Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
TIEDOLLA JOHTAMINEN (TRADENOMI YAMK) LYL25SV
TIEDOLLA JOHTAMINEN (TRADENOMI YAMK) LYL24SV
TIEDOLLA JOHTAMINEN (TRADENOMI YAMK) LYL23SV
TIEDOLLA JOHTAMINEN (TRADENOMI YAMK) LYL22SV
TIEDOLLA JOHTAMINEN (TRADENOMI YAMK) LYL21SV
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
19.01.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
- Energiamurroksen johtaminen
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
EJY25KEJY25K
-
LYL25SLYL25S
-
DAY25SDAY25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
LYL24SVLYL24SV
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.
Sisältö
Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.
H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.
T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
Opettaja
- Katri Takala
- Antti Rimpiläinen
- Päivi Karhu
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
- osaa analysoida omaa toimintaansa
- tunnistaa rakentavan ajattelun vaikutukset itseensä ja toisiin
- tunnistaa omien tunteiden säätelyn merkityksen itsensä johtamisessa sekä myötätunnon merkityksen itseä kohtaan
Sisältö
Itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
Oman toiminnan havainnointi ja itsensä johtamisen mittarit
Rakentavan ajattelun strategiat ja oman ajattelun muuttaminen (ajattelun metataidot)
Tunteiden säätely itsensä johtamisessa
Kriisit ja niistä selviytyminen
Myötätunto itseä kohtaan
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää ja soveltaa itsensä johtamisen teorioita sekä työkaluja työhönsä ja omaan toimintaansa. Opiskelija osaa käsitellä aihetta monipuolisesti ja analyyttisesti soveltaessaan teoreettista tietoa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa itsensä johtamisen keskeiset sisällöt ja osaa arvioida toimintaansa ja sen vaikutuksia toisiin. Hän tunnistaa itsensä johtamisen kehittämiskohteet.
Lisätiedot
Ilmoitetaan Repussa
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
Opettaja
- Pekka Vaarala
- Perttu Huusko
- Olli Jääskeläinen
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
Sisältö
* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.
Ilmoittautumisaika
13.12.2025 - 11.01.2026
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Kliinisen asiantuntijan koulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Saija Huhtala
- Nina Helander
- Sari Yli-Kauhaluoma
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Tavoitteet
Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa