Siirry suoraan sisältöön

Etiikka hoitotyössäLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00BS57

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija omaksuu hoitotyön eettisen arvoperustan ja potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa.

Sisältö

Eettisyys hoitotyössä
Hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat
Potilaan oikeuksiin liittyvä lainsäädäntö ja hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Kemppainen
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija omaksuu hoitotyön eettisen arvoperustan ja potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa.

Sisältö

Eettisyys hoitotyössä
Hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat
Potilaan oikeuksiin liittyvä lainsäädäntö ja hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö

Aika ja paikka

Opintojakson eteneminen:
1.4.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Etiikan peruskäsitteet (Teams)
28.4.2022 Monikulttuurisuus (Teams)
8-9.9.2022Eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä.( lähiopetus Kuusamon lukiolla )

Oppimateriaalit

Materiaali DevMoodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina.
Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät ja verkkotehtävät.
Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon. Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyvä
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Kiitettävä
Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita. Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyväksytty / Hylätty
Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.

Sisällön jaksotus

Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:

8-9.9.2022 Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen ja kirjallisen tehtävän palauttaminen ryhmän Teams alustalle 6.9.2022 sekä osallistuminen tunneille. Kuusamon lukio. Yksilö- ja ryhmätehtävän esitykset eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyvät DevMoodlesta ja tehtävä palautetaan ryhmän Teams alustalle)
Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skhole-kurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Keskustelutehtävä eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Alatalo
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija omaksuu hoitotyön eettisen arvoperustan ja potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa.

Sisältö

Eettisyys hoitotyössä
Hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat
Potilaan oikeuksiin liittyvä lainsäädäntö ja hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevät 2022
Opintojakson eteneminen:

26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.

Oppimateriaalit

Materiaali osoitetaan DevMoodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina. Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät, verkkotehtävät ja skhole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hylätty
Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.

Sisällön jaksotus

Opintojakson eteneminen:
26.1.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Ennakkotehtävän ohjeistus.
1.2.2022 Ennakkotehtävän käsittely. Mitä lainsäädäntö sanoo.
16.2.2022 Väkivalta ja sen kohtaaminen hoitotyössä. Kollegiaalisuus hoitotyössä.
16.3.2022 Monikulttuurisuus.
13.4.2022 RYHMÄ 1 Eettiset tilanteet käytännössä.
20.4.2022 RYHMÄ 2 Eettiset tilanteet käytännössä.
Muutokset mahdollisia.

Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:

1. Ennakkotehtävä > palautus devmoodleen verkkotekstinä 1.2.2022 mennessä
2. Oma pohdinta. Kollegiaalisuus ja väkivalta hoitotyössä, oma pohdinta aiheita käsitteleville tunneille. (Materiaalit löytyy Hoitotyön eettinen arvoperusta -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle.)
3. Yksilö- ja ryhmätehtävänä pohdinta. Eettiset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyy Tehtävät viimeisille tunneille -osiosta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa opettajalle)


Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skholekurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Yhteenveto eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseksi tulee seuraavat ehdot täyttyä:
Opetustunneilla 80 % läsnäolo. Huom! Opintojakson viimeisten simulaatiotuntien poissaolo on korvattava seuraavan ryhmän mukana.
Osallistuminen tunneilla harjoituksiin/tehtäviin.
Hyväksytysti tehdyt kirjalliset tehtävät.
Myöhästyneistä tehtävistä sovittu käytäntö aloitustunneilla.
Poissaolojen korvaaminen korvaustehtävällä, jos poissaoloon on pätevä syy. Opintojakson viimeiset tunnit ovat ns. harjoitustunteja ja niistä poissaolo korvataan osallistumalla tunneille seuraavan ryhmän mukana

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen. Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen yksin ja ryhmässä sekä osallistuminen tunneille.

Hylätty (0)

Opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät tule saavutetuiksi
ja/tai
kaikkia opintojakson tehtäviä ei ole palautettu
ja/tai
poissaolojen korvaamista ei ole tehty.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita.
Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.