Opetus- ja ohjausosaaminen (5op)
Opintojakson tunnus: SJ00BB96
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee opetus- ja ohjausosaamisen käsitteet ja menetelmät
- hallitsee ohjaustyössä moniammatillisen yhteistyön ja solmii ohjausta kehittäviä
kumppanuussuhteita (potilasjärjestöt, vanhusneuvostot jne.)
- osallistuu vaativien potilaiden hoitotyön suunnitteluun ja ohjaamiseen sekä kehittää
ja johtaa asiakaslähtöisiä ohjausprosesseja esimerkiksi palvelumuotoilun mukaisesti
- kehittää uusia strategisia lähestymistapoja terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja
ohjaamiseen sekä edistää ohjaustyön vaikuttavuutta näyttöön perustuvalla
toiminnalla
- arvioi ja kehittää hoitotyön ohjauksen laatua työyksikössä/vastuualueella
- osaa viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia koulutustilaisuuksia ja toimia niissä kouluttajana
Sisältö
Ohjauskulttuuri, arvolähtökohdat ja ohjauksen eettisyys
Opetus, ohjaus ja oppiminen, erilaiset oppijat
Laadukkaan ohjauksen tunnusmerkit
Ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
Palvelumuotoilu
Asiakaslähtöisen ohjaus- ja opetusprosessin kehittäminen
Yksilö-, pienryhmä- ja suurryhmäohjaus sekä vertaisryhmäohjaus
Näyttöön perustuva potilasohjaus
Henkilökunnan ohjausosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opetustilanteiden suunnittelu, arviointi ja kehittäminen
Ohjausta tukevien hankkeiden ennakointi ja suunnittelu
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-hallitsee perustellusti opetus- ja ohjausmenetelmien käytön kontekstin huomioon
ottaen
-hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta
ohjauksessa sekä kehittää ja arvioi niiden toimivuutta
-hallitsee vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja valitsemansa asiakaslähtöisen
ohjausprosessin kehittämisen (esim. palvelumuotoilu) ja osaa soveltaa valitsemaansa
mallinnusta kriittisesti arvioiden
-kehittää innovatiivisia ja uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa
ohjauksen kehittämiseksi
-hallitsee ohjauksen laadun kriittisen arvioinnin ja kehittämisen
-osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia sekä arvioida ja kehittää kriittisesti omaa
osaamistaan kliinisenä asiantuntijana
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-hallitsee erilaisten opetus- ja ohjausmenetelmien käytön
-hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta
ohjauksessa sekä pyrkii niiden kehittämiseen
-osallistuu vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja hallitsee valitsemansa
asiakaslähtöisen ohjausprosessin kehittämisen (esim. palvelumuotoilu) ja osaa
soveltaa sitä käytäntöön
-kehittää uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa ohjauksen kehittämiseksi
-osaa kehittää ja arvioida ohjauksen laatua systemaattisesti
-osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia ja osaa kehittää omaa osaamistaan
kliinisenä asiantuntijana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-käyttää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
-hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta
ohjauksessa
-osallistuu vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja kykenee kehittämään
valitsemaansa asiakaslähtöistä ohjausprosessia (esim. palvelumuotoilu) ja osaa
soveltaa sitä käytäntöön
-soveltaa uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa ohjauksen kehittämiseksi
-osaa kehittää ja arvioida ohjauksen laatua
-osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia ja pyrkii kehittämään osaamistaan
kliinisenä asiantuntijana