Skip to main content

BACHELOR’S DEGREE IN NURSING (BACHELOR OF HEALTHCARE) 2024S: SMM24K1+K2

Code: SMM24K

Degree:
Bachelor of Healthcare (AMK)

Degree title:
Bachelor of Health Care (AMK)

Credits:
210 ects

Duration:
3.5 years (210 cr)

Start semester:
Spring 2024

Teaching language:
Finnish

Descriptions

Sairaanhoitajakoulutus johtaa sairaanhoitaja (AMK) -tutkintoon. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset. Direktiivin mukaan yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen pituuden tulee olla vähintään kolme vuotta ja sisältää vähintään 4600 tuntia (180 op) teoreettista ja kliinistä opetusta, josta teoreettisen opetuksen osuuden on oltava vähintään kolmasosa ja kliinisen opetuksen osuuden vähintään puolet koulutuksen vähimmäiskestosta.

Suomalainen sairaanhoitajakoulutus (210 op) sisältää lisäksi 30 op hoitotyön opintoja, joilla syvennetään ja laajennetaan osaamista työelämälähtöisesti alueen tarpeen ja ammattikorkeakoulun profiilin mukaisesti.

Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin (Arene ry) sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin (Eriksson ym. 2015, yleSharviointi 2019).

Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisiä kompetensseja ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälistymisosaaminen. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä.

Sairaanhoitajakoulutuksen alakohtaiset kompetenssit pohjautuvat Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen tuloksiin (Eriksson ym. 2015). Alakohtaiset kompetenssit on päivitetty yleSHarviointi -hankkeessa vuonna 2019 (Liite).

Kompetenssit ovat:
1. Ammatillisuus ja eettisyys, 2. Asiakaslähtöisyys, 3. Kommunikointi ja moniammatillisuus, 4. Terveyden edistäminen, 5. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen, 6. Informaatioteknologia ja kirjaaminen, 7. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, 8. Kliininen hoitotyö, 9. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, 10. Yrittäjyys ja kehittäminen, 11. Laadun varmistus, 12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja 13. Potilas- ja asiakasturvallisuus.

Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelijat osallistuvat kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja opiskelijalla on mahdollisuus vähintään kolmen kuukauden vaihto-opiskeluun ulkomailla.

Sairaanhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 115 op sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 90 op sisältäen opinnäytetyön 15 op ja kypsyysnäytteen

Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on, että opiskelija oppii laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä sairaanhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saa edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Sairaanhoitajan koulutuksessa opiskelija voi suunnata osaamistaan jollakin hoitotyön alalla viimeisen lukukauden aikana.
Opintojen tavoitteena on myös, että opiskelija hallitsee ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014, 7§) vaadittavan kielitaidon, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15§-19§ :ssä säädetään. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa kahdella opintojaksolla, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhdellä opintojaksolla. Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa (kompetenssimatriisi).

Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittavia opintoja voi toteutua hankkeissa, projektiopinnoissa ja innovaatiotoiminnassa. Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu sairaanhoitajan tutkinnossa 90 opintopisteen laajuisena.

Opintojensa aikana opiskelija tekee työelämän toimeksiantaman opinnäytetyön. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön.

Opetussuunnitelmassa opiskelijan oppimisprosessi kuvataan opiskelijan ammatillisena kasvuna perehtyjästä kehittäjäksi. Opetussuunnitelma rakentuu lukukausien mukaisista opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.

1. vuosikurssi Hoitotyöhön perehtyjä
Opiskelija perehtyy hoitotyön perusteisiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään sekä ymmärtää eettisyyden ja monitieteellisen tiedon merkityksen ammatillisen osaamisen lähtökohtana.

2. vuosikurssi Kliinisen hoitotyön osaaja
Opiskelija pystyy ohjattuna suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa yhdessä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa hoitotyön arvojen ja periaatteiden ohjaamana. Opiskelija laajentaa hoitotyössä tarvittavaa monitieteellistä tietoperustaa.

3. vuosikurssi Hoitotyön soveltaja
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti kehittävän työotteen mukaisesti näyttöön perustuvassa hoitotyössä ja terveydenedistämisessä yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla.

4. vuosikurssi Hoitotyön kehittäjä
Opiskelijan ammatillista päätöksentekoa ohjaa monitieteinen tietoperusta ja hän kykenee kehittämään näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Opiskelija ymmärtää vastuunsa itsensä ja alan kehittämisessä sekä moniammatillisissa ja – alaisissa yhteisöissä. Opiskelija käyttää paikallisen päätöksenteon vaikuttamiskanavia väestön terveydenedistämisessä.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2023-2024 2024-2025 2025-2026 2026-2027 Spring 2024 Autumn 2024 Spring 2025 Autumn 2025 Spring 2026 Autumn 2026 Spring 2027 3. / 2024 4. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027
SMM24K-1001
PROFESSIONALISM AND ETHICS IN THE SERVICE SYSTEM OF HEALTH CARE AND SOCIAL WELFARE SERVICES

(Choose all )

20 20 20 10 10
SH00CB71 Keys to professionalism 5 3 1 1 3 1 1 1.5 1.5 0.5 0.5 0.5 0.5
SH00CB72 Basic of nursing care 5 5 5 2.5 2.5
SH00BZ93 System of health care and social welfare services 5 5 5 2.5 2.5
SH00CB73 Patient safety 5 4 1 4 1 2 2 0.5 0.5
SMM24K-1002
CLINICAL NURSING PART ONE

(Choose all )

30
SH00BZ94 Anatomy and physiology 5 5 5 2.5 2.5
SH00BZ95 Medical care and pharmacology 8 5 3 5 3 2.5 2.5 1.5 1.5
SH00CC94 The most common diagnostics in clinical nursing 3 3 3 1.5 1.5
SH00BZ96 Basics of clinical nursing 4 4 4 2 2
SH00BZ92 Basic clinical practice training 10 10 10 5 5
SMM24K-1003
CLIENT CENTRED HEALTH PROMOTION AND SUPPORTING SELFCARE

(Choose all )

10
SH00BZ98 Client centred health promotion 5 5 5 2.5 2.5
SH00BZ99 Guidance and education competence and supporting selfcare 5 5 5 2.5 2.5
SMM24K-1004
CLINICAL NURSING PART TWO

(Choose all )

80
SH00CA03 Care of client with special needs 3 3 3 1.5 1.5
SH00CA04 Palliative care 2 2 2 1 1
SH00CA05 Internal medicine 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA07 Surgical and perioperative nursing 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA08 Children, young people and family nursing 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA09 Mental health and substance abuse care 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA10 Gerontological nursing 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA11 Internal disease nursing practical training 10 10 10 5 5
SH00CA12 Surgical and perioperative nursing practical training 10 10 10 5 5
SH00CA13 Children, young people and family nursing practical training 10 10 10 5 5
SH00CA14 Mental health and substance abuse work practical training 10 10 10 5 5
SH00CA15 Gerontological nursing practical training 10 10 10 5 5
SMM24K-1005
CLINICAL COMPETENCE TRAINING

(Choose all )

15
SH00CB84 Clinical competence training 15 15 15 7.5 7.5
SMM24K-1006
EVIDENCE BASED PRACTICE AND DEVELOPMENT EXPERTISE

(Choose all )

10
SH00CA00 Leadership and entreprise competence 5 5 5 2.5 2.5
SH00CA01 Research and development 5 5 5 2.5 2.5
SMM24K-1007
STUDIES IN NURSING EXPERTISE

(Choose all )

15
SH00BZ89 As an expert in nursing in the social and health field 10 10 10 5 5
SH00BZ90 Studies in nursing expertise 5 5 5 2.5 2.5
SMM24K-1008
COMMUNICATION

(Choose all )

10
SH00CB81 Professional communication 4 3 1 3 1 1.5 1.5 0.5 0.5
SH00CB82 English for Healthcare 3 3 3 1.5 1.5
SH00CB83 Vårdsvenska 3 3 3 1.5 1.5
SMM24K-1009
FREE- CHOICE STUDIES

(Choose ects: 5)

5 5 5 2.5 2.5
SHAU002 Foundations of Mathematics 2 2 2 1 1
SMM24K-1010
THESIS

(Choose all )

15
SH00CA16 Thesis 15 10 5 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
Total 210 39 56 64 48 39 33 23 29 35 33 15 19.5 19.5 16.5 16.5 11.5 11.5 14.5 14.5 17.5 17.5 16.5 16.5 7.5 7.5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

2022_KAMK_Common competences

Recommendation on competences shared by university of applied sciences degrees.

1.Learning to Learn

The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.

- Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
- Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and
international knowledge base and practices of their field.
- Also takes responsibility for group learning and sharing what has been
learned.

No attached course units

2.Operating in a Workplace

The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.

- Is able to work constructively in a work community and promotes their own
and their work community’s well-being.
- Is able to act professionally in communication and interaction situations at a
workplace.
- Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
- Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing working life situations

No attached course units

3.Ethics

The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.

- Is able to take responsibility for their own actions and their consequences
and reflects on them in accordance with the ethical principles and values
of their field.
- Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
- Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
- Understands the principles of responsible conduct of research and adheres
to them.
- Is able to influence society based on ethical values.

No attached course units

4.Sustainable Development

The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.

- Is able to use information related to their field in finding, implementing and
establishing sustainable solutions and operating models.
- Understands sustainability challenges,
their interdependencies and the various aspects of issues and problems.

No attached course units

5.Internationality and Multiculturalism

The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.

- Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and
is able to develop operating methods that take multiculturalism into account
in their work community.
- Is able to monitor and utilise the international development of their field in
their work.
- Is able to communicate internationally in their work tasks.

No attached course units

6.Proactive Development

The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field,
applying existing knowledge and research and
development methods.
− Solves problem situations creatively
and reforms operating methods together with others.
− Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
− Is able to apply existing knowledge in
the field in development and utilises research and development methods.
− Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field

No attached course units

Not grouped
Keys to professionalism
Basic of nursing care
System of health care and social welfare services
Patient safety
Anatomy and physiology
Medical care and pharmacology
The most common diagnostics in clinical nursing
Basics of clinical nursing
Basic clinical practice training
Client centred health promotion
Guidance and education competence and supporting selfcare
Care of client with special needs
Palliative care
Internal medicine
Surgical and perioperative nursing
Children, young people and family nursing
Mental health and substance abuse care
Gerontological nursing
Internal disease nursing practical training
Surgical and perioperative nursing practical training
Children, young people and family nursing practical training
Mental health and substance abuse work practical training
Gerontological nursing practical training
Clinical competence training
Leadership and entreprise competence
Research and development
As an expert in nursing in the social and health field
Studies in nursing expertise
Professional communication
English for Healthcare
Vårdsvenska
Foundations of Mathematics
Thesis

Code Name Credits (cr)
SMM24K-1001
PROFESSIONALISM AND ETHICS IN THE SERVICE SYSTEM OF HEALTH CARE AND SOCIAL WELFARE SERVICES

(Choose all)

20
SH00CB71 Keys to professionalism 5
SH00CB72 Basic of nursing care 5
SH00BZ93 System of health care and social welfare services 5
SH00CB73 Patient safety 5
SMM24K-1002
CLINICAL NURSING PART ONE

(Choose all)

30
SH00BZ94 Anatomy and physiology 5
SH00BZ95 Medical care and pharmacology 8
SH00CC94 The most common diagnostics in clinical nursing 3
SH00BZ96 Basics of clinical nursing 4
SH00BZ92 Basic clinical practice training 10
SMM24K-1003
CLIENT CENTRED HEALTH PROMOTION AND SUPPORTING SELFCARE

(Choose all)

10
SH00BZ98 Client centred health promotion 5
SH00BZ99 Guidance and education competence and supporting selfcare 5
SMM24K-1004
CLINICAL NURSING PART TWO

(Choose all)

80
SH00CA03 Care of client with special needs 3
SH00CA04 Palliative care 2
SH00CA05 Internal medicine 5
SH00CA07 Surgical and perioperative nursing 5
SH00CA08 Children, young people and family nursing 5
SH00CA09 Mental health and substance abuse care 5
SH00CA10 Gerontological nursing 5
SH00CA11 Internal disease nursing practical training 10
SH00CA12 Surgical and perioperative nursing practical training 10
SH00CA13 Children, young people and family nursing practical training 10
SH00CA14 Mental health and substance abuse work practical training 10
SH00CA15 Gerontological nursing practical training 10
SMM24K-1005
CLINICAL COMPETENCE TRAINING

(Choose all)

15
SH00CB84 Clinical competence training 15
SMM24K-1006
EVIDENCE BASED PRACTICE AND DEVELOPMENT EXPERTISE

(Choose all)

10
SH00CA00 Leadership and entreprise competence 5
SH00CA01 Research and development 5
SMM24K-1007
STUDIES IN NURSING EXPERTISE

(Choose all)

15
SH00BZ89 As an expert in nursing in the social and health field 10
SH00BZ90 Studies in nursing expertise 5
SMM24K-1008
COMMUNICATION

(Choose all)

10
SH00CB81 Professional communication 4
SH00CB82 English for Healthcare 3
SH00CB83 Vårdsvenska 3
SMM24K-1009
FREE- CHOICE STUDIES

(Choose ects: 5)

5
SHAU002 Foundations of Mathematics 2
SMM24K-1010
THESIS

(Choose all)

15
SH00CA16 Thesis 15