Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen hoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00CA10

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

17.01.2026 - 15.02.2026

Ajoitus

16.02.2026 - 05.04.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Romppanen
  • Katja Räisänen
Ryhmät
  • SEHM24S
    Ensihoitaja SEHM24S

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 26.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Susanna Veteläinen
  • Maarit Karjalainen
Ryhmät
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Aika ja paikka

Lähiopetus tarkentuu myöhemmin.
Lähiopetukseen tulee valmistautua ennakkotehtävillä.

Oppimateriaalit

Reppuoppimisympäristössä materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Caseopetus
Simulaatiot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailut sekä mahdolliset tutustumiskäynnit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskut lähiopetuksessa lisäksi
repputentit oman aikataulun mukaan

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Ikääntyminen ja toimintakyky
Ikääntyneiden palvelujärjestelmä
Ikääntyneiden hoitotyön eettisyys
Turvallinen lääkehoito
Muistisairaan hoitotyö
Teknologia ja kotona asumisen tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen

Hylätty (0)

Tiedot:
* ei käytä asianmukaisesti ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* ei osaa nimetä ja kuvailla ikääntyneen hoitotyön perustietoja

Taidot:
* ei toimi tarkoituksenmukaisesti
* ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti tuotoksen tekemisessä
* lähteiden merkintään ei ole käytetty asianmukaisesti koulun APA6/APA7 ohjeistusta

Asenteet:
* ei ota tuotoksessa asiakkaita huomioon
* ei toimi vastuullisesti ryhmässä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
*soveltaa ja pohtii monipuolisesti ikääntyneen hoitotyön näyttöön perustuvaa tietoa

Taidot:
* analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee näyttöön perustuvaa tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia näkökulmia aiheeseen
* analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon avulla

Asenteet:
* toimii tuotoksissa asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
*käyttää johdonmukaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
*soveltaa ikääntyneen hoitotyön perustietoja ja näyttöön perustuvaa tietoa
*pohtii näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa soveltaa omia kokemuksia niihin

Taidot:
* valitsee tarkoituksen-mukaisia ongelman-ratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisu-keinoja

Asenteet:
* toimii tuotoksissa ammatillisesti suhteessa asiakkaisiin
* toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* nimeää ja kuvailee ikääntyneen hoitotyön näyttöön perustuvaa tietoa vähäisesti
* tuo esille omaa pohdintaa niukasti

Taidot:
* kuvaa tarkoituksen-mukaisesti ratkaisujaan, mutta perustelee niitä niukasti
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja

Asenteet:
* huomioi asiakkaat tuotoksissa
* toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

14.04.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Susanna Veteläinen
  • Maarit Karjalainen
Ryhmät
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Aika ja paikka

10.04.2025 12.15 - 15.15_Orientaatio ja ikääntyminen. (pakollinen läsnäolo)

14.04.2025 12.15 - 15.30_Ikääntyneiden palvelujärjestelmä ja teknologia sekä lääkelaskut

22.04.2025 08.00 - 15.30_ Toimintakyky ja muistisairaudet, tutustumiskäynti muistipoliklinikkalle (iltapäivä)

07.05.2025 08.00 - 11.15_TEAMS_Toimintakyvyn arviointi (RAI-arviointi). Asiantuntijavierailija. Marjo Kallio / Kainuun HVA

15.05.2025 08.00 - 11.15_TEAMS_Ikääntyvien lääkehoito. Asiantuntijavierailija. Proviisorit / Kainuun HVA

27.05.2025 12.15 - 15.30_Simulaatiot orientoituminen ja tutustumiskäynti ikäihmisten päivätoimintaan (iltapäivä)

28.05.2025 08.00 - 15.30:_Simulaatiot (pakollinen läsnäolo)

Tunneille tulee valmistautua ennakkotehtävillä.

Oppimateriaalit

Reppuoppimisympäristössä materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Caseopetus
Simulaatiot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailut sekä tutustumiskäynnit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskut 14.4 lähiopetuksessa lisäksi
Repputentit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op eli 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Ikääntyminen ja toimintakyky
Ikääntyneiden palvelujärjestelmä
Ikääntyneiden hoitotyön eettisyys
Turvallinen lääkehoito
Muistisairaan hoitotyö
Teknologia ja kotona asumisen tukeminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 03.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Terhi Kukkonen
  • Maarit Karjalainen
  • Taina Romppanen
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Aika ja paikka

5.9. klo 11.00-15.45 Orientaatio, palvelujärjestelmä ja toimintakyky sekä lääkelaskut (teknologia)
13.9. klo 8.00-11.30 Muistisairaanhoitotyö, turvallisuuskävely (Teams)
20.9. klo 12.30-15.45 Ikääntyneen turvallinen lääkehoito (Teams)
3.10. klo 8.00-11.30 RAI, teknologia (Teams)
4.10. klo 8.00-11.30 K1 Simulaatiot Studio K, lääkelaskujen uusinta klo 11.45
4.10. klo 12.30.15.45 K2 Simulaatiot Studio K, lääkelaskujen uusinta klo 11.45

Oppimateriaalit

Reppu ympäristöstä löytyy kaikki tarvittava materiaalit ja linkit

Opetusmenetelmät

Itsenäisen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Case opetus
Simulaatiot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskutentti 5.9 klo 14.45-15.15 (15.25)
1. uusinta 4.10.24 klo 11.40

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 t opiskelua

Lähiopetusta vähän 20 t , joten itsenäistä opiskelua paljon 105 t

Opintojakson tehtävät

Ennakkotehtävät tunneille
Ikäihmisen palvelujärjestelmää ohjaava lainsäädäntö (monivalinta)
Ikääntyneiden hoitoon liittyvät eettiset kysymykset: (keskustele ja kommentoi)
THL Rai verkkokoulu
Geriatria tentti (Skhole oppimisympäristössä)
Pohdintatehtävät opintojakson aiheista: itsenäisiä ja oppimispäiväkirjamainen
Artikkelitehtävä
Näyttöön perustuva lopputehtävä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen 100%
Tunnit 80% läsnäolo

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Taina Romppanen
  • Katja Räisänen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Opetusmenetelmät

Itsenäisnen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Case opetus
Simulaatiot
Läsnäoolotunneille on mahdollisuus saada Teams linkki, ole opettajaan yhtydessä.

Sisällön jaksotus

8.1 Orientaatio

11.1 Ikääntyneen toimintakyky ja palvelujärjestelmä LÄÄKELASKUT

16.1 TEAMS Ikääntyneen turvallinen lääkehoito (Farmaseutit)

23.1 Muistisairaanhoitotyö LÄÄKELASKUT 1. uusinta

31.1 RAI ja teknologia

20.2 Simulaatiot 8.00-11.30 koko ryhmä

12.30-15.45 Ryhmä A

21.2 8.00-11.30 Ryhmä B

21.2 12.30-15.45 Ryhmä C

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Romppanen
  • Katja Räisänen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.

Sisältö

Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.

Aika ja paikka

Teams opetus
9.4 8.00-11.30 Orientaatio
16.4 8.00-11.30
8.5 8.00-11.30

Simulaatiopäivä:
14.5 8.00-16.00

Oppimateriaalit

Reppu ympäristöstä löytyy kaikki tarvittava materiaalit ja linkit

Opetusmenetelmät

Itsenäisen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Case opetus
Simulaatiot

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

lääketentti
1. uusinta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 t opiskelua

Lähiopetusta vähän 20 t , joten itsenäistä opiskelua paljon 105 t

Opintojakson tehtävät

Ennakkotehtävät tunneille
Ikäihmisen palvelujärjestelmää ohjaava lainsäädäntö (monivalinta)
Ikääntyneiden hoitoon liittyvät eettiset kysymykset: (keskustele ja kommentoi)
THL Rai verkkokoulu
Geriatria tentti (Skhole oppimisympäristössä)
Pohdintatehtävät opintojakson aiheista: itsenäisiä ja oppimispäiväkirjamainen
Näyttöön perustuva lopputehtävä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti

Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.

Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.

Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.