Strateginen markkinointi (5op)
Opintojakson tunnus: MYAD012
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää strategisen markkinointiajattelun merkityksen osana yrityksen liiketoimintastrategian kehittämistä. Hänellä on kokonaiskuva markkinoinnin tehtävistä ja prosesseista yrityksen liiketoimintamallin strategisessa johtamisessa. Opiskelija hallitsee strategisen markkinoinnin käsitteistön ja osaa analysoida asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnin strategisia kehittämismahdollisuuksia ja –tarpeita muuttuvassa toimintaympäristössä.
Sisältö
• strateginen markkinointi osana strategista liikkeenjohtamista
• markkinoinnin perusprosessit liiketoimintastrategiassa
• yrityksen markkinointiympäristön strateginen analysointi
• muuttuvat asiakastarpeet ja trendit, asiakassuhteen arvo
• asiakaslähtöinen toimintojen sekä tuotteiden kehittäminen
• brändin ja mielikuvien merkitys liiketoimintastrategiassa
• strategisen markkinoinnin toteutus yrityksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla strategisen markkinoinnin käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden
pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä case-yritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Strategisen markkinoinnin käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.