Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Yleiset tavoitteet ja ammatillinen osaaminen
Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alaiset valmiudet asiantuntijuuden ja ammatillisten taitojen jatkuvaan kehittämiseen sekä liikunta-alan tutkitun tiedon ja menetelmien soveltamiseen alati muuttuvassa työelämässä. Koulutus antaa valmiudet toimia alan vaativissa kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä, kehittyä sekä vahvistaa työyhteisön kehittämisen, koordinoinnin ja johtamisen edellyttämää osaamista. Lisäksi koulutus antaa valmiudet toimia monialaisissa ja- ammatillisissa työryhmissä unohtamatta kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja.
Koulutusalakohtaiset kompetenssit
Liikunta- ja palveluliiketoiminnan osaaminen
• osaa analysoida, arvioida ja kehittää palvelujärjestelmiä ja -prosesseja
• osaa ennakoida palvelukulttuurin muutostarpeita uusimman tutkimustiedon perusteella ja kehittää sitä proaktiivisesti
• osaa analysoida ja arvioida palvelujen asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä
• osaa tuottaa alalleen sovellettavissa olevaa uutta tietoa, kehittää käsitteistöä ja toimintatapoja
• kykenee ottamaan vastuuta oman alansa ja alueensa kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin kehittämisestä
• kykenee kehittämään alansa ohjausosaamista
Yhteiset osaamistavoitteet (kompetenssit)
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.
OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY25S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY24S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY23S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY22S)
LIIKUNTA-ALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (ALY21S)
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Arto Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
AAMKAvoin AMK
-
ALY23SALY23S
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opintojakson pääteemana on matkailupalveluiden laadukas ja vastuullinen asiakaslähtöinen kehittäminen. Opintojakson aikana perehdytään matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin ja sovelletaan tietoa asiakaslähtöisen tuotteistamisen viitekehykseen matkailupalvelun erityispiirteet huomioiden. Lisäksi opintojaksolla opitaan arvioimaan ja kehittämään omaa asiantuntijuutta.
Sisältö
Matkailupalvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelun kehittämisen prosessit.
Asiakaslähtöisen kehittämisen eri osa-alueet osana palvelun kehittämisen prosessia.
Palveluosaamisen arvioiminen ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida matkailupalvelujen kehittämisprosesseja asiakaslähtöisyyden ja prosessin toimivuuden näkökulmasta. Hän osaa kehittää organisaation strategiaan pohjautuvia asiakaslähtöisiä ja vastuullisia matkailupalveluja analyysin perusteella. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hän osaa löytää malleja palveluiden kehittämiseksi ja esittää niistä pohjalta suunnitelmia matkailupalveluja tuottaville yrityksille tai organisaatioille. Hän ymmärtää ja osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa matkailupalvelujen asiakaslähtöisiä kehittämistarpeita. Hän osaa esittää niihin ratkaisuja. Hän tunnistaa omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.02.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
TTY22STTY22S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
- osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
- osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita
Sisältö
Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty – täydennettävä
Opiskelija osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet.
Opiskelija osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa soveltaa ja hyödyntää Liikunta-alan johtamisen erityispiirteitä oman tai työnantajan johtamisen kehittämisessä ja huomioi Liikunta-alan eri kontekstit.
Opiskelija noudattaa KAMK Master Schoolin kirjotussääntöjä, käyttää KAMK – kirjoituspohjaa.
Tehtävät ovat teknisten vaatimusten mukaiset.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Ajoitusryhmät
- KAMK avoin 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
-
AVOINAMK2025AVOINAMK2025
Pienryhmät
- KAMK avoin 1
Tavoitteet
Opiskelija osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
Opiskelija osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita
Sisältö
Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
• Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
• Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan
johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
• Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
19.01.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
- Energiamurroksen johtaminen
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
EJY25KEJY25K
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
DAY25SDAY25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.
Sisältö
Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.
H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.
T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
09.03.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Katri Takala
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
Sisältö
Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.
Lisätiedot
Ilmotetaan Repussa
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
- osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
- osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita
Sisältö
Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty – täydennettävä
Opiskelija osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet.
Opiskelija osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa soveltaa ja hyödyntää Liikunta-alan johtamisen erityispiirteitä oman tai työnantajan johtamisen kehittämisessä ja huomioi Liikunta-alan eri kontekstit.
Opiskelija noudattaa KAMK Master Schoolin kirjotussääntöjä, käyttää KAMK – kirjoituspohjaa.
Tehtävät ovat teknisten vaatimusten mukaiset.
Ilmoittautumisaika
13.12.2025 - 11.01.2026
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Kliinisen asiantuntijan koulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Saija Huhtala
- Nina Helander
- Sari Yli-Kauhaluoma
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Tavoitteet
Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa