Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Yleiset tavoitteet ja ammatillinen osaaminen
Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alaiset valmiudet asiantuntijuuden ja ammatillisten taitojen jatkuvaan kehittämiseen sekä liikunta-alan tutkitun tiedon ja menetelmien soveltamiseen alati muuttuvassa työelämässä. Koulutus antaa valmiudet toimia alan vaativissa kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä, kehittyä sekä vahvistaa työyhteisön kehittämisen, koordinoinnin ja johtamisen edellyttämää osaamista. Lisäksi koulutus antaa valmiudet toimia monialaisissa ja- ammatillisissa työryhmissä unohtamatta kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja.
Koulutusalakohtaiset kompetenssit
Liikunta- ja palveluliiketoiminnan osaaminen
• osaa analysoida, arvioida ja kehittää palvelujärjestelmiä ja -prosesseja
• osaa ennakoida palvelukulttuurin muutostarpeita uusimman tutkimustiedon perusteella ja kehittää sitä proaktiivisesti
• osaa analysoida ja arvioida palvelujen asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä
• osaa tuottaa alalleen sovellettavissa olevaa uutta tietoa, kehittää käsitteistöä ja toimintatapoja
• kykenee ottamaan vastuuta oman alansa ja alueensa kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin kehittämisestä
• kykenee kehittämään alansa ohjausosaamista
Yhteiset osaamistavoitteet (kompetenssit)
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.
OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY25S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY24S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY23S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY22S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY21S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY20S)
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 30.09.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Pasi Korhonen
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Tapahtumat nähdään yhä useammin aluekehityksen välineinä. Tapahtumatuotanto- ja -kysyntä muodostavat verkostomaisesti toimivan, aluetaloudellisesti vaikuttavan rakenteen. Tapahtumien taloudellinen merkitys korostuu tarkasteltaessa tapahtumiin liittyvän matkailu- ja paikalliskysynnän kasvua, kun taas tapahtuvien aluetaloudellista vaikutusta voidaan tarkastella alueellisen vetovoimaisuuden tai imagon näkökulmasta, mutta samalla myös kriittisesti.
Opiskelija osaa luokitella tapahtumat tyypeittäin. Hän osaa soveltaa omaksumaansa tietoa tapahtumien strategiseen ja operatiiviseen suunnitteluun ja johtamiseen. Tapahtumien taloudellisen vaikuttavuuden ohella hän osaa tunnistaa ja arvioida myös niiden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia vaikutuksia. Opiskelija saa työvälineitä ja valmiudet tapahtumien taloudellisten vaikutusten mittaamiseen. Opiskelija osaa proaktiivisesti rakentaa ja kehittää alueellisen tapahtuman eri toimijaverkostoja.
Sisältö
• tapahtumien luokittelu ja määrittely
• vastuullinen tapahtuma
• taloudelliset vaikutukset
• ympäristövaikutukset
• sosio-kulttuuriset vaikutukset
• tapahtuman aluevaikuttavuuden arviointi
Oppimateriaalit
DevMoodlessa kurssin sivuilla.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti tapahtumien strategista ja operatiivista suunnittelua ja johtamista. Hän osaa hankkia tietoa tapahtuman vaikuttavuudesta sekä soveltaa ja kehittää tapahtumaa ja siihen liittyviä verkostoja tuotetun tiedon pohjalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tunnistaa, analysoida ja operationalisoida teoriatietoa tapahtuman kehittämiseksi. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida taloudellisen näkökulman ohella tapahtumia myös yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä. Hän osaa (teoriassa) mitata tapahtumien taloudellisia vaikutuksia tarkoituksenmukaisilla työvälineillä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tärkeimmät tapahtumatyypit. Hän osaa soveltaa teoriatietoa tapahtuman analysoinnin ja suunnittelun tukena. Hän osaa tunnistaa ja kartoittaa tapahtuman alueellisia vaikutuksia.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Arto Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
AAMKAvoin AMK
-
ALY23SALY23S
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opintojakson pääteemana on matkailupalveluiden laadukas ja vastuullinen asiakaslähtöinen kehittäminen. Opintojakson aikana perehdytään matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin ja sovelletaan tietoa asiakaslähtöisen tuotteistamisen viitekehykseen matkailupalvelun erityispiirteet huomioiden. Lisäksi opintojaksolla opitaan arvioimaan ja kehittämään omaa asiantuntijuutta.
Sisältö
Matkailupalvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelun kehittämisen prosessit.
Asiakaslähtöisen kehittämisen eri osa-alueet osana palvelun kehittämisen prosessia.
Palveluosaamisen arvioiminen ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida matkailupalvelujen kehittämisprosesseja asiakaslähtöisyyden ja prosessin toimivuuden näkökulmasta. Hän osaa kehittää organisaation strategiaan pohjautuvia asiakaslähtöisiä ja vastuullisia matkailupalveluja analyysin perusteella. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hän osaa löytää malleja palveluiden kehittämiseksi ja esittää niistä pohjalta suunnitelmia matkailupalveluja tuottaville yrityksille tai organisaatioille. Hän ymmärtää ja osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa matkailupalvelujen asiakaslähtöisiä kehittämistarpeita. Hän osaa esittää niihin ratkaisuja. Hän tunnistaa omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
TTY22STTY22S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
- osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
- osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita
Sisältö
Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty – täydennettävä
Opiskelija osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet.
Opiskelija osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa soveltaa ja hyödyntää Liikunta-alan johtamisen erityispiirteitä oman tai työnantajan johtamisen kehittämisessä ja huomioi Liikunta-alan eri kontekstit.
Opiskelija noudattaa KAMK Master Schoolin kirjotussääntöjä, käyttää KAMK – kirjoituspohjaa.
Tehtävät ovat teknisten vaatimusten mukaiset.