Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

VASTUULLISEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (LYL25S)
Tunnus
(LYL25S)
VASTUULLISEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (LYL24S)
Tunnus
(LYL24S)
fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Mervi Väisänen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen asiakassuhteen kehittämisessä ja arvon luomisessa. Opiskelija tuntee asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavat tekijät ja osaa hyödyntää asiakaskokemuksen kehittämisessä tarvittavia työkaluja. Lisäksi hän osaa johtaa asiakaskokemuksen kehittämistä yrityksessä.
Opiskelija perehtyy uusien teknologien hyödyntämiseen asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Sisältö

Monimuotoinen asiakaskokemus ja sen kehittäminen
Asiakasarvon johtaminen
Asiakaskokemuksen johtaminen
Asiakaskokemusstrategia
Asiakassuhteen hallinta
Asiakasdatan ja uusien teknologioiden hyödyntäminen asiakaskokemuksen kehittämisessä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty / (täydennettävä) Hylätty
Opiskelija on palauttanut suoritukseen kuuluvat kurssitehtävät. Niiden suorittaminen on hyvällä tasolla ja niissä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa käytäntöön asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä.
Kurssin kehittämistehtävän teoreettisessa taustoituksessa käsitteiden käyttö ja täsmällisyys ovat hyvällä tasolla. Siinä on kuvattu ohjeen mukaisesti asiakaskokemuksen johtamisen keskeisiä toimintatapoja ja ulottuvuuksia, sekä hyödynnetty relevantteja lähdemateriaaleja riittävän monipuolisesti.
Kehittämistehtävässä näkyy kyky soveltaa esitettyä tietoperustaa oman esimerkkiyrityksen (oman työpaikan) asiakaskokemuksen johtamiseen ja toimintojen kehittämiseen tavoitteiden mukaisesti.
Pohdinnassa näkyy teoreettisen tarkastelun ja soveltamisosuuden välinen yhteys. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida pohdinnassaan riittävän kriittisesti, analyyttisesti ja monipuolisesti soveltamisosuuden jatkokehitystarpeita ja hyödynnettävyyttä teoreettisen tiedon valossa.
Kirjallisen raportin rakenne ja kieliasu ovat Kamkin ohjeistuksen mukaiset.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 15.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Kirsi Meriläinen
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa hyödyntää hankkeita organisaation strategian ja vision mukaisessa kehittämisessä
• tuntee alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hankkeiden rahoitusmahdollisuudet sekä eri rahoittajien tavoitteet ja erityisvaatimukset
• osaa laatia hankesuunnitelman ja rahoitushakemuksen
• osaa suunnitella ja arvioida hankkeen toteutuksen ja johtamisen toimintamalleja

Sisältö

• Hankkeiden merkitys kehittämisessä
• Hankkeen rahoitusmahdollisuudet
• Hankkeen kokonaissuunnittelu
• Hankkeen toteutus ja vaikuttavuuden arviointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitettu materiaali ja oma hankesuunnitelmaan liittyvä materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee perusteellisesti hanketoiminnan käsitteiden loogisen käytön
- ymmärtää erinomaisesti perustellen hanketoiminnan mahdollisuudet valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen tutkimustietoon perustuen
- tuntee laajasti vaihtoehtoisia alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä hankkeiden rahoitusmahdollisuuksia sekä osaa kriittisesti perustella valitsemansa oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia hyvin kirjoitetun, rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät asiakokonaisuudet perustellen niitä kriittisesti kirjallisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H4
Opiskelija
- hallitsee perusteellisesti hanketoiminnan käsitteiden käytön
- ymmärtää laaja-alaisesti ja kattavasti hanketoiminnan mahdollisuudet valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen tutkimustietoon perustuen
- tuntee vaihtoehtoisia alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä hankkeiden rahoitusmahdollisuuksia sekä osaa perustella valitsemansa oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia ja kirjoittaa selkeän, rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät asiakokonaisuudet perustellen niitä kirjallisuudella avulla

H3
Opiskelija
- hallitsee pääosin hanketoiminnan käsitteiden käytön
- osaa kuvata hanketoiminnan mahdollisuuksia valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen kirjallisuutta hyödyntäen
- pystyy perustellen valitsemaan oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia selkeän, pääosin rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asiat perustellen niitä kirjallisuudella avulla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T2
Opiskelija
- hallitsee osittain hanketoiminnan käsitteiden käytön
- perustelee osittain hankkeen kehittämistarvetta ja sen merkitystä myös tietoperustan avulla
- osaa valita oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia ymmärrettävän ja vähintäänkin keskeisiltä osiltaan toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asiat

T1
Opiskelija
- kuvailee osittain hanketoiminnan käsitteiden käyttöä
- perustelee osittain hankkeen kehittämistarvetta
- osaa valita oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia vähintäänkin keskeisiltä osiltaan toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa osittain suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asia

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.07.2025

Ajoitus

01.02.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tuula Rajander
  • Olli Jääskeläinen
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • TTY24S
    TTY24S
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.

Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja

Sisältö

Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.02.2025 - 15.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

5 - 5

Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Jaana Lappalainen
  • Päivi Karhu
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • MGB24S
    MGB24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • MGBE24S
    MGBE24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • LBY24S
    LBY24S

Tavoitteet

Students will
• gain knowledge on sustainability and how to manage consequences of business (foot print and hand print)
• acquire knowledge on how businesses should take into account their responsibilities toward people, planet and society
• learn the requirements of sustainable business and how to develop and adapt truly sustainable and responsible business, code of conduct policies and compliance

Sisältö

Climate Change
Sustainability
Corporate Social Responsibility
Code of Conduct
Compliance

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Learning environments:
Teams
Reppu (e-learning environment)

Lecturers:
KAMK lecturers, guest lecturers from the working life and guest lecturers from international partnership universities
Pre-task is evaluated pass or to be complemented
Joining workshops- pass - fail

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2026

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

30 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Katri Takala
  • Pekka Kantola
  • Jaana Lappalainen
  • Kirsi Meriläinen
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Outi Lundahl
  • Perttu Huusko
  • Mervi Väisänen
  • Tommi Kyllönen
  • Päivi Karhu
  • Sari Yli-Kauhaluoma
  • Maarit Vuorinen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S

Tavoitteet

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöskentelyyn. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta alasta, asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä, valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa.

Opinnäytetyön tulee osoittaa opiskelijan
• kykyä rajata ja käsitellä valittua kehittämiskohdetta
• valmiutta kehittämisorientoituneeseen ajattelutapaan
• työssään tarvitsemien teorioiden ja tutkimusmenetelmien hallintaa
• perehtyneisyyttä opinnäytetyön aihepiiriin ja alan kirjallisuuteen
• kykyä ammatilliseen viestintään
• valmiutta työskennellä pitkäjänteisesti ja kykyä hahmottaa kokonaisuuksia.

Sisältö

Opinnäytetyö voi olla kehittämishanke tai kehittämistutkimus, joka lisää opiskelijan ammattitaitoa ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Kehittämistehtävän luonteisen opinnäytetyön tuotos voi olla uusi tai entistä parempi työtapa tai- prosessi, tuote, menetelmä, malli, tapahtuma tai taiteellinen työ tms.

Opinnäytetyö saattaa olla myös kehittämissuunnitelma tai muu suunnitelma tai alaa eteenpäin vievä selvitys kehittämisehdotuksineen. Opinnäytetyö voi kohdistua yksittäiseen yritykseen ja yrityksen toiminnan kehittämiseen, jonka lisäksi opinnäytetyöllä tulee olla yleistettävissä oleva alaa edistävä kontribuutio.

Opinnäytetyön tekeminen kestää koko opintojen ajan ja sen tekeminen aloitetaan jo ensimmäisenä lukuvuonna niin, että työelämän kehittämisen menetelmien opintojaksot tukevat opinnäytetyön tekemistä. Seminaarityöskentely tapahtuu pienryhmissä, joissa syvennetään tieteellisen kirjoittamisen ja tiedonhankinnan osaamista, tutkimusmenetelmiin liittyvää tietämystä ja kykyä analysoida ja arvioida kriittisesti olemassa olevaa tietoa. Opinnäytetyöprosessi etenee työn tekijän, toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan yhteistyönä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Erillisissä alakohtaisissa opinnäytetyöoppaissa on kerrottu vaatimukset ja arviointikriteerit.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

16.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 5

Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Kirsi Moisanen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
* ymmärtää osaamisen johtamisen taustalla olevat keskeiset teoriat
* ymmärtää osaamisen johtamisen merkityksen henkilöstön ja työyhteisön osaamisen kehittämisessä sekä osaa ennakoivasti suunnitella ja arvioida osaamisen kehittämisen suuntaa ja visiota
* osaa laatia organisaation henkilöstön osaamisen kehittämisen kokonaissuunnitelman (tavoitteet, menetelmät, arviointi ja vastuut)
* osaa analyyttisesti ja kriittisesti arvioida henkilöstön osaamisen kehittämisen merkitystä organisaation menestystekijänä

Sisältö

* Osaamisen johtamisen teoriaperusta
* Yksilöiden, työyhteisöjen ja organisaatioiden osaaminen
* Osaamisen ennakointi, toimintaympäristön muutosten ja megatrendien merkitys osaamisen kehittämiselle
* Organisaation strateginen osaaminen
* Organisaation ydinosaaminen
* Osaamisen arviointi ja arviointimenetelmät
* Osaamisen kehittämis- ja hankintasuunnitelmat
* Osaamisen kehittämisen ja sen johtamisen vaikuttavuuden arviointi
* Johtajan rooli osaamisen kehittämisessä, valmentava johtajuus

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Repussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
* osaa tarkastella tulevaisuuden osaamisen tarpeita innovatiivisesti strategisia suunnitelmia, yhteiskunnallisia ja globaalisia tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
* osaa laatia tulevaisuuden osaamisen tarpeisiin pohjautuvan suunnitelmallisen ja jäsennellyn osaamisen kehittämisen suunnitelman
* osaa arvioida kriittisesti osaamisen kehittämisen suunnitelmaa ja kehittää sitä vastuualueen/yrityksen/organisaation tarpeita palvelevaksi
* osaa motivoida ja ohjeistaa työyhteisöä ja johtoa hyödyntämään osaamisen kehittämisen suunnitelmaa henkilöstön osaamisen kehittämiseksi
* osaa käyttää monipuolisesti lähteitä ja lähdemerkinnät ovat ohjeiden mukaisia. Lähteissä hyödynnetään tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia.
* osaa tuottaa virheetöntä, tiivistä, analysoitua ja synteesin omaista tekstiä. Teksti muodostaa monipuolisen, eheän ja aihetta prosesseineen kuvaavan kokonaisuuden

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
* osaa kartoittaa vastuualueen/yrityksen/organisaation tulevaisuuden osaamisen tarpeita strategisia suunnitelmia ja toimintaympäristön muutoksia hyödyntäen
* osaa laatia osaamisen kehittymisen suunnitelman
* osaa hyödyntää keskeisiä osaamisen kehittämisen ja johtamisen menetelmiä
* osaa arvioida osaamisen kehittämisen suunnitelmaa
* osaa esitellä ja markkinoida osaamisen kehittämisen suunnitelman ja sen käytön työyhteisön henkilökunnalle
* osaa käyttää hyvin lähteitä ja lähdemerkinnät ovat ohjeiden mukaisia. Lähteissä on hyödynnetty muutamia tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia.
* osaa tuottaa lähes virheetöntä, tiivistä ja analysoitua tekstiä. Teksti muodostaa eheän ja aihetta prosesseineen kuvaavan kokonaisuuden

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
* osaa kartoittaa organisaation/vastuualueen/yrityksen tulevaisuuden osaamista
* osaa laatia osaamisen kehittämisen suunnitelman
* osaa hyödyntää joitakin osaamisen kehittämisen ja johtamisen menetelmiä
* käyttää suppeasti lähteitä ja lähdemerkinnät ovat pääosin ohjeiden mukaisia
* oikeakielisyydessä on puutteita ja kieli on hajanaista

Esitietovaatimukset

Strateginen johtaminen

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.08.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Kirsi Meriläinen
  • Hannele Siipola
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee rekrytointiprosessin eri vaiheet ja ymmärtää rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan merkityksen yrityksen menestystekijänä. Hän ymmärtää työnantajamielikuvan aktiivisen rakentamisen tärkeyden osana strategista johtamista ja erityisesti osana strategista henkilöstöjohtamista. Hän ymmärtää ja osaa analysoida ja arvioida työnantajamielikuvan merkitystä nykyisten ja tulevien työntekijöiden sitouttamisessa ja rekrytoinnin tukena. Opiskelija osaa kehittää organisaation rekrytointiosaamista ja työnantajamielikuvaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa erilaisia organisaation tavoitteiden mukaisia työntekijöiden sitouttamis-, kannustus- ja palkitsemisjärjestelmiä. Hän osaa hyödyntää viestintää, verkostoja ja yhteistyötä eri sidoryhmien kanssa sekä rekrytoinnin että työnantajamielikuvan rakentamisen tukena.

Sisältö

Rekrytointiosaamisen merkitys ja rekrytoinnin haasteet
Rekrytointiosaaminen
Psykologinen sopimus
Työnantajamielikuvan muodostumisen osatekijät
Työntekokulttuuri (arvot, strategia, työympäristö, toimintatavat, rakenteet ja käytännön toiminta)
Työntekijäkokemus ja hakijakokemus
Työnantajamielikuvan rakentaminen
Työntekijöiden sitouttaminen
Kannustin- ja palkitsemisjärjestelmät
Viestintä rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan rakentamisen tukena
Verkostojen ja sidosryhmäyhteistyö rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämisessä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia aiheen hyvää hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia aiheen hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Mervi Väisänen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen markkinointiajattelun merkityksen osana yrityksen
liiketoimintastrategian kehittämistä. Hänellä on kokonaiskuva markkinoinnin tehtävistä ja
prosesseista yrityksen liiketoimintamallin strategisessa johtamisessa. Opiskelija hallitsee strategisen
markkinoinnin käsitteistön ja osaa analysoida asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnin strategisia
kehittämismahdollisuuksia ja –tarpeita muuttuvassa toimintaympäristössä.

Sisältö

Strateginen markkinointi osana strategista johtamista
Markkinoinnin perusprosessit liiketoimintastrategiassa
Yrityksen markkinointiympäristön strateginen analysointi
Muuttuvat asiakastarpeet ja trendit, asiakassuhteen arvo
Asiakaslähtöinen toimintojen sekä tuotteiden kehittäminen
Brändin ja mielikuvien merkitys liiketoimintastrategiassa
Strategisen markkinoinnin toteutus yrityksissä

Oppimateriaalit

Repussa olevat materiaalit ja ilmoitettu kirjallisuus.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Palautetut tehtävät:
- tehtäväpalautuksissa näkyy keskeisten käsitteiden ja mallien erinomainen hyödyntäminen ja ymmärrys
- tehtävänannon mukaiset ohjeet huomioitu hyvin
- tehtäväpalautukset ovat selkeitä ja loogisia, esitetyt ratkaisut erinomaisesti perusteltuja
- tehtäväpalautuksissa näkyy opiskelijan oma kriittinen ajattelu ja teoriatiedon oivaltava soveltaminen esitettyihin ratkaisuihin
- analyysissa ja case-sovelluksissa näkyy kriittinen ajattelu, systemaattisuus ja kyky ratkaista monimutkaisia käytännön haasteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palautetut tehtävät:
- tehtäväpalautuksissa näkyy keskeisten käsitteiden ja mallien hyvä hyödyntäminen, niiden käytössä ei epätarkkuutta tai virheellisyyttä
- tehtävänannon mukaiset ohjeet huomioitu kattavasti
- tehtäväpalautukset ovat selkeitä ja loogisia
- tehtäväpalautuksissa näkyy opiskelijan oma ajattelu ja teoriatiedon soveltaminen esitettyihin ratkaisuihin
- analyysissa ja sovelluksessa näkyy kriittisyys ja kyky ratkaista käytännön haasteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Palautetut tehtävät:
- tehtäväpalautuksissa on hyödynnetty keskeisiä käsitteitä ja malleja, mahdollisesti kuitenkin myös jonkin verran epätarkkuutta ja virheellisyyttä
- tehtävänannon mukaiset ohjeet pääpiirteissään huomioitu
- soveltavat tehtävät täyttävät annetut minimivaatimukset
- perustelut voivat olla puutteellisia, kehittämisnäkökulma huomioitu jossain määrin

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin käsitteiden ja perusprosessien ymmärtäminen

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 30.04.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Saara Manninen
  • Tommi Kyllönen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset yrityksen talouden johtamisen menetelmät ja osaa soveltaa niitä liiketoiminnan ohjauksessa ja sen kehittämisessä sekä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää talousjohtamisen kytkennät strategiseen johtamiseen. Hän osaa laatia taloudellisia analyysejä yrityksestä/organisaatiosta sekä tulkita, arvioida ja soveltaa analyysien avulla saatuja tietoja päätöksenteossa ja johtamisessa. Opiskelija osaa suunnitella, laatia ja kehittää talouden raportteja ja toimintaa ohjaavia laskelmia ja suunnitelmia. Hän osaa arvioida eri toimenpiteiden vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen, maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen. Opiskelija osaa kehittää oman organisaation talouden johtamista ja kehittää talousviestintää sekä sisäisille että ulkoisille sidosryhmille.

Sisältö

Talouden johtaminen osana johtamisjärjestelmää
Erilaiset talouden raportit, laskelmat ja suunnitelmat päätöksenteon tukena
Talouden analyysit, tunnusluvut ja niiden tulkinta ja hyödyntäminen johtamisessa ja päätöksenteossa
Kannattavuuden, maksuvalmiuden ja pääomarakenteen hallinta
Talousviestintä osana talouden johtamisjärjestelmää

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan ReppuMoodlessa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita yrityksen taloutta ja talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunnittelussa, päätöksenteossa ja raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida, tulkita, ennakoida ja kehittää talousjohtamista ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia erittäin hyvän oman työyhteisön talouden johtamisen hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunnittelussa, päätöksenteossa raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida, tulkita, ennakoida ja kehittää talousjohtamisesta ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia hyvän ja johdonmukaisen oman työyhteisön talouden johtamisen hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutikimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunittelussa, päätöksenteossa raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida ja kehittää talousjohtamisesta ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia johdonmukaisen oman työyhteisön talouden johtamisen kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Saija Huhtala
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Sari Yli-Kauhaluoma
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Repussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.02.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Aki Kortelainen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee laadullisen ja määrällinen aineiston käsittelyä ja analyysimenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa analysoida ja tulkita laadullisen ja määrällisen aineistoa
- osaa tulkita ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja työn ja työyhteisön tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- hallitsee perusteet aineistojen yhdistämisestä, liittämisestä ja sulauttamisesta sekä aineistojen tulkinnasta mixed methodsin mukaisesti
- osaa arvioida kriittisesti aineiston käsittelyn, analyysin ja tulkinnan luotettavuutta ja eettisyyttä sekä hyödyntämismahdollisuuksia
- hallitsee oman alansa tutkimiseen ja kehittämiseen liittyvät keskeiset tutkimusmenetelmät

Sisältö

Laadullisen tutkimusaineiston vaatimukset ja aineiston analyysin edellytykset
Laadullisen tutkimusaineiston käsittely, analysointi ja tulkinta sekä kvantifiointi
Erilaiset sisällön analyysit
Määrällisen tutkimusaineiston vaatimukset ja aineiston analyysin edellytykset
Määrällisen tutkimusaineiston käsittely, analysointi ja tulkinta
Laadullisen ja määrällisen tutkimusaineiston yhdistäminen (mixed methods)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija hallitsee erilaisiin aineistoihin liittyvät peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija hallitsee laadullisen ja määrällisen aineiston käsittelyn, analyysin ja tulkinnan perusteet. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita laadullista ja määrällistä aineistoa kriittisesti. Opiskelija osaa tehdä tilastollisia ajoja suunnitellusti ja oikein sekä analysoida ja tulkita analyysien tuloksia.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 15.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 5

Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Tanja Korhonen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy oman ja/tai yrityksen tarpeista lähtien oman alansa huipputeknologioihin sekä tulevaisuuden teknologioihin. Opiskelija osaa tuottaa teknologiaraportin ja esitellä sen.

Sisältö

Tausta-aineiston hankkiminen, ennakkotehtävä
Aihe, jonka vastuuopettaja hyväksyy.
Raportointi (essee)
Esitys
Opponointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut kaikki tehtävät (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Erittäin hyvä esitys.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia aiheen hyvää hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut lähes kaikki tehtävät (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Hyvä esitys.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia aiheen hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut osan tehtävistä (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Esitys pidetty.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Mikäli kaikki tehtävät ovat myöhässä, arvosana on 1.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Taneli Rantaharju
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tiedostaa tiedolla johtamisen merkityksen sekä osaa soveltaa tiedolla johtamista liiketoiminnan ja organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija tuntee tekoälyn ja data-analytiikan perusteet. Opiskelija ymmärtää, millaisiin haasteisiin data-analytiikka voi tuoda lisäarvoa tai ratkaisuja, ja miten data-analytiikan avulla voidaan parantaa liiketoiminnan ja organisaation toiminnan ennustettavuutta sekä lisätä tuottavuutta. Opiskelija tietää yrityksen datastrategian laatimisen vaiheet.

Sisältö

Opintojakso muodostuu kahdesta osasta: Tekoälyn perusteet (2 op) sekä Data-analytiikka ja Business Intelligence (3 op). Opintojakso on täysin itsenäisesti verkossa suoritettava, eikä se sisällä aikaan sidottua kontaktiopetusta.

Opintojakson keskeiset sisältöalueet ovat
-Tiedolla johtaminen
-Tekoälyn perusteet
-Data-analytiikan perusteet
-Tekoälyn, data-analytiikan ja Business intelligencen hyödyntäminen liiketoiminnassa
-Datastrategian osa-alueet ja laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla sovelletaan joko numeerista arviointia (0-5) tai kaksiportaista arviointia (hyväksytty/Hylätty). Arviointiasteikko ilmoitetaan opintojakson alussa. Opintojakson suorittaminen edellyttää molempien osien, tekoälyn perusteet (2 op) ja data-analytiikka ja BI (3 op), suorittamista hyväksytysti.

Tekoälyn perusteet (2 op) osio on suoritettu hyväksytysti, kun vähintään 90 % tehtävistä on suoritettu ja saavutettu pistemäärä on vähintään 50 % osion kokonaispistemäärästä.

Data-analytiikka ja BI (3 op) osion suorittaminen edellyttää kaikkien välitenttien ja harjoitustyön läpäisemistä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Opintojakson arviointiasteikko on joko numeerinen (0-5) tai kaksiportainen (Hyväksytty/Hylätty). Arviointiasteikko ilmoitetaan opintojakson alussa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.10.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Olli Jääskeläinen
  • Sari Yli-Kauhaluoma
  • Kirsi Moisanen
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
* ymmärtää Human Resource Management (HRM) teoreettisen perustan
* tunnistaa henkilöstöjohtamisen ja henkilöstövoimavarojen merkityksen organisaation strategisena menestystekijänä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen osa-alueita (rekrytointi, perehdyttäminen, palkitseminen jne.) näyttöön perustuen
*pyrkii johtamaan työyhteisöä oikeudenmukaisesti ja kannustavasti ottaen huomioon työyhteisön moninaiset työntekijät sekä työyhteisön toimintaympäristön ja siinä tapahtuvat muutokset

Sisältö

* Henkilöstöjohtamisen teoreettinen perusta
* Strateginen henkilöstöjohtaminen (henkilöstöstrategia ja henkilöstökertomus)
* Henkilöstöjohtaminen käytännössä
o Työn organisointi ja työnmuotoilun menetelmät
o Henkilöstön rekrytointi ja rekrytointiprosessi
o Henkilöstön perehdyttäminen
o Henkilöstön suorituksen arviointi
o Henkilöstön palkitseminen
o Sisäinen viestintä ja vuorovaikutus
o Henkilöstön tukeminen
* Monimuotoisten työntekijöiden johtaminen
* Henkilöstöjohtamisen prosessien kehittäminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi innovatiivisesti toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* hallitsee henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* hallitsee perustellusti oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
* analysoi henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita sekä ennakoi toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa henkilöstöjohtamisen prosessien kehittämisen yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa näyttöön perustuen
* osaa oikeudenmukaisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
* osaa arvioida henkilöstöjohtamisen nykytilaa ja tulevaisuuden muutostarpeita ja pyrkii ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia työyhteisöönsä
* osaa kehittää henkilöstöjohtamisen prosesseja yhteistyössä työyhteisöjen toimijoiden kanssa
* pyrkii oikeudenmukaiseen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen monimuotoisten ihmisten johtamisessa
* osaa soveltaa työsuhteen ehtoja johtamistyössään

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Pekka Vaarala
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija tuntee henkilöstöjohtamiseen ja esihenkilötyöhön liittyvän lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä päivittäisessä esihenkilö- ja johtamistyössään.
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimiaan oikeudellisia tietoja käytännön esihenkilötyössä. Hän tuntee esihenkilötyöhön liittyvät oikeudelliset oikeudet, velvoitteet ja vastuut sekä osaa soveltaa ja syventää niitä käytännön henkilöstöjohtamistilanteissa. Hän tuntee esihenkilötyöhön liittyvän tietosuojalainsäädännön ja työturvallisuuslain periaatteet.

Sisältö

Sopimusjuridiikkan erityiskysymykset
Työlainsäädäntö ja työturvallisuuslainsäädäntö
Esimiehen oikeudet ja velvollisuudet
Sopimuksen ulkoinen vahingonkorvausvastuu
Sopimukseen perustuva vahingonkorvausvastuu
Tietosuoja
Työturvallisuuden erityiskysymykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien ratkaisut ovat hyvin perusteltuja ja eri ratkaisuvaihtoehtoja punnitsevia. Opiskelija osoittaa käytännön kykyä soveltaa oikeudellista osaamista käytännön henlilöstöjohtamiseen. Tehtävien kieli ja rakenne on oltava moitteeton.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tehtävissä on perustellusti punnittu eri tulkintavaihtoehtoja. Kannanotot eivät kuitenkaan ole oikeudellisesti erityisen oivaltavia, mutta opiskelija osoittaa kuitenkin pääpiirteissään hallitsevansa aihealueen. Tehtävien kieli ja rakenne on oltava moitteeton.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ratkaisujen kuvailuksi jäävä argumentaatio voi tuottaa maksimissaan arvosanan tyydyttävä, vaikka esitetyt asiat olisivatkin paikkansapitäviä ja tehtävien ulkoasu ja kieli olisi moitteetonta. Esitetyt argumentit eivät ole punnitsevia eikä opiskelija osaa esittää omia juridisesti perusteltuja tulkintavaihtoehtoja, vaan pitäytyy kuvailemaan aikaisemmin esitettyjä kannanottoja.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Mervi Väisänen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää palvelujen johtamisen erityispiirteet, periaatteet ja osaa kehittää palveluita sekä johtaa organisaation palveluympäristöä. Opiskelija ymmärtää palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet sekä omaa valmiudet tuotteistaa ja modularisoida palveluita.
Opiskelija tunnistaa monikanavaisen asiakaskohtaamisen vaatimukset ja osaa hyödyntää laajasti erilaisia viestintäkanavia asiakaspalvelussa ja palvelujen johtamisessa.

Sisältö

Keskeiset käsitteet
Palvelujen tuotteistaminen, modularisointi ja hinnoittelu
Palveluprosessit monikanavaisissa ympäristöissä
Uudet palveluliiketoimintamallit
Palvelun laadun johtaminen
Palvelukulttuurin rakentaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on palauttanut suoritukseen kuuluvat kurssitehtävät. Niiden suorittaminen on hyvällä tasolla ja niissä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa käytäntöön palvelujen tuotteistamisen ja palveluliiketoiminnan kehittämisen käsitteitä.
Kurssin kehittämistehtävän teoreettisessa taustoituksessa käsitteiden käyttö ja täsmällisyys ovat hyvällä tasolla. Siinä on kuvattu palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen merkitys ja keskeisiä toimintatatapoja liiketoiminnan kehittämisessä, sekä hyödynnetty relevantteja lähdemateriaaleja riittävän monipuolisesti.
Kehittämistehtävässä näkyy kyky soveltaa esitettyä tietoperustaa oman esimerkkiyrityksen (oman työpaikan) palvelujen ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen tavoitteiden mukaisesti.
Pohdinnassa näkyy teoreettisen tarkastelun ja kehittämisosuuden välinen yhteys. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida pohdinnassaan riittävän kriittisesti, analyyttisesti ja monipuolisesti soveltamisosuuden jatkokehitysmahdollisuuksia ja hyödynnettävyyttä.
Kirjallisen raportin rakenne ja kieliasu ovat Kamkin ohjeistuksen mukaiset.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Maarit Vuorinen
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaaman keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Opiskelija ymmärtää muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaa tavoitella ja tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalansa erityispiirteiden valossa. Opiskelija osaa kehittää olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi niin tehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija tuntee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaa hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Opiskelija oppii tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä. Lisäksi hän vahvistaa työpajatyöskentelyosaamistaan ja hänen fasilitaattorin taitonsa paranevat.

Sisältö

Muotoiluajattelun perusperiaatteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävä luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöisen innovaatioprosessin vaiheet
Palvelumuotoilulähtöinen työpajatyöskentely ja fasilitointitaidot
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, fasilitointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.

Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.

Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.