Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Master of Health Care, Public Health Nursing, AMK
Enrollment
01.01.2024 - 31.08.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Arja Oikarinen
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY23SSKY23S
Objective
The student
-explains the organisation of palliative care at a regional, national and international level.
-applies the core knowledge base for the development and management of palliative care.
-develops and manages palliative care based on the values and principles of the organisation’s strategy.
-assesses and develops person-centred palliative care based on ethical values and evidence.
-considers the constraints and specific issues of research on palliative care when doing research and development.
-assesses analytically and critically the meaning of personnel resources and well-being at work as a quality factor in palliative care.
Content
-Organization of palliative care and the social and health care system
-Knowledge base of person-centred expertise and leadership in palliative care
-The values behind the organisation's strategies and their importance for development and management
-Personnel expertise as the basis for person-centred palliative care
-Occupational well-being and methods to support the well-being
-Evidence-based R&D activities and the special features in the palliative care context
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
Enrollment
23.04.2024 - 30.09.2024
Timing
07.10.2024 - 13.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 5. Open UAS: 5.)
Groups
-
AVOINAMK2024AVOINAMK2024
-
AAMKAvoin AMK
Small groups
- Open UAS 1
Objective
The student
-explains the organisation of palliative care at a regional, national and international level.
-applies the core knowledge base for the development and management of palliative care.
-develops and manages palliative care based on the values and principles of the organisation’s strategy.
-assesses and develops person-centred palliative care based on ethical values and evidence.
-considers the constraints and specific issues of research on palliative care when doing research and development.
-assesses analytically and critically the meaning of personnel resources and well-being at work as a quality factor in palliative care.
Content
-Organization of palliative care and the social and health care system
-Knowledge base of person-centred expertise and leadership in palliative care
-The values behind the organisation's strategies and their importance for development and management
-Personnel expertise as the basis for person-centred palliative care
-Occupational well-being and methods to support the well-being
-Evidence-based R&D activities and the special features in the palliative care context
Location and time
Opintojakso toteutuu syksyn 2024 aikana
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
Enrollment
01.08.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 16.03.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
-
AYM24SAYM24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Objective
Student:
• understand the importance of ethics and values in a globalizing world
• understand the main outlines of the UN Agenda 2030 and the challenges
• is able to apply key concepts related to eco-social approach
• be able to raise awareness of discriminatory and unsustainable structures affecting the environment
• be able to view and evaluate and develop different dimensions of the sustainability and eco-social approach in organization
Content
The course focuses on the importance of ethics and values in globalizing world, as well as the role of equitable development under UN Agenda 2030 and as a counterbalance to technological and economic globalization. The themes of sustainable development are examined from the perspectives of the different dimensions of sustainability (human, social and ecological) as well as through the key concepts related to eco-social approach. The course provides students with both theoretical and practical tools to implement sustainability and eco-social approach in organizations.
Materials
Ilmoitetaan opintojaksolla
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.01.2024 - 31.08.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY23SSKY23S
Objective
The student
-participates in ethical discussions in multidisciplinary and scientific networks.
-conducts ethically high-standard activities in palliative care, ensuring the best interest of the patient and his/her next of kin.
-develops a multidisciplinary and -professional approach to palliative care, highlighting the value base of one's discipline and care, and the perspective of knowledge and research as part of multidisciplinary and professional collaboration.
-evaluates multiprofessional co-operation in palliative care and defines ways to develop collaboration using multiprofessional collaborative methods.
-develops the expertise of different professionals in his/her organization, utilizing practices that support multiprofessional co-operation and well-being at work, as well as the development of expertise.
-is part of the palliative care network and is committed to its continuous maintenance and development enhances dissemination and utilization of evidence-based practice in regional, national and international multiprofessional health-related networks.
Content
-Quality of life and good life
-Networking as a form of working life collaboration
-Teamwork, group dynamics and leadership in expert work
-Developing, organizing and coordinating multi-professional work in palliative care
-Consulting practices, negotiation skills, and support in team conflict situations
-Utilizing work community skills and promoting well-being at work
-Patient and his/her next of kin as part of expert activity
Materials
Kuorilehto, R. 2014. Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito. 2018. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Palliatiivisen Lääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Saarto, T., Hänninen, J., Antikainen, R. & Vainio, A. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim.
Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.
Izumi, S. 2019. Advance Care Planning. Teoksessa BR. Ferrel & JA. Paice (eds.) Oxford Textbook of palliative Nursing. Fifth edition. Oxford university press, 79-86.
Mazanec, P., Reimer, R., Bullington, J., Coyne, PJ., Harris, H., Dubois, MC., Rogers, C. & Aron, J. 2019. Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa BR. Ferrel & JA. Paice (eds.) Oxford Textbook of palliative Nursing. Fifth edition. Oxford university press. 89-97.
Wittenberg, E. & Sun, V. 2016. Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa C., Dahlin, PJ. Coyne & BR. Ferrell (eds.) Advanced Practice Palliative Nursing. Oxford University Press. 454- 460
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana.
-Osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa.
Enrollment
01.01.2024 - 31.08.2024
Timing
01.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Arja Oikarinen
- Matti Heikkinen
Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 2. Open UAS: 2.)
Groups
-
SKY23SSKY23S
-
SJY23SSJY23S
-
SYT23SSYT23S
-
AAMKAvoin AMK
Small groups
- Open UAS 1
Objective
Student
- Familiarizes with the organization of social and health care, the ways of producing and organizing services, and guidance and supervision in Finland
- Is able to monitor current social and health care operational programs and the renewal of the social and health care service structure and is able to analyze and critically evaluate their significance for their work
- Anticipate and analyze the effects of social change on work and the functioning of the work community
- Manages the social services provided by the public, private and third sectors in their respective industries
- Analyze and develop the work and social and health care services provided as part of the organization's strategy
- Responsible for the development of multifunctional military services in co-operation with various actors and service providers
- Is able to utilize the social influence of citizens and organizations
- Is able to apply influencing methods in practical work
Content
Social and health care starting points (current legislative reforms, pending legislative reforms, current operational programs)
Structure, guidance, financing and supervision of social and health care
Organizational strategy, megatrends and societal changes
Multifunctionality and co-development
Means and contexts of social influence
The links between knowledge, research and influence in the social and health fields
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään kansallista ja kansainvälistä tieteellistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Further information
Oppimateriaali saatavilla Reppu-oppimisympäristössä: https://reppu.kamk.fi/.
Syötä kurssiavain Easy Enrollment -kohtaan Repun etusivulla kirjautumisen jälkeen ja klikkaa kurssille painiketta.
Kurssiavain syksyn 2024 opiskelijoille: zcsm82
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hyödyntää kriittisesti perustellen kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi kriittisesi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- arvioi ja kehittää yhteiskunnallisten muutosvaikutusten perusteella toimialan työtä ja toimintaa
- hyödyntää perustellusti työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää kriittisesti työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- kehittää monitoimijaisuutta hyödyntäen sote-palveluja yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää perustellen kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää perustellen vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
- hyödyntää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja hyödyntää yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- hyödyntää työssään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- hyödyntää monitoimijaisuutta sote-palveluissa yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
- tietää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja
järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet
- tietää soten keskeisimmät toimenpideohjelmat ja pyrkii arvioimaan niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- tuntee yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- pyrkii hyödyntämään työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- pyrkii kehittämään työtään ja sote-palveluita Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- ymmärtää monitoimijaisuuden merkityksen sote-palvelujen yhteistyön kehittämisen tukena
- pyrkii hyödyntämään kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- tietää muutamia vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment methods and criteria
Hyväksytty arvosana edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja verkkokeskusteluihin osallistumista.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijan on saatava vähintään tyydyttävä arvosana erikseen arvioitavista tehtävistä, jotta opintojakso on suoritettu.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hyödyntää kriittisesti perustellen kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi kriittisesi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja kehittää yhteiskunnallisten muutosvaikutusten perusteella toimialan työtä ja toimintaa
- hyödyntää perustellusti työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää kriittisesti työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- kehittää monitoimijaisuutta hyödyntäen sote-palveluja yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää perustellen kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää perustellen vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hyödyntää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja hyödyntää yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- hyödyntää työssään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- hyödyntää monitoimijaisuutta sote-palveluissa yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
- tietää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja
järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet
- tietää soten keskeisimmät toimenpideohjelmat ja pyrkii arvioimaan niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- tuntee yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- pyrkii hyödyntämään työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- pyrkii kehittämään työtään ja sote-palveluita Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- ymmärtää monitoimijaisuuden merkityksen sote-palvelujen yhteistyön kehittämisen tukena
- pyrkii hyödyntämään kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- tietää muutamia vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Enrollment
01.01.2024 - 30.09.2024
Timing
01.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Arja Oikarinen
- Matti Heikkinen
Groups
-
SJY24SSJY24S
-
SYT24SSYT24S
Objective
Student
- Familiarizes with the organization of social and health care, the ways of producing and organizing services, and guidance and supervision in Finland
- Is able to monitor current social and health care operational programs and the renewal of the social and health care service structure and is able to analyze and critically evaluate their significance for their work
- Anticipate and analyze the effects of social change on work and the functioning of the work community
- Manages the social services provided by the public, private and third sectors in their respective industries
- Analyze and develop the work and social and health care services provided as part of the organization's strategy
- Responsible for the development of multifunctional military services in co-operation with various actors and service providers
- Is able to utilize the social influence of citizens and organizations
- Is able to apply influencing methods in practical work
Content
Social and health care starting points (current legislative reforms, pending legislative reforms, current operational programs)
Structure, guidance, financing and supervision of social and health care
Organizational strategy, megatrends and societal changes
Multifunctionality and co-development
Means and contexts of social influence
The links between knowledge, research and influence in the social and health fields
Materials
Ilmoiteaan DevMoodlessa
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hyödyntää kriittisesti perustellen kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi kriittisesi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- arvioi ja kehittää yhteiskunnallisten muutosvaikutusten perusteella toimialan työtä ja toimintaa
- hyödyntää perustellusti työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää kriittisesti työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- kehittää monitoimijaisuutta hyödyntäen sote-palveluja yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää perustellen kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää perustellen vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
- hyödyntää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja hyödyntää yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- hyödyntää työssään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- hyödyntää monitoimijaisuutta sote-palveluissa yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
- tietää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja
järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet
- tietää soten keskeisimmät toimenpideohjelmat ja pyrkii arvioimaan niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- tuntee yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- pyrkii hyödyntämään työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- pyrkii kehittämään työtään ja sote-palveluita Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- ymmärtää monitoimijaisuuden merkityksen sote-palvelujen yhteistyön kehittämisen tukena
- pyrkii hyödyntämään kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- tietää muutamia vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Enrollment
26.03.2025 - 31.03.2025
Timing
31.03.2025 - 11.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master´s Degree in Responsible Business Management
- Master’s Degree in Sports Leadership and Development
- Master's Degree in Knowledge Management in Business Development
- Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
- Master’s degree in Business Information Technology, knowledge work leadership
- Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Jaana Lappalainen
- Saija Huhtala
- Kirsi Meriläinen
- Perttu Huusko
- Tanja Korhonen
- Kirsi Moisanen
Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 1000. Open UAS: 1000.)
Groups
-
MYA25KMaster School valintakoe
-
AAMKAvoin AMK
Small groups
- Open UAS 1
Objective
Opiskelija ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta. Tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä. Hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia. Kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä. Kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi.
Content
Strategisen johtamisen peruskäsitteistö ja prosessi:
• Orientaatio opintojaksolle
• Strategiaprosessi
• Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
• Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
• Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
Location and time
Opintojakso suoritetaan ajalla 31.3.-11.5.2025
Student workload
On tärkeää, että opiskelija tunnistaa ajankäytön vaatimukset tällä opintojaksolla. Vaikka opintojakso on varsin joustavasti suoritettavissa, aikataulu on tiivis. Strategisen johtamisen 5 op:n laajuinen opintojakso tarkoittaa laskennallisesti 135 h opiskelijan työtä, jonka toteutuminen on toki opiskelijan työskentelystä riippuen yksilöllistä. Opintojakso on suunniteltu työn ohessa tehtäväksi.
Further information
Opintojakso suoritetaan Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin YAMK – koulutusten (ei teknologiaosaamisen johtaminen) pääsykokeena.
Avoimen ammattikorkeakoulun suorituksen saavat kaikki hakijat, jotka ovat suorittaneet valintakurssin =valintakoeopintojakson hyväksytysti ja saaneet kurssista =opintojaksosta yhteensä vähintään 50 pistettä
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Opintojakson tehtäviin perustuva pisteytys, min 50/ max 100.
Enrollment
01.08.2024 - 31.01.2025
Timing
01.02.2025 - 18.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Susanna Veteläinen
- Saija Huhtala
Groups
-
SJY24SSJY24S
-
SYT24SSYT24S
Objective
Student
- examine your organisation's RAI reference databases or find out what information is available from the databases (note the studies)
- is able to critically analyze and interpret the information obtained through the RAI assessment
- is able to determine the change and development needs of the work community and organization on the basis of RAI comparison data
- is able to promote the development and management of high-quality social and health care services
- is able to consolidate, argue and evaluate R&D work based on RAI evaluations in multidisciplinary and interdisciplinary activities in the social and health care sector
- is able to manage evidence-based RAI activities in the organization and work community
Content
- RAI data and RAI comparative information in management
- RAI assessment indicators and interpretation of the information obtained from them
- Utilization of RAI metrics and quality indicator data
- The current state of RAI assessment in the work community and organization
- Change and development interventions
- Development of interprofessional and interdisciplinary social and health services
- Implementation models
- Consolidation, monitoring and evaluation of change in RAI activities
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja niistä saatavan tiedon tulkinnan
analysoi ja tulkitsee kriittisesti RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää perustellen organisaation tai työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen ja yhdistäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön innovatiivisesti myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa innovatiivisesti näyttöön perustuen
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja osaa hyödyntää niistä saatavaa tietoa
analysoi ja tulkitsee RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää organisaation tai työyhteisön muutos- tai kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
tuntee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja ymmärtää, mitä tietoa niistä on saatavilla
pyrkii arvioimaan ja tulkitsemaan RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
kartoittaa RAI-vertailutietoa ja pyrkii määrittelemään työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
osaa hyödyntää näyttöä ja RAI-vertailutietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja johtamisessa
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön osittain myös eri toimijoita
pyrkii uudistamaan organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
Enrollment
02.08.2024 - 21.12.2024
Timing
01.02.2025 - 18.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Susanna Veteläinen
- Saija Huhtala
Scheduling groups
- KAMK Avoin AMK 1 (Size: 5. Open UAS: 5.)
Groups
-
AAMKAvoin AMK
-
AVOINAMK2025AVOINAMK2025
Small groups
- KAMK Open UAS 1
Objective
Student
- examine your organisation's RAI reference databases or find out what information is available from the databases (note the studies)
- is able to critically analyze and interpret the information obtained through the RAI assessment
- is able to determine the change and development needs of the work community and organization on the basis of RAI comparison data
- is able to promote the development and management of high-quality social and health care services
- is able to consolidate, argue and evaluate R&D work based on RAI evaluations in multidisciplinary and interdisciplinary activities in the social and health care sector
- is able to manage evidence-based RAI activities in the organization and work community
Content
- RAI data and RAI comparative information in management
- RAI assessment indicators and interpretation of the information obtained from them
- Utilization of RAI metrics and quality indicator data
- The current state of RAI assessment in the work community and organization
- Change and development interventions
- Development of interprofessional and interdisciplinary social and health services
- Implementation models
- Consolidation, monitoring and evaluation of change in RAI activities
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan verkossa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja niistä saatavan tiedon tulkinnan
analysoi ja tulkitsee kriittisesti RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää perustellen organisaation tai työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen ja yhdistäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön innovatiivisesti myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa innovatiivisesti näyttöön perustuen
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja osaa hyödyntää niistä saatavaa tietoa
analysoi ja tulkitsee RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää organisaation tai työyhteisön muutos- tai kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
tuntee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja ymmärtää, mitä tietoa niistä on saatavilla
pyrkii arvioimaan ja tulkitsemaan RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
kartoittaa RAI-vertailutietoa ja pyrkii määrittelemään työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
osaa hyödyntää näyttöä ja RAI-vertailutietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja johtamisessa
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön osittain myös eri toimijoita
pyrkii uudistamaan organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
Enrollment
01.08.2025 - 30.09.2025
Timing
25.08.2025 - 21.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-applies advanced level knowledge of palliative nursing to the planning, implementation and assessment of the care.
-works independently and takes responsibility as an advanced nursing practitioner in her/his scope of practice in direct patient care.
-identifies patient’s comprehensive care plan and masters service-counselling principles to respond to the needs of patients and their next of kin.
-consults and /or acts as a consulting expert to other health care professionals and care providers in his/her advanced scope of practice.
-works as palliative care coordinator and educator in his/her advanced scope of practice to professionals working in the region.
Content
-Patient groups and their special care needs in palliative and end of life care
-Symptom management, monitoring and assessment of care, evaluation of effectiveness of care and care plan update (management of most common symptoms such as pain, invasive special techniques, emergency situations)
-Systematic implementation of palliative care and nursing (pharmacological therapies and non-pharmacological therapies)
-Systematic implementation of end of life care
-Pharmacology and applied pharmacology in palliative care
-The role of consultant and coordinating nurse in palliative and end of life care
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
Kuvaa potilasnäyttö tehtävässä monipuolisesti anamneesin (potilaan tulosyy, esitiedot) tekijöitä. Oman asiantuntijuuden osaamisesta ja hyödyntämisestä välittyy potilaan nykytila ja potilaan tutkimisen kautta havainnot, tutkimustulokset välittävät selkeän kokonaisuuden. Lääkehoidon tarkistus perustuu monipuoliseen taustakirjallisuuteen. Tehtävässä tuodaan esille hoitotyön suunnitelma ja perustellaan erittäin hyvin sekä oman toiminnan vahvuuksia, että kehittymiskohteita. Hoidon suunnittelu perustuu lähteisiin ja selkeästi jäsenneltyyn kliiniseen päätöksentekoon. Potilaan ja omaisten ohjausprofiili on kuvattu ja omaa toimintaa on tavoitteellisesti kehitetty valittujen näkökulmien avulla. Eettiset kysymykset on perusteltu ja käsitteitä käytetty johdonmukaisesti ja asiantuntevasti. Kielellinen ilmaisu on virheetöntä ja tehtävä muodostaa täsmällisen ja selkeän kokonaisuuden, jossa tehtävänantoa on noudatettu ja lähdeviitteet merkitty asianmukaisesti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
Kuvaa potilasnäyttö tehtävässä anamneesin (potilaan tulosyy, esitiedot) tekijöitä. Oman asiantuntijuuden osaamisesta ja hyödyntämisestä välittyy potilaan nykytila ja potilaan tutkimisen kautta havainnot, tutkimustulokset välittävät melko selkeän kokonaisuuden. Lääkehoidon tarkistus perustuu taustakirjallisuuteen. Tehtävässä tuodaan esille hoitotyön suunnitelma ja sekä oman toiminnan vahvuuksia, että kehittymiskohteita. Hoidon suunnittelu perustuu lähteisiin. Kliininen päätöksenteko näyttäytyy mutta jäsentelyssä voi olla puutteita. Potilaan ja omaisten ohjausprofiili on kuvattu ja omaa toimintaa on pyritty kehittää valittujen näkökulmien avulla. Eettiset kysymykset on perusteltu ja käsitteitä on tuotu esille Kielellisessä ilmaisussa voi olla joitain kirjoitusvirheitä tehtävä. Potilasnäyttötehtävä muodostaa selkeän kokonaisuuden, jossa tehtävänantoa on noudatettu ja lähdeviitteet merkitty asianmukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskleija
Kuvaa potilasnäyttö tehtävässä anamneesin (potilaan tulosyy, esitiedot) tekijöitä mutta kuvaus jää suppeaksi ja tai pinnalliseksi. Oman asiantuntijuuden osaamisesta ja hyödyntämisestä välittyy niukka kuvaus potilaan nykytilasta. Potilaan tutkimisen kautta havainnot, tutkimustulokset välittävät melko selkeän kokonaisuuden. Lääkehoidon tarkistus perustuu taustakirjallisuuteen. Tehtävän toteutuksessa pyritään tuomaan esille hoitotyön suunnitelma ja sekä oman toiminnan vahvuuksia, että kehittymiskohteita. Hoidon suunnittelu perustuu lähteisiin. Kliininen päätöksenteko näyttäytyy mutta jäsentelyssä voi olla puutteita. Potilaan ja omaisten ohjausprofiili on kuvattu, mutta se jää paikoin pinnalliseksi. Omaa toimintaa on pyritty kehittää valittujen näkökulmien avulla. Eettiset kysymyksiä on pyritty perustelemaan. Kielellisessä ilmaisussa voi olla joitain kirjoitusvirheitä. Potilasnäyttötehtävä muodostaa ymmärrettävän kokonaisuuden, jossa tehtävänantoa on pääsääntöisesti noudatettu ja lähdeviitteet on merkitty asianmukaisesti tosin joitain puutteita voi näkyä.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Annettua lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty. Potilasnäyttötehtävästä puuttuu teoriaperusta, eikä se vastaa tehtävänantoon. Työ on ulkoasultaan epäsiisti ja viimeistelemätön, eikä annettuja ohjeita myöskään lähdeviitteiden merkinnästä ole noudatettu.
Further information
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista:
Tentti Hylätty – Hyväksytty (70% maksimipisteistä)
Potilasnäyttö, jossa ydin on terveydentilan kokonaisarvio, näyttöön perustuva kliininen päätöksenteko, hoidon suunnittelu ja arviointi HYL(0)-K5,
Enrollment
01.01.2025 - 30.09.2025
Timing
31.10.2025 - 31.03.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Saija Huhtala
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
Student
-is able to critically analyze and conceptualise development needs arising from nursing and social work and the organisation's strategy and define them
-is able to manages systematic literature review using evidence-based databases and national and international treatment recommendations
-is able to utilize evidence and evaluate its suitability in solving the need/problem for the development of nursing and social work
-is able to apply and critically evaluate implementation models that support evidence-based care and social work in the development of the social and health sector
at the individual and community levels
-is able to establish and argue evidence-based activities in nursing and social work
-is able to lead and develop evidence-based activities
-is able to develop and value evidence-based activities as part of professional competence in nursing or social work as well as national and international expertise
Content
*Human health and well – being – Global health
-Evidence based activity and the underlying change factors
-Current state of evidence based nursing and social work
*Evidence generation
-Responsibility of management and workers in the development of evidence-based activities
-Information and data acquisition
*Evidence synthesis
-Systematic literature review, evaluation of research evidence and strength
-Treatment recommendations
*Evidence Transfer and implementation
-Implementation models and other methods that support the development of evidence-based operations
-Integrating, monitoring and evaluating change in evidence-based operations
Materials
Ilmoitetaan DevMoodlessa
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Developing Evidence Based Activities
Student
-masters critical search, analysis and assessment of research information and wide utilisation of international research in working life
-masters follow-up, assessment and development of research and evidence based nursing in working life
-masters the process of evidence based activities
-is able to show excellent command of language and communication skills required in working life by reporting and presenting tasks, and critically utilizes material in a foreign language
-is able to report one's tasks in an international environment
-
-
Assessment criteria, good (3)
Student
-masters critical search, analysis and assessment of research information and utilisation of international research in working life
-masters follow-up, assessment and development of research and evidence based nursing in working life
-is able to apply the process of evidence based activities
-is able to show a good command of language and communication skills required in working life by reporting and presenting tasks, and aims at utilising material in a foreign language
-
-
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student
-aims at critical search, analysis and assessment of research information and reading international research
-masters the basics of follow-up and assessment of research and evidence based nursing
-is familiar with the process of evidence based nursing
-
-
Enrollment
01.08.2025 - 30.09.2025
Timing
25.08.2025 - 21.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-understands international and national competence requirements of advanced clinical practice in palliative care and evaluates them critically in diverse environments.
-recognizes the strengths and development needs of his/her expertise and advanced clinical competencies in palliative care and, based on these, creates a personal development and learning plan.
-evaluates critically and based on evidence changes in palliative care and services and their significance for his/her own and his/her work community’s competencies and development.
-is committed to the continuous development of his/her own expertise, learning together and sharing expertise in multidisciplinary networks.
-understands the philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care and promotes their realization in practice.
Content
-Roles of advanced nursing practice in health care, advanced nursing practice in palliative care, competence development and continuous learning
-Evaluation of expertise and competencies in palliative care – starting point and development objectives
-International and national guidelines and recommendations on palliative care and competencies in palliative care
-The philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care
-International and national trends and challenges in palliative care and their connections to the future competencies
Materials
Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/
Ferrell, BR. & Paice, JA. (toim.) 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880.
TAI. Dahlin, C., Coyne, PJ. & Ferrell, B R. (toim.) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, 3-56.
Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3
Meier ym. 2017. OECD raportti
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuden kansainväliset ja kansalliset osaamisvaatimukset ja hyödyntää niitä oman asiantuntijuutensa arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hän arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkitystä osaamiseen ja sen kehittämiseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.
Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa ja edistää niiden toteutumista käytännössä.
Hylätty (0):
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita arviontikriteereiden hyväksytyllä tasolla.
Enrollment
01.08.2025 - 11.01.2026
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-evaluates, develops and leads person-centred (people-centred) palliative care based on an equal and reciprocal partnership in interaction, which requires special competence.
-ensures the patient's and his/her next of kin's right to culturally sensitive care which respects their conviction, advance directive, own language and communication methods.
-evaluates and analyses special needs of the communication of the patient and his/her next of kin and improves people-centred solutions for them in collaboration with a multiprofessional team.
-supports and encourages professionals in the use of art and culture as a method in handling and relieving existential suffering in the end-of-life care.
-consults and acts as a consulting expert in handling the existential suffering and hope of the patient and his/her next of kin by ensuring individual linguistic, diverse and cultural viewpoints.
-evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and diverse interaction in national and international multiprofessional networks.
Content
-People who need special support and who are represented by the communities, organisations and networks (for example the third sector, religious parishes / communities, volunteers, senior advisers / specialists)
-Existential suffering, hope and sorrow at different stages of the life cycle (among others, art, culture and play as methods)
-Interaction based on dialogical partnership
-Facilitating communication: changes in the communication in a spoken or sign language, and needs and changes in the augmentative and alternative communication methods or in communication aids, communication guidance
-The use of interpreting services, communication with the patient and his/her next of kin across language and cultures
-Special questions on the advance directive and autonomy in the end-of-life care
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
seessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti.
Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.
Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Assessment criteria, good (3)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua.
Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.
Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi.
Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä.
Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
Enrollment
01.08.2025 - 30.09.2025
Timing
25.08.2025 - 21.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Saija Huhtala
- Terhi Kukkonen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-masters patient’s comprehensive and holistic health assessment, identification of the need for care (diagnosis), clinical care of the patient and health promotion interventions.
-demonstrates advanced skills and knowledge of the comprehensive holistic clinical examination of health (including physical, mental, ethnic, cultural dimensions of health) using evidence-based frameworks, tools and techniques based on patient needs and relevance to client health.
-applies advanced level knowledge when creating systematic palliative or end-of-life care plan based on the patient’s and his/her next of kin’s individual needs and situation.
-critically evaluates and utilizes interventions developed for enhancing patient and medication safety and explains the significance of risk management in palliative and in end of life care.
Content
-Holistic clinical examination of health (including physical, mental, ethnic, cultural dimensions of health)
-Nursing process and systematic planning of care
-Patient and medication safety and risk management
-Clinical decision making in evidence based palliative care/nursing
Materials
Käypä hoito suositukset, muut hoitosuositukset
Saha, H., Salonen, T. & Sane, T. (toim.) 2019. Potilaan kliininen tutkiminen. Helsinki: Kustannus oy Duodecim.
Bickley, L.S. 2009. Bate's Guide to Physical Examination and History Taking. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Bickley, L.S. 2009. Bate's pocket guide to physical examination and history taking / Lynn S. Bickley, Peter G Szilagyi. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press.
Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. 2016. Clinical Pocket Guide to Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press
Ferral, BR. & Paice, JA. 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. E-kirja
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Tehtävien 1 ja 2 hyväksytty suorittaminen (tehtävien arviointikriteerit on ilmoitettu opintojakson verkkoalustalla tehtävien yhteydessä) sekä verkkokeskusteluun osallistuminen.
OSCE näytön hyväksytty suorittaminen.
Potilaan kliinisen tutkimuksen taitopajoihin osallistuminen.
Enrollment
01.08.2025 - 11.01.2026
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-justifies and evaluates palliative care based on the person-centred concept.
-develops palliative care by utilizing the perspectives of the patient, his/her next of kin, culture, art and community.
-recognizes the action of multicultural communities in palliative care.
-adapts the basis of person-centred palliative care in planning and implementation, considering the patient individually and as a member of his/her community.
-enhances the understanding of palliative care in society nationally and globally.
-promotes the realization of the principles of equality, social justice, participation in palliative care and services.
Content
-The definition of person- and people-centred care
-Person-centred palliative care
-Support of empowerment and participation of people and communities
-The significance of communities and society (non-profit sector, volunteering, congregations, knowledge and understanding of the services, social capital and transparency)
-Death in media
-The culture of death
-Art in palliative care and hospice
Materials
Täsmentyy myöhemmin
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Anttonen M. 2016. Kuoleman vaikeuden lievittäminen kuoleman todellisuuden kohtaavassa ja ohittavassa saattohoidossa. Substantiivinen teoria saattohoidosta potilaan, perheenjäsenen ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Hakola O., Kivistö S. ja Mäkinen V. 2014. Kuoleman kulttuurit Suomessa. Helsinki: Gaudeamus.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Enrollment
13.12.2025 - 11.01.2026
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2.5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master´s Degree in Responsible Business Management
- Master’s Degree in Sports Leadership and Development
- Master's Degree in Knowledge Management in Business Development
- Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
- Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Arja Oikarinen
- Saija Huhtala
- Nina Helander
- Sari Yli-Kauhaluoma
Groups
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Objective
Student
- strengthen their knowledge of methodological approaches in RTD activities
- be able to lead and reform RTD activities in line with the organisation's strategy
- master the methods of acquiring and developing scientific knowledge in support of RTD activities, their application and the evaluation of their results
- can develop and manage (projects) regionally and socially effective RTD activities in accordance with ethical values
- be able to work at the interfaces of cooperation networks with an emphasis on customer orientation and customer involvement/participation
- possesses an investigative, critical and reflective approach to development in the management of change processes
- can critically assess the usefulness of R&D&I activities
Content
Research and development concepts and drivers of change
Customer orientation and customer involvement/participation in R&D&I activities
Methodological approaches to support development activities
Data collection methods to support research and development activities
Development methods and interventions to support research and development activities
Evaluation of R&D&I activities
Evaluation in support of R&D&I activities
Materials
To be annouced in Reppu
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to manage the R&D&I process in a goal-oriented, innovative and planned way, based on evaluation. He or she will manage the overall R&D&I process and develop it in a systematic and controlled manner, justifying solutions critically and comprehensively. The student has a good command of the methodologies supporting the R&D&I process and is able to evaluate their applicability in a critical and comprehensive manner. He/she is able to set up a project organisation supporting the R&D&I process, involving its actors in R&D&I activities. The student will be able to analyse and justify the development needs of the sector in a forward-looking way, in cooperation with the actors in the working community and experts in the field, and integrate them into the operational context, the social context and previous knowledge in the field of education. Students will be able to reform workplace practices on the basis of evidence and create new conceptual ways of thinking about practice and application.
Assessment criteria, good (3)
The student is able to manage the R&D&I process with goal-oriented evaluation. He/she recognises the whole process and is able to justify decisions. The student will be able to assess the appropriateness of the methodology supporting the R&D&I process in a thematically justified manner. They can set up a project organisation supporting the R&D&I process, involving its actors in R&D&I activities.
-can justify the development needs of the sector in a forward-looking way in cooperation with the actors in the working community and experts in the field and integrate them into the operational context, the social context and previous knowledge in the field of education and training
-can work at the interfaces of networks
-modifies working practices on the basis of evidence and is able to demonstrate the benefits (change)
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is able to manage the R&D&I process in a goal-oriented way and to recognise the overall R&D&I process. He/she is able to select a methodology that supports the R&D&I process in accordance with the subject matter with poor reasoning. The student will be able to set up a project organisation to support the R&D&I process.
-can justify the development needs of the sector in a forward-looking way in cooperation with the actors in the working community and experts in the field
-can make use of existing networks
- can produce information that is useful for working life practices
Enrollment
01.01.2025 - 30.09.2025
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Arja Oikarinen
- Matti Heikkinen
Groups
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
Objective
Student
- Familiarizes with the organization of social and health care, the ways of producing and organizing services, and guidance and supervision in Finland
- Is able to monitor current social and health care operational programs and the renewal of the social and health care service structure and is able to analyze and critically evaluate their significance for their work
- Anticipate and analyze the effects of social change on work and the functioning of the work community
- Manages the social services provided by the public, private and third sectors in their respective industries
- Analyze and develop the work and social and health care services provided as part of the organization's strategy
- Responsible for the development of multifunctional military services in co-operation with various actors and service providers
- Is able to utilize the social influence of citizens and organizations
- Is able to apply influencing methods in practical work
Content
Social and health care starting points (current legislative reforms, pending legislative reforms, current operational programs)
Structure, guidance, financing and supervision of social and health care
Organizational strategy, megatrends and societal changes
Multifunctionality and co-development
Means and contexts of social influence
The links between knowledge, research and influence in the social and health fields
Teaching methods
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Pakolliset webinaarit: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä.Webinaareihin liittyvät tehtävät suoritetaan ryhmässä.
Opintojaksolla suositellaan opiskeltavan ryhmässä, koska webinaareihin liittyvät tehtävät tehdään ryhmässä.
Employer connections
Opiskelijan kannattaa mahdollistaa jälkimmäiseen webinaariin (Organisaation strategian mukainen sote-palvelujen kehittäminen) osallistuminen esimerkiksi omille työkavereille.
Exam schedules
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään kansallista ja kansainvälistä tieteellistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Student workload
Tämän opintojakson laajuus on 5 op. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli yhteensä n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan on valmistauduttava webinaareihin ryhmässä.
Further information
Oppimateriaali saatavilla Reppu-oppimisympäristössä: https://reppu.kamk.fi/.
Syötä kurssiavain Easy Enrollment -kohtaan Repun etusivulla kirjautumisen jälkeen ja klikkaa kurssille painiketta.
Kurssiavain syksyn 2025 toteutukselle: ze7iv7
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hyödyntää kriittisesti perustellen kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi kriittisesi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- arvioi ja kehittää yhteiskunnallisten muutosvaikutusten perusteella toimialan työtä ja toimintaa
- hyödyntää perustellusti työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää kriittisesti työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- kehittää monitoimijaisuutta hyödyntäen sote-palveluja yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää perustellen kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää perustellen vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
- hyödyntää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja hyödyntää yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- hyödyntää työssään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- hyödyntää monitoimijaisuutta sote-palveluissa yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
- tietää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja
järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet
- tietää soten keskeisimmät toimenpideohjelmat ja pyrkii arvioimaan niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- tuntee yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- pyrkii hyödyntämään työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- pyrkii kehittämään työtään ja sote-palveluita Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- ymmärtää monitoimijaisuuden merkityksen sote-palvelujen yhteistyön kehittämisen tukena
- pyrkii hyödyntämään kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- tietää muutamia vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment methods and criteria
Hyväksytty arvosana edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja verkkokeskusteluihin osallistumista.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijan on saatava vähintään tyydyttävä arvosana erikseen arvioitavista tehtävistä, jotta opintojakso on suoritettu.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- hyödyntää kriittisesti perustellen kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi kriittisesi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja kehittää yhteiskunnallisten muutosvaikutusten perusteella toimialan työtä ja toimintaa
- hyödyntää perustellusti työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää kriittisesti työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- kehittää monitoimijaisuutta hyödyntäen sote-palveluja yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää perustellen kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää perustellen vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hyödyntää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tapoja sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteita
- hyödyntää soten keskeisimpiä toimenpideohjelmia ja arvioi niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän kannalta
- arvioi ja hyödyntää yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- hyödyntää työssään julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- kehittää työtään ja sote-palveluita erityisesti Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- hyödyntää monitoimijaisuutta sote-palveluissa yhteistyössä eri toimijoiden ja palvelujen tuottajien kanssa
- hyödyntää kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- hyödyntää vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
- tietää kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) organisoinnin, sote-palvelujen tuottamisen ja
järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet
- tietää soten keskeisimmät toimenpideohjelmat ja pyrkii arvioimaan niiden merkitystä sote-palvelujärjestelmän
kannalta
- tuntee yhteiskunnallisia muutosvaikutuksia toimialan työhön ja toimintaan
- pyrkii hyödyntämään työssään toimialan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia sote-palveluja
- pyrkii kehittämään työtään ja sote-palveluita Leaniä hyödyntäen organisaation strategian mukaisesti
- ymmärtää monitoimijaisuuden merkityksen sote-palvelujen yhteistyön kehittämisen tukena
- pyrkii hyödyntämään kansalaisten ja organisaatiotoimijoiden yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia
- tietää muutamia vaikuttamisen menetelmiä kehittäessään käytännön sote-työtä ja -palveluja
Enrollment
01.09.2025 - 31.12.2025
Timing
01.01.2026 - 28.08.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Management of Health and Social
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Susanna Veteläinen
- Saija Huhtala
Groups
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
Objective
Student
- examine your organisation's RAI reference databases or find out what information is available from the databases (note the studies)
- is able to critically analyze and interpret the information obtained through the RAI assessment
- is able to determine the change and development needs of the work community and organization on the basis of RAI comparison data
- is able to promote the development and management of high-quality social and health care services
- is able to consolidate, argue and evaluate R&D work based on RAI evaluations in multidisciplinary and interdisciplinary activities in the social and health care sector
- is able to manage evidence-based RAI activities in the organization and work community
Content
- RAI data and RAI comparative information in management
- RAI assessment indicators and interpretation of the information obtained from them
- Utilization of RAI metrics and quality indicator data
- The current state of RAI assessment in the work community and organization
- Change and development interventions
- Development of interprofessional and interdisciplinary social and health services
- Implementation models
- Consolidation, monitoring and evaluation of change in RAI activities
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja niistä saatavan tiedon tulkinnan
analysoi ja tulkitsee kriittisesti RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää perustellen organisaation tai työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen ja yhdistäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön innovatiivisesti myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa innovatiivisesti näyttöön perustuen
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja osaa hyödyntää niistä saatavaa tietoa
analysoi ja tulkitsee RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää organisaation tai työyhteisön muutos- tai kehittämistarpeita
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön myös eri toimijoita
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
tuntee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja ymmärtää, mitä tietoa niistä on saatavilla
pyrkii arvioimaan ja tulkitsemaan RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa
kartoittaa RAI-vertailutietoa ja pyrkii määrittelemään työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita
osaa hyödyntää näyttöä ja RAI-vertailutietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja johtamisessa
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön osittain myös eri toimijoita
pyrkii uudistamaan organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen