Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön metodologia (5op)

Opintojakson tunnus: KYAC005

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa ja syventää valmiuksiaan tieteellisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti. Opiskelija osaa johtaa ja uudistaa toimintaa ennakoivasti omassa työssä ja työyhteisössä. Opiskelija hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa. Opiskelija arvioi kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan hyödynnettävyyttä. ja hän kehittää ja johtaa (verkostoja, projekteja) tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan prosessit ja käsitteet
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta ja metodologiset lähestymistavat
Monimetodologisuus tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Erilaiset aineiston hankintamenetelmät kehittämisen ja arvioinnin välineinä
Yhteistyöverkosto ja kumppanuus kehittämisen rajapintatoiminnassa ja muutosprosesseissa
Kriittinen ja reflektiivinen ajattelu osaamisen kehittämisen välineenä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
-pyrkii tuottamaan työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Vaihtoehtoisesti arvioidaan hyväksytty/hylätty, jolloin hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelijan täytyy saavuttaa vähintään arviointikriteerien Hyvä (3)- taso.

Siirry alkuun