Siirry suoraan sisältöön

AsiantuntijaviestintäLaajuus (4 op)

Tunnus: TK00CN19

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

fi
Ilmoittautumisaika

26.07.2025 - 24.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 14.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Teija Mursula
Ryhmät
  • KKT25S
    KKT25S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

fi
Ilmoittautumisaika

26.07.2025 - 24.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 14.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Teija Mursula
Ryhmät
  • KRY25S
    KRY25S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.