BACHELOR’S DEGREE IN NURSING (BACHELOR OF HEALTHCARE) 2024S: SMM24K1+K2
Code: SMM24K
Descriptions
Sairaanhoitajakoulutus johtaa sairaanhoitaja (AMK) -tutkintoon. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset. Direktiivin mukaan yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen pituuden tulee olla vähintään kolme vuotta ja sisältää vähintään 4600 tuntia (180 op) teoreettista ja kliinistä opetusta, josta teoreettisen opetuksen osuuden on oltava vähintään kolmasosa ja kliinisen opetuksen osuuden vähintään puolet koulutuksen vähimmäiskestosta.
Suomalainen sairaanhoitajakoulutus (210 op) sisältää lisäksi 30 op hoitotyön opintoja, joilla syvennetään ja laajennetaan osaamista työelämälähtöisesti alueen tarpeen ja ammattikorkeakoulun profiilin mukaisesti.
Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin (Arene ry) sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin (Eriksson ym. 2015, yleSharviointi 2019).
Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisiä kompetensseja ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälistymisosaaminen. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä.
Sairaanhoitajakoulutuksen alakohtaiset kompetenssit pohjautuvat Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen tuloksiin (Eriksson ym. 2015). Alakohtaiset kompetenssit on päivitetty yleSHarviointi -hankkeessa vuonna 2019 (Liite).
Kompetenssit ovat:
1. Ammatillisuus ja eettisyys, 2. Asiakaslähtöisyys, 3. Kommunikointi ja moniammatillisuus, 4. Terveyden edistäminen, 5. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen, 6. Informaatioteknologia ja kirjaaminen, 7. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, 8. Kliininen hoitotyö, 9. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, 10. Yrittäjyys ja kehittäminen, 11. Laadun varmistus, 12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja 13. Potilas- ja asiakasturvallisuus.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelijat osallistuvat kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja opiskelijalla on mahdollisuus vähintään kolmen kuukauden vaihto-opiskeluun ulkomailla.
Sairaanhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 115 op sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 90 op sisältäen opinnäytetyön 15 op ja kypsyysnäytteen
Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on, että opiskelija oppii laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä sairaanhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saa edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Sairaanhoitajan koulutuksessa opiskelija voi suunnata osaamistaan jollakin hoitotyön alalla viimeisen lukukauden aikana.
Opintojen tavoitteena on myös, että opiskelija hallitsee ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014, 7§) vaadittavan kielitaidon, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15§-19§ :ssä säädetään. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa kahdella opintojaksolla, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhdellä opintojaksolla. Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa (kompetenssimatriisi).
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittavia opintoja voi toteutua hankkeissa, projektiopinnoissa ja innovaatiotoiminnassa. Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu sairaanhoitajan tutkinnossa 90 opintopisteen laajuisena.
Opintojensa aikana opiskelija tekee työelämän toimeksiantaman opinnäytetyön. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön.
Opetussuunnitelmassa opiskelijan oppimisprosessi kuvataan opiskelijan ammatillisena kasvuna perehtyjästä kehittäjäksi. Opetussuunnitelma rakentuu lukukausien mukaisista opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
1. vuosikurssi Hoitotyöhön perehtyjä
Opiskelija perehtyy hoitotyön perusteisiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään sekä ymmärtää eettisyyden ja monitieteellisen tiedon merkityksen ammatillisen osaamisen lähtökohtana.
2. vuosikurssi Kliinisen hoitotyön osaaja
Opiskelija pystyy ohjattuna suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa yhdessä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa hoitotyön arvojen ja periaatteiden ohjaamana. Opiskelija laajentaa hoitotyössä tarvittavaa monitieteellistä tietoperustaa.
3. vuosikurssi Hoitotyön soveltaja
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti kehittävän työotteen mukaisesti näyttöön perustuvassa hoitotyössä ja terveydenedistämisessä yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla.
4. vuosikurssi Hoitotyön kehittäjä
Opiskelijan ammatillista päätöksentekoa ohjaa monitieteinen tietoperusta ja hän kykenee kehittämään näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Opiskelija ymmärtää vastuunsa itsensä ja alan kehittämisessä sekä moniammatillisissa ja – alaisissa yhteisöissä. Opiskelija käyttää paikallisen päätöksenteon vaikuttamiskanavia väestön terveydenedistämisessä.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SMM24K-1001 |
PROFESSIONALISM AND ETHICS IN THE SERVICE SYSTEM OF HEALTH CARE AND SOCIAL WELFARE SERVICES
(Choose all ) |
20 | 20 | 20 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
SH00CB71 | Keys to professionalism | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||
SH00CB72 | Basic of nursing care | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ93 | System of health care and social welfare services | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CB73 | Patient safety | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||
SMM24K-1002 |
CLINICAL NURSING PART ONE
(Choose all ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ94 | Anatomy and physiology | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ95 | Medical care and pharmacology | 8 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2.5 | 2.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||
SH00CC94 | The most common diagnostics in clinical nursing | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ96 | Basics of clinical nursing | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ92 | Basic clinical practice training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1003 |
CLIENT CENTRED HEALTH PROMOTION AND SUPPORTING SELFCARE
(Choose all ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ98 | Client centred health promotion | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ99 | Guidance and education competence and supporting selfcare | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1004 |
CLINICAL NURSING PART TWO
(Choose all ) |
80 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA03 | Care of client with special needs | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA04 | Palliative care | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
SH00CA05 | Internal medicine | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA07 | Surgical and perioperative nursing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA08 | Children, young people and family nursing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA09 | Mental health and substance abuse care | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA10 | Gerontological nursing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA11 | Internal disease nursing practical training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA12 | Surgical and perioperative nursing practical training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA13 | Children, young people and family nursing practical training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA14 | Mental health and substance abuse work practical training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA15 | Gerontological nursing practical training | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1005 |
CLINICAL COMPETENCE TRAINING
(Choose all ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CB84 | Clinical competence training | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1006 |
EVIDENCE BASED PRACTICE AND DEVELOPMENT EXPERTISE
(Choose all ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA00 | Leadership and entreprise competence | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA01 | Research and development | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1007 |
STUDIES IN NURSING EXPERTISE
(Choose all ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ89 | As an expert in nursing in the social and health field | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ90 | Studies in nursing expertise | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1008 |
COMMUNICATION
(Choose all ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CB81 | Professional communication | 4 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||
SH00CB82 | English for Healthcare | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CB83 | Vårdsvenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1009 |
FREE- CHOICE STUDIES
(Choose ects: 5) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SHAU002 | Foundations of Mathematics | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
SMM24K-1010 |
THESIS
(Choose all ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA16 | Thesis | 15 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||
Total | 210 | 39 | 56 | 64 | 48 | 39 | 33 | 23 | 29 | 35 | 33 | 15 | 19.5 | 19.5 | 16.5 | 16.5 | 11.5 | 11.5 | 14.5 | 14.5 | 17.5 | 17.5 | 16.5 | 16.5 | 7.5 | 7.5 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
2022_KAMK_Common competences
Recommendation on competences shared by university of applied sciences degrees.
1.Learning to Learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
No attached course units |
2.Operating in a Workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
No attached course units |
3.Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
No attached course units |
4.Sustainable Development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
No attached course units |
5.Internationality and Multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
No attached course units |
6.Proactive Development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, |
No attached course units |
Not grouped |
Keys to professionalism |
Basic of nursing care |
System of health care and social welfare services |
Patient safety |
Anatomy and physiology |
Medical care and pharmacology |
The most common diagnostics in clinical nursing |
Basics of clinical nursing |
Basic clinical practice training |
Client centred health promotion |
Guidance and education competence and supporting selfcare |
Care of client with special needs |
Palliative care |
Internal medicine |
Surgical and perioperative nursing |
Children, young people and family nursing |
Mental health and substance abuse care |
Gerontological nursing |
Internal disease nursing practical training |
Surgical and perioperative nursing practical training |
Children, young people and family nursing practical training |
Mental health and substance abuse work practical training |
Gerontological nursing practical training |
Clinical competence training |
Leadership and entreprise competence |
Research and development |
As an expert in nursing in the social and health field |
Studies in nursing expertise |
Professional communication |
English for Healthcare |
Vårdsvenska |
Foundations of Mathematics |
Thesis |