Imetysohjaus ja synnytyksen jälkitarkastusLaajuus (3 op)
Tunnus: SH00CE64
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida imetysohjausta asiakaslähtöisesti.
Opiskelija suorittaa WHO:n suositusten mukaisen imetysohjaajakoulutuksen.
Sisältö
Vauvamyönteisyys ja imetysohjaus WHO:n ja UNICEF:n vauvamyönteisyysohjelman mukaisesti
Synnytyksen jälkitarkastus
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Eeva Kähkönen
- Anna-Kaisa Korpinen
Ryhmät
-
SHT22SSHT22S
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida imetysohjausta asiakaslähtöisesti.
Opiskelija suorittaa WHO:n suositusten mukaisen imetysohjaajakoulutuksen.
Sisältö
Vauvamyönteisyys ja imetysohjaus WHO:n ja UNICEF:n vauvamyönteisyysohjelman mukaisesti
Synnytyksen jälkitarkastus
Oppimateriaalit
Deufel & Montonen 2010: Onnistunut imetys
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022
Laanterä S 2011: Breastfeeding Counseling in Maternity Health Care
Muu tunneilla ilmoitettava aineisto
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja reaaliaikanen teams-opetus.
Harjoitustunnit.
Oppimispäiväkirja (synnytyksen jälkitarkastus).
Imetysohjauksen näyttö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Imetysohjausnäytön voi suorittaa jossakin seuraavista yksiköissä:
neuvola, synnyttäneiden vuodeosasto, vastasyntyneiden teho-osasto tai imetyspoliklinikka. Näytön vastaanottajan tulee olla imetýsohjaaja kouluttaja.
Lisäksi opiskelija voi sopia henkilökohtaisesti jonkun äidin kanssa kanssa imetysohjausnäytön antamisesta. Näytön suorituksesta sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Imetysohjausnäyttö sovitusti joko harjoittelun aikana tai muuna valitsemanasi ajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27h opiskelijan työtä = 81 tuntia
Imetysohjaus 2 op:
- lähiopetusta 20 h
- näyttö 6 h ( ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi )
- itsenäistä opiskelua 28 h
Synnytyksen jälkitarkastus 1 op:
- Opetusta ja harjoituksia 14 h
- Itsenäistä opiskelua/oppimispäiväkirja 13 h
Lisätietoja opiskelijoille
Imetysohjaukset toteutetaan autenttisessa ympäristössä. Hyväksytty näyttö edellyttää kirjallisen imetysohjausmateriaalin suunnittelun ohjaustilanteeseen, ohjeuksen toteutuksen ja arvioinnin. Näytön hyväksytysti suorittanut saa suorituksesta erillisen todistuksen opettajalta.
Synnytyksen jälkitarkastuksen osuudesta saa erillisen todistuksen.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Pääsääntöisesti aikaisemmat perus- ja ammattiopinnot suoritettu