Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (3op)

Opintojakson tunnus: SJ00BG47

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja analysoi palvelumuotoilun avulla mahdollistuvia organisaation strategiaa tukevia kehittämistarpeita
- omaksuu asiakaslähtöisen työskentelytavan palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää laaja-alaisesti ja kriittisesti palvelumuotoiluun soveltuvia kehittämismenetelmiä
- osaa hyödyntää digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia asiakas-/käyttäjälähtöisten palveluiden kehittämisessä
- ymmärtää erilaisten palveluympäristöjen merkityksen asiakkaiden/käyttäjien kannalta
- hallitsee palvelumuotoiluprosessin (asiakasymmärrys, konseptointi, protypointi) ja sen soveltamisen
- osaa soveltaa palvelumuotoilua organisaation strategian mukaisen toiminnan kehittämisessä
- osaa arvioida palvelujen kehittämisen taloudellista näkökulmaa

Sisältö

Palvelumuotoilu ja sen merkitys organisaation strategian mukaisessa kehittämisessä
Palvelumuotoiluprosessi
Asiakas-/käyttäjälähtöinen suunnittelu (arvolupaus, asiakas-/käyttäjäkokemus, -ymmärrys, asiakasprofiilit)
Asiakas-/käyttäjätiedon kerääminen ja analysointi
Erilaiset palveluympäristöt
Palvelukokemuksen palvelupolku, -tuokio ja kontaktipisteet
Asiakas-/käyttäjälähtöisen palvelun konseptointi ja tätä tukevat kehittämismenetelmät
Palvelumuotoilua tukevat digitaaliset ratkaisut
Palvelun käytettävyyden protypointi: pilotointi- ja arviointimenetelmät
Palvelun vakiinnuttaminen, markkinointi ja hinnoittelu

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kehittää kriittisesti palvelumuotoiluprosessin avulla organisaation strategiaa tukevaa toimintaa
- hyödyntää palvelumuotoiluun soveltuvia (digitaalisia) menetelmiä perustellusti prosessin eri vaiheissa
- hankkii, käsittelee ja arvioi kriittisesti asiakas-/käyttäjälähtöistä tietoa ja suunnittelee asiakkaita hyödyntäviä palveluja
- osaa johtaa palvelumuotoiluprossia taitavasti ja hallitusti
- osaa hinnoitella palveluja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- kehittää perustellusti palvelumuotoiluprosessin avulla organisaation strategiaa tukevaa toimintaa
- osaa hyödyntää palvelumuotoiluun soveltuvia (digitaalisia) menetelmiä prosessissa eri vaiheissa
- hankkii, käsittelee ja arvioi asiakas-/käyttäjälähtöistä tietoa ja suunnittelee asiakkaita hyödyntäviä palveluja
- osaa johtaa palvelumuotoiluprosessia hallitusti
- pyrkii hinnoittelemaan palveluja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- pyrkii kehittämään palvelumuotoiluprosessin avulla organisaation toimintaa
- osaa käyttää palvelumuotoiluun soveltuvia (digitaalisia) menetelmiä
- hankkii ja käsittelee asiakas-/käyttäjälähtöistä tietoa ja pykii suunnittelemaan asiakkaita hyödyntäviä palveluja
- palvelumuotoiluprosessin johtamisessa on puutteita
- ymmärtää palvelujen hinnoittelun perusteita

Siirry alkuun