Siirry suoraan sisältöön

Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Tutkinto:
Matkailu- ja ravitsemisalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Restonomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (AYM25S)
Tunnus
(AYM25S)
MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (AYM24S)
Tunnus
(AYM24S)
MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (AYM23S)
Tunnus
(AYM23S)
MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (AYM22S)
Tunnus
(AYM22S)
MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (AYM21S)
Tunnus
(AYM21S)
MATKAILUALAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS 2020 YAMK
Tunnus
(AYM20S)
fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Arto Heikkinen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • AAMK
    Avoin AMK
  • ALY23S
    ALY23S
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Tavoitteet

Opintojakson pääteemana on matkailupalveluiden laadukas ja vastuullinen asiakaslähtöinen kehittäminen. Opintojakson aikana perehdytään matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin ja sovelletaan tietoa asiakaslähtöisen tuotteistamisen viitekehykseen matkailupalvelun erityispiirteet huomioiden. Lisäksi opintojaksolla opitaan arvioimaan ja kehittämään omaa asiantuntijuutta.

Sisältö

Matkailupalvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelun kehittämisen prosessit.
Asiakaslähtöisen kehittämisen eri osa-alueet osana palvelun kehittämisen prosessia.
Palveluosaamisen arvioiminen ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida matkailupalvelujen kehittämisprosesseja asiakaslähtöisyyden ja prosessin toimivuuden näkökulmasta. Hän osaa kehittää organisaation strategiaan pohjautuvia asiakaslähtöisiä ja vastuullisia matkailupalveluja analyysin perusteella. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hän osaa löytää malleja palveluiden kehittämiseksi ja esittää niistä pohjalta suunnitelmia matkailupalveluja tuottaville yrityksille tai organisaatioille. Hän ymmärtää ja osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa matkailupalvelujen asiakaslähtöisiä kehittämistarpeita. Hän osaa esittää niihin ratkaisuja. Hän tunnistaa omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Katri Takala
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Perttu Huusko
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää liikunta- ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja liikunta- ja hyvinvointipalvelujen erilaisissa konteksteissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä

Sisältö

Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat liikunta- ja hyvinvointipalvelut
Eettiset kysymykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Lisätiedot

Ilmotetaan Repussa

fi
Ilmoittautumisaika

15.02.2025 - 16.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Ajoitusryhmät
  • KAMK avoin 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • AAMK
    Avoin AMK
Pienryhmät
  • KAMK avoin 1

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää liikunta- ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja liikunta- ja hyvinvointipalvelujen erilaisissa konteksteissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä

Sisältö

Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat liikunta- ja hyvinvointipalvelut
Eettiset kysymykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Lisätiedot

Ilmoitetaan Repussa

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

19.01.2026 - 17.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
  • Energiamurroksen johtaminen
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
  • Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • EJY25K
    EJY25K
  • LYL25S
    LYL25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

13.12.2025 - 11.01.2026

Ajoitus

12.01.2026 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan koulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Saija Huhtala
  • Nina Helander
  • Sari Yli-Kauhaluoma
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • SKY25S
    SKY25S
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S

Tavoitteet

Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Repussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa