Siirry suoraan sisältöön

Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus

Tutkinto:
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Yhteiset osaamistavoitteet (kompetenssit)

Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.

OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä

INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa

KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY25S)
Tunnus
(TTY25S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY24S)
Tunnus
(TTY24S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY23S)
Tunnus
(TTY23S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY22S)
Tunnus
(TTY22S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY21S)
Tunnus
(TTY21S)
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus (YAMK 2020)
Tunnus
(TTY20S)
fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Katri Takala
  • Pekka Vaarala
  • Perttu Huusko
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
• osaa analysoida omaa toimintaan
* ymmärtää Human Resource Management (HRM) teoreettisen perustan
* tunnistaa henkilöstöjohtamisen ja henkilöstövoimavarojen merkityksen organisaation strategisena menestystekijänä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen osa-alueita (rekrytointi, perehdyttäminen, palkitseminen jne.)
* saa edellytykset johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti ja kannustavasti ottaen huomioon työyhteisön moninaiset työntekijät sekä työyhteisön toimintaympäristön ja siinä tapahtuvat muutokset
• tuntee henkilöstöjohtamiseen ja esimiestyöhön liittyvän lainsäädännön (oikeudelliset oikeudet, velvoitteet ja vastuut) ja osaa soveltaa niitä päivittäisessä esimies- ja johtamistyössään

Sisältö

• itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
• oman toiminnan havainnointi ja itsensä johtamisen mittarit
• rakentavan ajattelun strategiat
* Henkilöstöjohtamisen teoreettinen perusta
* Strateginen henkilöstöjohtaminen (henkilöstöstrategia ja henkilöstökertomus)
* Henkilöstöjohtaminen käytännössä
o Työn organisointi ja työnmuotoilun menetelmät
o Henkilöstön rekrytointi ja rekrytointiprosessi
o Henkilöstön perehdyttäminen
o Henkilöstön suorituksen arviointi
o Henkilöstön palkitseminen
o Sisäinen viestintä ja vuorovaikutus
o Henkilöstön tukeminen/Aktiivisen tuen malli
o Monimuotoisten työntekijöiden johtaminen
o Henkilöstöjohtamisen prosessien kehittäminen
o Lähijohtajan/johtajan asemaan ja työntekijän työsuhteeseen liittyvä normisto
• esimiehen oikeudet ja velvollisuudet
• työlainsäädäntö ja työturvallisuuslainsäädäntö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi innovatiivisesti toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* hallitsee henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* hallitsee perustellusti oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* osaa oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
* osaa arvioida henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita ja pyrkii ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen prosesseja yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa
* pyrkii oikeudenmukaiseen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Centrian tarjoama opintojakso

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Anas Al Natsheh
  • Risto Oikari
Ajoitusryhmät
  • KAMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TTY23S
    TTY23S
  • AAMK
    Avoin AMK
Pienryhmät
  • KAMK 1

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.

Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus

Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla ja luennoilla ilmoitettava materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.

3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.

1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.

Lisätiedot

Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.

fi
Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 15.12.2023

Ajoitus

01.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Marita Karjalainen
  • Mervi Ruotsalainen
Ryhmät
  • TESTI_Mervi_2020
    TESTI_Mervi_2020

Tavoitteet

Tavoite Suoni

Sisältö

Sisältö Suomi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi KIITETTÄVÄ

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointi HYVÄ

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ARVIOINTI TYYDYTTÄVÄ

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ARVIOINTI HYV/HYL

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2026

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

30 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Pekka Kantola
  • Jaana Lappalainen
  • Tanja Korhonen
  • Nina Helander
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S

Tavoitteet

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta aiheesta ja sen laajemmasta merkityksestä. Opiskelija omaa myös valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa. Opinnäytetyötyöskentely kehittää opiskelijan ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja. Opinnäytetyö palvelee työelämän ja laajempien kehittämishankkeiden tarpeita, sillä tarkoituksena on luoda, tuottaa ja kehittää osaamista.

Sisältö

Opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka perustuu suoritettavista opinnoista, aiheen aiemmasta teoriasta ja tutkimuskirjallisuudesta ja työelämästä hankittuihin tietoihin. Opinnäytetyö tehdään yksilötyönä. Opinnäytetyö voi olla erillinen kehittämistehtävä tai osa laajempaa työelämässä toteutettavaa tutkimus- ja kehittämishanketta. Opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen että kehittämistoiminnan osuuden sekä suullisen ja kirjallisen raportoinnin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa teoriaan, aiempiin tutkimuksiin ja omaan tutkimukseen pohjaavan kehittämistoiminnan tulokset ja kokemustieto dokumentoidaan.

Opinnäytetyön sisältö määritellään yhdessä prosessi-, substanssi- ja työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa.

Opinnäytetyöprosessi etenee seuraavan aikataulun mukaisesti:

1) opinnäytetyöprosessin esittely ja tieteellisen kirjoittamisen koulutus: koulutuksen aloituspäivät syyskuussa
2) opinnäytetyön aiheen määrittely ensimmäisen opiskelusyksyn aikana
3) opinnäytetöiden aiheiden esittely, opinnäytetyön rakenteen kuvaus ja opinnäytetyöprosessin ohjauksen kuvaus: ensimmäisen syyslukukauden lopussa pidettävässä koulutuspäivässä
4) tutkimusmenetelmäkoulutus: ensimmäinen kevätlukukausi
5) tutkimussuunnitelmien laatiminen: ensimmäinen kevätlukukausi
6) tutkimussuunnitelmien esittely: ensimmäisen kevätlukukauden lopussa
7) opinnäytetyön toteuttaminen: toinen opiskeluvuosi
8) valmiiden opinnäytetöiden esittelyt: toisen opiskeluvuoden syksystä alkaen jatkuen kevään loppuun saakka.

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TTY23S
    TTY23S
  • AAMK
    Avoin AMK
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Tavoitteet

Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
* tunnistaa teknologioiden merkityksen oman organisaationsa strategiatyössä
• hallitsee teknologiastrategioiden laadinnassa käytettävät periaatteet ja toimintamallit

Sisältö

* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
* Teknologiat toimintaympäristön muutostekijöinä
• Teknologiastrategian suunnittelun ja johtamisen työkalut

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Devmoodlessa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

19.01.2026 - 17.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
  • Energiamurroksen johtaminen
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
  • Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • EJY25K
    EJY25K
  • LYL25S
    LYL25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.05.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Anas Al Natsheh
  • Risto Oikari
Ajoitusryhmät
  • KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
Pienryhmät
  • KAMK Avoin AMK 1

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.

Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.

Sisältö

Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus

Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla ja luennoilla ilmoitettava materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.

3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.

1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.

Lisätiedot

Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Pekka Kantola
  • Perttu Huusko
Ryhmät
  • TTY24S
    TTY24S

Tavoitteet

Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
* tunnistaa teknologioiden merkityksen oman organisaationsa strategiatyössä
• hallitsee teknologiastrategioiden laadinnassa käytettävät periaatteet ja toimintamallit

Sisältö

* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
* Teknologiat toimintaympäristön muutostekijöinä
• Teknologiastrategian suunnittelun ja johtamisen työkalut

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Devmoodlessa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 20.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
  • Tietojenkäsittelyn ja liiketoimintaosaamisen koulutus
Opettaja
  • Tanja Korhonen
  • Nina Helander
Ryhmät
  • TJY25S
    TJY25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opiskelija
• Osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden muuttuvan työelämän vaatimusten mukaan sekä
soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella synnyttäen näin itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia
• Tuntee erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä
• Ymmärtää tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteitä ja tietotyöhön liittyvät käsitteet
• Ymmärtää tietointensiivisen työn erityispiirteet eri tilanteissa
• Tunnistaa erilaisia johtajuuden nykysuuntia ja niiden vaikutuksia organisaation toiminnassa ja omassa työssä
• Tunnistaa ja kehittää erilaisia luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä
• Osaa johtaa tiimiä soveltuvalla johtamistyylillä ja kehittää ja itseään tiimin jäsenenä
• Osaa ennakoida tulevaisuuden työelämän kehittymistä ja kehittää muutoskyvykkyyttään

Sisältö

• Tietotyö, tietopääoma, asiantuntijatyö ja tietotyöläisyys
• Eri johtamistyylit boss vs. leader
• Tietotyön johtaminen
• Innovatiivinen ja luova työntekijä
• Asiakasymmärrys
• Vastuullisuus johtamisessa
• Aineeton pääoma
• Hybridi- ja etätyö
• Tiimityö
• Resilienssi
• Luottamus ja psykologinen turvallisuus organisaatiossa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän soveltaa osaamistaan laajasti ja innovatiivisesti, synnyttäen siten itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee monipuolisesti erilaiset tiedonhaku- ja kehittämismenetelmät ja kykenee soveltamaan niitä vaativissa tilanteissa tehokkaasti. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta käytännön tilanteissa. Opiskelija kehittää luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä ja soveltaa niitä tehokkaasti käytännössä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata tiiminjohtamista tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä ja tuntee hyvin keinoja, joilla edistää tiiminsä jäsenten kehittymistä, muutoskyvykkyyttä ja psykologista turvallisuutta eri tilanteissa. Opiskelija toimii erinomaisesti tiimissä, osoittaen luovuutta ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän osallistuu aktiivisesti tehtäviin ja osoittaa valmiutta soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella. Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä hyvin tehtävissä. Hän osoittaa hyvää ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta eri tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla esitettyjä käsitteitä laajasti ja soveltavasti. Opiskelija osoittaa kykyä kehittää luovia ja innovatiivisia työtapoja, ja hän pystyy tarvittaessa soveltamaan niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata tilanteeseen sopivia johtamistyylejä ja osaa kuvata muutoskyvykkyyden ja psykologisen turvallisuuden merkitystä tiimityössä. Tehtävissä hän toimii aktiivisesti tiimissä ja tukee muiden jäsenten kehittymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa halua kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän on osallistunut kaikkiin opintojakson tehtäviin ja toiminut osana tiimiä. Opiskelija tunnistaa perusperiaatteita tiedonhaussa ja kehittämisessä sekä tunnistaa opintojaksolla esitetyt käsitteet. Opiskelija ymmärtää pääpiirteet tietointensiivisen työn johtamisessa sekä eri johtamistavoissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten johtamistyylien sekä työtapojen merkityksen ja osoittaa halua kehittää näitä taitojaan edelleen.

fi
Ilmoittautumisaika

02.10.2025 - 31.10.2025

Ajoitus

01.11.2025 - 15.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Aki Kortelainen
  • Jaana Lappalainen
Ryhmät
  • TJY25S
    TJY25S
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida opinnäytetyön, joka on työelämään toteutettava tutkimuksellinen kehittämistehtävä.

Sisältö

- tutkimuksellisen kehittämistyön tieteellinen perusta ja käsitteet sekä tarkoitus
- tutkimusstrategiat
- tutkimustiedon ja kirjallisuuden hyödyntäminen
- kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus,
- kehittämismenetelmät,
- tutkimuksellisen kehittämistehtävän raportointi - akateeminen kirjoittaminen ja
- opinnäytetyö tutkimuksellisena kehittämistehtävänä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on hyväksyttävästi suorittanut määräaikoihin mennessä opintojaksolle asetetut arvioitavat tehtävät, jotka kehittävät opiskelijan tietoja ja taitoja työelämässä toteutettavan tutkimuksellisen kehittämistehtävän suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.

Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti kaikkia kurssille asetettuja arvioitavia tehtäviä määräaikoihin mennessä.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia YAMK-tason suorituksia.