Bachelor Degree Programme in Social Services
- Degree
- Bachelor of Healthcare (AMK)
- Degree title
- Sosionomi (AMK)
- Credits
- 210 ects
Generic Competences
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata.
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.
Learning to Lean
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.
- Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
- Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and
international knowledge base and practices of their field.
- Also takes responsibility for group learning and sharing what has been
learned.
Operating in a Workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.
- Is able to work constructively in a work community and promotes their own
and their work community’s well-being.
- Is able to act professionally in communication and interaction situations at a
workplace.
- Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
- Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing working life situations
Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.
- Is able to take responsibility for their own actions and their consequences
and reflects on them in accordance with the ethical principles and values
of their field.
- Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
- Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
- Understands the principles of responsible conduct of research and adheres
to them.
- Is able to influence society based on ethical values.
Sustainable Development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.
- Is able to use information related to their field in finding, implementing and
establishing sustainable solutions and operating models.
- Understands sustainability challenges,
their interdependencies and the various aspects of issues and problems.
Internationality and Multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.
- Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and
is able to develop operating methods that take multiculturalism into account
in their work community.
- Is able to monitor and utilise the international development of their field in
their work.
- Is able to communicate internationally in their work tasks.
Proactive Development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field,
applying existing knowledge and research and development methods.
− Solves problem situations creatively and reforms operating methods together with others.
− Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
− Is able to apply existing knowledge in the field in development and utilises research and development methods.
− Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field
Description of Competences
Sosionomin osaamistavoitteet (kompetenssit)
EETTINEN OSAAMINEN
-osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
-osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti
-osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
-osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.
ASIAKASTYÖN OSAAMINEN
-osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita
-osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita
-osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen näkökulmia
-osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
-osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
-osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua
-osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
-osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.
SOSIAALIALAN PALVELUJÄRJESTELMÄOSAAMINEN
-osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon
-tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä
-hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan
-tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen
-osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä
-osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.
KRIITTINEN JA OSALLISTAVA YHTEISKUNTAOSAAMINEN
-kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
-osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä
-kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista
-tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan
-osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
TUTKIMUKSELLINEN KEHITTÄMIS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN
-kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä
-osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
-osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi
-osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi
-osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.
TYÖYHTEISÖ-, JOHTAMIS- JA YRITTÄJYYSOSAAMINEN
-osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisöissä sekä kansainvälisissä ympäristöissä
-osaa toimia työyhteisön lähijohtajana
-tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta
-osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
-osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia
-tuntee talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään
-tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit (OKM 2021 Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030)
EETTINEN OSAAMINEN
-Osaa edistää lapsen oikeuksien sopimuksen ja lapsen edun mukaista toimintaa vahvistaen lasten osallisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, turvallisuutta ja kestävää elämäntapaa
-Osaa toimia varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja varhaiskasvatuksen arvoperustan mukaisesti
-Osaa reflektoida ammatillista toimintaansa
-Osaa toimia sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja tunnistaa ammattieettiset vastuunsa
ASIAKASTYÖN OSAAMINEN
-Osaa suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa yhteistyössä muun henkilöstön kanssa
-Hallitsee erilaisia ryhmänohjaustaitoja ja varhaiskasvatuksen menetelmätaitoja
-Ymmärtää oppimisen alueiden sekä leikin merkityksen ja muut lapselle ominaiset tavat toimia (liikunta, taiteellinen toiminta ja ilmaisun monet muodot sekä tutkivan oppimisen) ja osaa tukea lasten toimijuutta ja vertaissuhteita lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteinä
-Osaa tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan
-Osaa tunnistaa ja arvioida lasten ja perheiden hyvinvoinnin riskitekijöitä sekä osaa vahvistaa lapsen ja perheen hyvinvointia oikein kohdennetulla tuella
-Osaa hyödyntää perhetyön ja lastensuojelun osaamistaan varhaiskasvatuksessa
-Osaa vahvistaa perheiden osallisuutta tukevaa vertaistoimintaa ja yhteisöllisyyttä
SOSIAALIALAN PALVELUJÄRJESTELMÄOSAAMINEN
-Tuntee varhaiskasvatusta ja osaa kehittää työtään sen järjestämistä ohjaavien normien ja lainsäädännön mukaan
-Osaa tunnistaa ja arvioida palveluohjauksen ja verkostoyhteistyön tarpeen perheiden tukemiseksi ja osaa ohjata perheitä monialaisessa palvelujärjestelmässä
-Osaa toimia sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen asiantuntijana monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä
KRIITTINEN JA OSALLISTAVA YHTEISKUNTAOSAAMINEN
-Osaa hyödyntää yhteiskunnallista osaamistaan sekä tunnistaa ja tuoda esille lasten ja perheiden hyvinvointia uhkaavat epäkohdat rakentavasti kehittämisen kohteeksi
-Osaa edistää ja tukea lasten ja perheiden kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa sekä yhteiskunnassa
-Tunnistaa yhteiskunnallisen vaikuttamistyön merkityksen varhaiskasvatuksessa ja siihen liittyvän koulutuksen kehittämisessä
TUTKIMUKSELLINEN KEHITTÄMIS- JA INNOVAATIO-OSAAMINEN
-Osaa yhteistyössä muun henkilöstön kanssa dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, varhaiskasvatustoimintaa ja toimintakulttuuria sekä monialaista yhteistyötä
-Osaa hyödyntää tutkimustietoa ja soveltaa sitä varhaiskasvatustyössä ja varhaiskasvatuksen käytäntöjen kehittämisessä
-Tunnistaa varhaiskasvatuksen ammatillisen osaamisen kehittämistarpeita
TYÖYHTEISÖ-, JOHTAMIS- JA YRITTÄJYYSOSAAMINEN
-Osaa soveltaa esimies- ja alaistaitoja sekä tiimityötaitoja varhaiskasvatuksessa
-Osaa toimia osana moniammatillista työyhteisöä
-Osaa toimia varhaiskasvatuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteistyön rakenteiden toteuttamisessa sekä monialaisessa verkostossa ja osaa johtaa monialaista verkostoyhteistyötä
-Osaa arvioida varhaiskasvatustoiminnan laatua, tuloksia ja vaikutuksia yhdessä muun henkilöstön kanssa
-Osaa vaikuttaa sekä työyhteisönsä työhyvinvointiin ja lasten turvallisuuteen
Annual Themes – Study Progress Description
Koulutuksen vuositeemat
1. vuosikurssi: sosionomin työhön ja sosiaalialaan perehtyjä
Opiskelija perehtyy sosionomialan ja asiakastyön perusteisiin, ymmärtää työn eettisen merkityksen ja monialaisen toiminnan mahdollisuudet asiakastyön ja ohjauksen lähtökohtana. Opiskelija omaksuu ammattikorkeakouluopinnoissa etenemisen kannalta oleelliset tiedot ja taidot.
2. vuosikurssi: sosionomin tietoperustan ja osaamisen vahvistaminen
Opiskelija pystyy ohjattuna suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan asiakastyötä ja omaksuu käytännön menetelmiä asiakkaiden osallisuuden ja voimaannuttamisen edistämiseksi ja laajentaa sosionomin työssä tarvittavaa tietoperustaa.
3. vuosikurssi: sosionomin työn asiantuntijuuteen kasvu ja tiedon soveltaja
Opiskelija vahvistaa sosionomin tietoperustaa ja oppii soveltamaan koulutuksessa omaksuttuja tietoja ja taitoja käytäntöön sekä arvioimaan omaan työtään ja toimintaansa.
4. vuosikurssi: sosionomin työn ammatillinen kehittäjä
Opiskelijan ammatillista toimintaa ohjaa sosiaalialan tietoperusta ja hän ymmärtää ammatillisen roolinsa sekä vastuunsa monialaisessa työssä ihmisten erilaisten elämäntilanteiden tukijana ja ohjaajana. Hänelle on rakentunut perusta kehittää ja myös tarvittaessa johtaa sosionomin ja sosiaalialan työtä.
General
Sosionomikoulutuksessa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto. Sosionomikoulutuksen laajuus on 210 opintopistettä. Koulutus kestää 3,5 vuotta. Opinnot koostuvat perus- ja ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävistä harjoitteluista, opinnäytetyöstä ja kypsyysnäytteestä sekä vapaasti valittavista opinnoista. Harjoittelussa, jossa työtä tehdään alaikäisten lasten kanssa, on opiskelijan itse hankittava rikostaustaote Oikeusrekisterikeskuksesta (Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä 504/2002).
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoa säätelevät ammattikorkeakouluopintoja koskeva laki (932/2014) ja asetus (1129/2014). Ammatinharjoittamisoikeuksien saavuttamiseksi koulutus täyttää Kajaanin ammattikorkeakoulun tutkintosäännön 3 §:ssä mainittujen säädösten lisäksi sosionomi (AMK) tutkinnon mukaisen kelpoisuuden (laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 6 §). Tutkinnon suorittanut hakee Valvirasta tutkinnon laillistamista ja Valviran tekemän päätöksen jälkeen henkilö on oikeutettu toimimaan sosiaalihuollon ammattihenkilön tehtävissä. Lisäksi koulutusohjelma antaa opiskelijalle mahdollisuuden suorittaa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden oikeuttavat opinnot (varhaiskasvatuslaki 27 §). Opiskelijan on mahdollista suunnata ammatillista osaamistaan varhaiskasvatuksen sosionomiksi harjoittelujen suorittamisella sekä opinnäytetyön aiheen valinnalla. Sosiaalipedagogiikan ja varhaiskasvatuksen opintokokonaisuus on osa kaikille yhteisiä ammatillisten opintojen rakennetta.
Tutkinnon suorittanut hakee Valvirasta tutkinnon laillistamista ja Valviran tekemän päätöksen jälkeen henkilö on oikeutettu toimimaan sosiaalihuollon ammattihenkilön tehtävissä
Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus (Varhaiskasvatuslaki 27 §)
Koulutus antaa kelpoisuuden varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävään. Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot sekä varhaiskasvatuksen ympäristössä suoritetut harjoittelut sekä varhaiskasvatuksen alaan liittyvä opinnäytetyö muodostavat varhaiskasvatuslain edellyttämän 60 opintopisteen kokonaisuuden.
Generic Working Life Skills or Competences
Sosionomi koulutuksen opetussuunnitelma perustuu valtakunnallisesti määritellyille ja yhteisesti hyväksytyille ammatillisille osaamisalueille eli kompetensseille. Kompetenssit ovat määritetty ammattikorkeakoulututkintojen yhteisinä kompetensseina. Lisäksi varhaiskasvatuksen sosionomin opintojen ja kelpoisuuteen johtavien opintojen taustalla on huomioitu suositukset varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseista. Kompetenssit ovat kuvattu seuraavassa.
Bachelor Degree Programme in Social Services (SOS26S)
Timing plan:
Bachelor Degree Programme in Social Services (SOS2025S)
Timing plan:
Bachelor Degree Programme in Social Services (SOS2024S)
Timing plan:
Bachelor Degree Programme in Social Services (SOS2021S)
Timing plan: