Liikunta lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukijana (5op)
Opintojakson tunnus: SLVL002
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tehdä havaintoja lapsen motorisesta kehityksestä ja kehityksen poikkeamista. Opiskelija osaa selittää oppimisen ja liikunnan välisen yhteyden ja kehittää lapsen sosioemotionaalisia taitoja.
Sisältö
Lapsen motorisen kehityksen ja oppimisen havainnointi
Liikunta ja oppimisvaikeudet
Liikunta lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehittäjänä
Lapsi, ruummiillisuus ja liike
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti käytettävät opetusmenetelmät ja sisällöt liikuntatuokiolle lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi kouluympäristössä.
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti käytettävät opetusmenetelmät ja sisällöt liikuntatuokiolle lapsen motoristen taitojen edistämiseksi.
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti käytettävät opetusmenetelmät ja sisällöt liikuntatuokiolle oppimisen (matematiikka/äidinkieli) ja liikunnan välistä yhteyttä hyödyntäen.
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti käytettävät opetusmenetelmät ja sisällöt liikuntatuokiolle vuorovaikutustaitojen edistämiseksi ryhmä- tai yksilötasolla.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä kouluympäristössä.
Opiskelija osaa osaa perustella ja arvioida lapsen ikävuoteen kuuluvan motorisen kehityksen vaiheita sekä kehityksen poikkeamia (soveltava liikunta).
Opiskelija osaa osaa perustella ja arvioida oppimisen ja liikunnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja sisältöjä liikuntatuokiolle lapsen vuorovaikutustaitojen edistämiseksi sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä kouluympäristössä.
Opiskelija tunnistaa lapsen ikävuoteen kuuluvan motorisen kehityksen vaiheet sekä kehityksen poikkeamia (soveltava liikunta).
Opiskelija tunnistaa oppimisen ja liikunnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa liikuntatuokion ryhmän vuorovaikutuksen huomioiden.
Opiskelija toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.