Siirry suoraan sisältöön

Lean-johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5op)

Opintojakson tunnus: SJ00BG43

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

-hallitsee laadunhallintajärjestelmän kokonaisuuden ja merkityksen potilasturvallisessa
- hoitotyössä
- tunnistaa potilasturvallisuuden laadun kehittämisen tarpeita ja ottaa vastuun niiden
- kehittämisestä moniammatillisesti
- edistää työyhteisössä laadunhallintaa näyttöön perustuen ja yhteisöllisyyden huomioiden
- osallistuu asiantuntijana toimintaympäristönsä hoitotyön laatua kehittävään strategiatyöhön
- soveltaa lean-johtamisen teoreettisia perusteita ja menetelmiä palveluprosessien kehittämisessä
- ymmärtää teknologian/robotiikan merkityksen lean implementoinnin tukena ja
- hoitotyön laadun kehittämisessä ja johtamisessa

Sisältö

Laatu ja sen merkitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Laadunhallinta strategisen johtamisen ja kehittämisen tukena
Laadunhallinnan periaatteet ja laatutyökalut
Potilasturvallisuus osana laadunhallintaa
Näyttöön perustuvan potilasturvallisuuden yhteisöllinen kehittäminen
Lean perusteet
Lean työkalut palveluprosessien kehittämisessä
Teknologia/robotiikka palveluprosessien ja laadun kehittämisessä ja johtamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laadunhallinta ja potilasturvallisuus
Opiskelija
-hallitsee laatutyön kokonaisuutta osoittaen sen yhteyden strategiatyöhön
- kehittää yhteisöllisesti ja moniammatillisesti toimintaympäristön potilasturvallisuutta edistävää
- hoitotyön laatua
- kehittää laadunhallintaa näyttöön perustuen
- hallitsee lean työkalujen käytön palveluprosessien kehittämisessä
- osoittaa hallitsevansa lean-johtamisen menetelmänä
- kehittää toimintaympäristön laatua ja potilasturvallisuutta edistävää strategiatyötä hallitusti,
- ennakoivasti ja uutta luoden
- tunnistaa teknologian/robotiikan hyötyjä ja käyttömahdollisuuksia kehitettäessä hoitotyön laatua tukevia
- palveluprosesseja

Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Laadunhallinta ja potilasturvallisuus
Opiskelija
-hallitsee laatutyötä osoittaen sen yhteyden strategiatyöhön
- kehittää yhteisöllisesti ja moniammatillisesti toimintaympäristön potilasturvallisuutta edistävää
- hoitotyön laatua
- kehittää laadunhallintaa näyttöön perustuen
-osaa soveltaa lean työkaluja palveluprosessien kehittämisessä
- soveltaa lean-johtamista menetelmänä
- kehittää toimintaympäristön laatua ja potilasturvallisuutta edistävää strategiatyötä hallitusti ja uutta
- luoden
- tunnistaa teknologian/robotiikan haasteita kehitettäessä hoitotyön laatua tukevia palveluprosesseja
Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Laadunhallinta ja potilasturvallisuus
Opiskelija
-ymmärtää laatutyön merkityksen strategiatyössä
- pyrkii kehittämään yhteisöllisesti toimintaympäristön potilasturvallisuutta edistävää hoitotyön
- laatua
- ymmärtää laadunhallinnan ja näyttöön perustuen hoitotyön kehittämisen yhteyden
- osaa soveltaa osittain lean työkaluja palveluprosessien kehittämisessä
- ymmärtää lean-johtamisen menetelmänä
- pyrkii kehittämään toimintaympäristön laatua ja potilasturvallisuutta edistävää strategiatyötä
- tietää teknologian/robotiikan mahdollisuuksia hoitotyön laadun kehittämisessä
Työelämän kehittämisosaaminen (ks. ops:n alkuosa)

Siirry alkuun