Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen eTerveyden johtaminen (5op)

Opintojakson tunnus: SJ00BG48

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää eTerveyden ja siihen liittyvien käsitteiden ja niiden merkityksen (eHealth, Self- management, mHealth, ubiikki -sosiaali- ja terveydenhuolto) asiakaslähtöisten palveluketjujen johtamisessa
- ymmärtää eTerveyden ja tietoturvallisuuden merkityksen hoitoprosessien eri vaiheissa
- osaa hyödyntää teknologisia sovelluksia eTerveyden kehittämisessä
- hallitsee moniammatillisen yhteistyön ja solmii eTerveyttä kehittäviä kumppanuussuhteita (rajapinnat)
- osaa kehittää ja luoda erilaisia foorumeita kansalaisten innovatiivisten ideoiden esille saamiseksi ja osaa hyödyntää kansalaisten aktiivisuutta eTerveyden kehittämisessä
- osaa kehittää ja johtaa organisaation strategiaa tukevia asiakaslähtöisiä eTerveyden hoitoprosesseja palvelumuotoilua hyödyntäen
- arvioi ja kehittää organisaationsa eTerveyden hoitoprosessien laatua näyttöön perustuen

Sisältö

eTerveyden käsitteet
eTerveyden ja hoitoprosessien tietoturvallisuus
Teknologiset sovellukset ja digitaaliset ratkaisut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Asiakasrajapinnat digitaalisissa toimintaympäristöissä
eHealth hoitoprosessien suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
eHealth hoitoprosessien laatu
Näyttöön perustuva eHealth hoitoprosessi
Kansalainen eTerveyden kehittäjänä
Palvelumuotoilu strategian mukaisten asiakaslähtöisten eHealth hoitoprosessien

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee perustellusti opetus- ja ohjausmenetelmien käytön kontekstin huomioon ottaen
- hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta ohjauksessa sekä kehittää ja arvioi niiden toimivuutta
- hallitsee vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja valitsemansa asiakaslähtöisen ohjausprosessin kehittämisen (esim. palvelumuotoilu) ja osaa soveltaa valitsemaansa mallinnusta kriittisesti arvioiden
- kehittää innovatiivisia ja uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa ohjauksen kehittämiseksi
- hallitsee ohjauksen laadun kriittisen arvioinnin ja kehittämisen
- osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia sekä arvioida ja kehittää kriittisesti omaa osaamistaan kliinisenä asiantuntijana

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee erilaisten opetus- ja ohjausmenetelmien käytön
- hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta ohjauksessa sekä pyrkii niiden kehittämiseen
- osallistuu vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja hallitsee valitsemansa asiakaslähtöisen ohjausprosessin kehittämisen (esim. palvelumuotoilu) ja osaa soveltaa sitä käytäntöön
- kehittää uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa ohjauksen kehittämiseksi
- osaa kehittää ja arvioida ohjauksen laatua systemaattisesti
- osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia ja osaa kehittää omaa osaamistaan kliinisenä asiantuntijana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- käyttää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
- hyödyntää ohjausta kehittäviä kumppanuussuhteita ja moniammatillisuutta ohjauksessa
- osallistuu vaativien potilaiden hoitotyön suunnittelun ja kykenee kehittämään valitsemaansa asiakaslähtöistä ohjausprosessia (esim. palvelumuotoilu) ja osaa soveltaa sitä käytäntöön
- soveltaa uusia strategisia lähestymistapoja vastuualueensa ohjauksen kehittämiseksi
- osaa kehittää ja arvioida ohjauksen laatua
- osaa järjestää erilaisia koulutustilaisuuksia ja pyrkii kehittämään osaamistaan kliinisenä asiantuntijana

Siirry alkuun