Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Yhteiset osaamistavoitteet (kompetenssit)
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.
OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY25S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY24S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS 60 OP (TTY23S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY22S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY21S)
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus (YAMK 2020)
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Risto Oikari
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Katri Takala
- Pekka Vaarala
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
• osaa analysoida omaa toimintaan
* ymmärtää Human Resource Management (HRM) teoreettisen perustan
* tunnistaa henkilöstöjohtamisen ja henkilöstövoimavarojen merkityksen organisaation strategisena menestystekijänä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen osa-alueita (rekrytointi, perehdyttäminen, palkitseminen jne.)
* saa edellytykset johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti ja kannustavasti ottaen huomioon työyhteisön moninaiset työntekijät sekä työyhteisön toimintaympäristön ja siinä tapahtuvat muutokset
• tuntee henkilöstöjohtamiseen ja esimiestyöhön liittyvän lainsäädännön (oikeudelliset oikeudet, velvoitteet ja vastuut) ja osaa soveltaa niitä päivittäisessä esimies- ja johtamistyössään
Sisältö
• itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
• oman toiminnan havainnointi ja itsensä johtamisen mittarit
• rakentavan ajattelun strategiat
* Henkilöstöjohtamisen teoreettinen perusta
* Strateginen henkilöstöjohtaminen (henkilöstöstrategia ja henkilöstökertomus)
* Henkilöstöjohtaminen käytännössä
o Työn organisointi ja työnmuotoilun menetelmät
o Henkilöstön rekrytointi ja rekrytointiprosessi
o Henkilöstön perehdyttäminen
o Henkilöstön suorituksen arviointi
o Henkilöstön palkitseminen
o Sisäinen viestintä ja vuorovaikutus
o Henkilöstön tukeminen/Aktiivisen tuen malli
o Monimuotoisten työntekijöiden johtaminen
o Henkilöstöjohtamisen prosessien kehittäminen
o Lähijohtajan/johtajan asemaan ja työntekijän työsuhteeseen liittyvä normisto
• esimiehen oikeudet ja velvollisuudet
• työlainsäädäntö ja työturvallisuuslainsäädäntö
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi innovatiivisesti toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* hallitsee henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* hallitsee perustellusti oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* osaa oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
* osaa arvioida henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita ja pyrkii ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen prosesseja yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa
* pyrkii oikeudenmukaiseen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Risto Oikari
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Centrian tarjoama opintojakso
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Anas Al Natsheh
- Risto Oikari
Ajoitusryhmät
- KAMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TTY23STTY23S
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- KAMK 1
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.
Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.
Sisältö
Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus
Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen
Oppimateriaalit
Oppimisalustalla ja luennoilla ilmoitettava materiaali
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.
3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.
Lisätiedot
Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 15.12.2023
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Marita Karjalainen
- Mervi Ruotsalainen
Ryhmät
-
TESTI_Mervi_2020TESTI_Mervi_2020
Tavoitteet
Tavoite Suoni
Sisältö
Sisältö Suomi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi KIITETTÄVÄ
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointi HYVÄ
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ARVIOINTI TYYDYTTÄVÄ
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ARVIOINTI HYV/HYL
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Risto Oikari
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Risto Oikari
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
30 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Pekka Kantola
- Jaana Lappalainen
- Tanja Korhonen
- Nina Helander
- Risto Oikari
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
Tavoitteet
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta aiheesta ja sen laajemmasta merkityksestä. Opiskelija omaa myös valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa. Opinnäytetyötyöskentely kehittää opiskelijan ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja. Opinnäytetyö palvelee työelämän ja laajempien kehittämishankkeiden tarpeita, sillä tarkoituksena on luoda, tuottaa ja kehittää osaamista.
Sisältö
Opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka perustuu suoritettavista opinnoista, aiheen aiemmasta teoriasta ja tutkimuskirjallisuudesta ja työelämästä hankittuihin tietoihin. Opinnäytetyö tehdään yksilötyönä. Opinnäytetyö voi olla erillinen kehittämistehtävä tai osa laajempaa työelämässä toteutettavaa tutkimus- ja kehittämishanketta. Opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen että kehittämistoiminnan osuuden sekä suullisen ja kirjallisen raportoinnin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa teoriaan, aiempiin tutkimuksiin ja omaan tutkimukseen pohjaavan kehittämistoiminnan tulokset ja kokemustieto dokumentoidaan.
Opinnäytetyön sisältö määritellään yhdessä prosessi-, substanssi- ja työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa.
Opinnäytetyöprosessi etenee seuraavan aikataulun mukaisesti:
1) opinnäytetyöprosessin esittely ja tieteellisen kirjoittamisen koulutus: koulutuksen aloituspäivät syyskuussa
2) opinnäytetyön aiheen määrittely ensimmäisen opiskelusyksyn aikana
3) opinnäytetöiden aiheiden esittely, opinnäytetyön rakenteen kuvaus ja opinnäytetyöprosessin ohjauksen kuvaus: ensimmäisen syyslukukauden lopussa pidettävässä koulutuspäivässä
4) tutkimusmenetelmäkoulutus: ensimmäinen kevätlukukausi
5) tutkimussuunnitelmien laatiminen: ensimmäinen kevätlukukausi
6) tutkimussuunnitelmien esittely: ensimmäisen kevätlukukauden lopussa
7) opinnäytetyön toteuttaminen: toinen opiskeluvuosi
8) valmiiden opinnäytetöiden esittelyt: toisen opiskeluvuoden syksystä alkaen jatkuen kevään loppuun saakka.
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TTY23STTY23S
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
* tunnistaa teknologioiden merkityksen oman organisaationsa strategiatyössä
• hallitsee teknologiastrategioiden laadinnassa käytettävät periaatteet ja toimintamallit
Sisältö
* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
* Teknologiat toimintaympäristön muutostekijöinä
• Teknologiastrategian suunnittelun ja johtamisen työkalut
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Devmoodlessa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
19.01.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
- Energiamurroksen johtaminen
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
EJY25KEJY25K
-
LYL25SLYL25S
-
DAY25SDAY25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
LYL24SVLYL24SV
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.
Sisältö
Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.
H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.
T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.05.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Anas Al Natsheh
- Risto Oikari
Ajoitusryhmät
- KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
Pienryhmät
- KAMK Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.
Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.
Sisältö
Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus
Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen
Oppimateriaalit
Oppimisalustalla ja luennoilla ilmoitettava materiaali
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.
3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.
Lisätiedot
Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Pekka Kantola
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
TTY24STTY24S
Tavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
* tunnistaa teknologioiden merkityksen oman organisaationsa strategiatyössä
• hallitsee teknologiastrategioiden laadinnassa käytettävät periaatteet ja toimintamallit
Sisältö
* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
* Teknologiat toimintaympäristön muutostekijöinä
• Teknologiastrategian suunnittelun ja johtamisen työkalut
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Devmoodlessa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 20.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittelyn ja liiketoimintaosaamisen koulutus
Opettaja
- Tanja Korhonen
- Nina Helander
Ryhmät
-
TJY25STJY25S
-
DAY25SDAY25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija
• Osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden muuttuvan työelämän vaatimusten mukaan sekä
soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella synnyttäen näin itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia
• Tuntee erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä
• Ymmärtää tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteitä ja tietotyöhön liittyvät käsitteet
• Ymmärtää tietointensiivisen työn erityispiirteet eri tilanteissa
• Tunnistaa erilaisia johtajuuden nykysuuntia ja niiden vaikutuksia organisaation toiminnassa ja omassa työssä
• Tunnistaa ja kehittää erilaisia luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä
• Osaa johtaa tiimiä soveltuvalla johtamistyylillä ja kehittää ja itseään tiimin jäsenenä
• Osaa ennakoida tulevaisuuden työelämän kehittymistä ja kehittää muutoskyvykkyyttään
Sisältö
• Tietotyö, tietopääoma, asiantuntijatyö ja tietotyöläisyys
• Eri johtamistyylit boss vs. leader
• Tietotyön johtaminen
• Innovatiivinen ja luova työntekijä
• Asiakasymmärrys
• Vastuullisuus johtamisessa
• Aineeton pääoma
• Hybridi- ja etätyö
• Tiimityö
• Resilienssi
• Luottamus ja psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän soveltaa osaamistaan laajasti ja innovatiivisesti, synnyttäen siten itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee monipuolisesti erilaiset tiedonhaku- ja kehittämismenetelmät ja kykenee soveltamaan niitä vaativissa tilanteissa tehokkaasti. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta käytännön tilanteissa. Opiskelija kehittää luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä ja soveltaa niitä tehokkaasti käytännössä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata tiiminjohtamista tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä ja tuntee hyvin keinoja, joilla edistää tiiminsä jäsenten kehittymistä, muutoskyvykkyyttä ja psykologista turvallisuutta eri tilanteissa. Opiskelija toimii erinomaisesti tiimissä, osoittaen luovuutta ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän osallistuu aktiivisesti tehtäviin ja osoittaa valmiutta soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella. Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä hyvin tehtävissä. Hän osoittaa hyvää ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta eri tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla esitettyjä käsitteitä laajasti ja soveltavasti. Opiskelija osoittaa kykyä kehittää luovia ja innovatiivisia työtapoja, ja hän pystyy tarvittaessa soveltamaan niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata tilanteeseen sopivia johtamistyylejä ja osaa kuvata muutoskyvykkyyden ja psykologisen turvallisuuden merkitystä tiimityössä. Tehtävissä hän toimii aktiivisesti tiimissä ja tukee muiden jäsenten kehittymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa halua kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän on osallistunut kaikkiin opintojakson tehtäviin ja toiminut osana tiimiä. Opiskelija tunnistaa perusperiaatteita tiedonhaussa ja kehittämisessä sekä tunnistaa opintojaksolla esitetyt käsitteet. Opiskelija ymmärtää pääpiirteet tietointensiivisen työn johtamisessa sekä eri johtamistavoissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten johtamistyylien sekä työtapojen merkityksen ja osoittaa halua kehittää näitä taitojaan edelleen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
01.11.2025 - 15.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Aki Kortelainen
- Jaana Lappalainen
Ryhmät
-
TJY25STJY25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida opinnäytetyön, joka on työelämään toteutettava tutkimuksellinen kehittämistehtävä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön tieteellinen perusta ja käsitteet sekä tarkoitus
- tutkimusstrategiat
- tutkimustiedon ja kirjallisuuden hyödyntäminen
- kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus,
- kehittämismenetelmät,
- tutkimuksellisen kehittämistehtävän raportointi - akateeminen kirjoittaminen ja
- opinnäytetyö tutkimuksellisena kehittämistehtävänä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on hyväksyttävästi suorittanut määräaikoihin mennessä opintojaksolle asetetut arvioitavat tehtävät, jotka kehittävät opiskelijan tietoja ja taitoja työelämässä toteutettavan tutkimuksellisen kehittämistehtävän suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti kaikkia kurssille asetettuja arvioitavia tehtäviä määräaikoihin mennessä.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia YAMK-tason suorituksia.