Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön metodologia ja menetelmät (5op)

Opintojakson tunnus: SKJY007

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan
tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- syventää valmiuksiaan tieteellisen tiedon hankintamenetelmissä,
käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa
- ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja
tarkastelee niitä kriittisesti
- muodostaa tarveperusteisen ja toimivan yhteistyöverkoston rajapinnoilla
tapahtuvaa toimintaa (kehittämistä) varten, jossa korostuu
asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus
- johtaa ja uudistaa toimintaa ennakoivasti omassa työssä ja työyhteisössä
- johtaa tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa
koulutusalansa tietoperustaa
- hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen
muutosprosessien hallinnassa
- arvioi kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan hyödynnettävyyttä
- kehittää ja johtaa (verkostoja, projekteja) alueellisesti ja
yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa eettisiin
arvoihin perustuen

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan prosessit ja käsitteet
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta ja metodologiset lähestymistavat
Monimetodologisuus tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Projekti kehittämisen välineenä ja projektinhallinta
Eettisyys tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Erilaiset aineiston hankintamenetelmät kehittämisen ja arvioinnin välineinä
Ammattieettiset arvot ja periaatteet
Yhteistyöverkosto ja kumppanuus kehittämisen rajapintatoiminnassa ja
muutosprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Muutososaaminen
Opiskelija
- suunnittelee tk:n tavoitteet yhteisessä prosessissa ja toteuttaa tk-
toimintaa toimijoiden kanssa kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen
perustuen
- kehittää tk-toimintaa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta
- uudistaa verkostoja rajapintoja ylittäviksi
- arvioi muutosta ja muutosprosesseja ennakoivasti ja toimintaa
kehittävästi

Tutkimuksellisen kehittämisprosessin johtamisosaaminen
Opiskelija
- osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja
suunnitelmallisesti arvioiden
- hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja
hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti
- hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden
soveltuvuutta riittisesti ja monipuolisesti
- perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen ja
sitouttaen toimijat

Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Muutososaaminen
Opiskelija
- suunnittelee tk:n tavoitteet yhdessä ja toteuttaa tk- toimintaa toimijoiden
kanssa yhteistoimintana
- kehittää tk-toimintaa nykykäytäntöjä hallitusti uudistaen
- toimii verkostojen rajapinnoilla
- arvioi muutosta ja muutosprosesseja ohjaavasti

Tutkimuksellisen kehittämisprosessin johtamisosaaminen
Opiskelija
- osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden
- tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut
- osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen
mukaisesti perustellen
- osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen
toimijat tk-toimintaan

Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Muutososaaminen
Opiskelija
- sopii tk:n tavoitteet yhdessä ja toteuttaa tk- toimintaa toimijoiden kanssa
rinnakkain
- kehittää tk-toimintaa yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti
- hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- arvioi muutosta ja muutosprosesseja toteavasti

Tutkimuksellisen kehittämisprosessin johtamisosaaminen
Opiskelija
- osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti
- tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden
- osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti
perustellen
- osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation

Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Siirry alkuun