Social and Health Care Education (higher uas) 90 cr: SYA18S
Code: SYA18S
- Degree title
- Master of Health Care, Nursing (AMK)
- Master of Health Care, Public Health Nursing, AMK
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 2 years (90 cr)
- Start semester
- Autumn 2018
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon avulla opiskelija kehittää asiantuntijuutta työelämässä hankitun kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen. Sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto tutkintonimikkeellä sairaanhoitaja (ylempi AMK) tai terveydenhoitaja (ylempi AMK). Tutkinnon laajuus on 90 opintopistettä (op). Tutkinto vastaa eurooppalaisten tutkintojen viitekehyksessä (EQF) tasoa seitsemän.
Tutkinnon yleisenä tavoitteena on tuottaa asiantuntijoita hyvinvointipalveluihin ja erityisesti terveysalalle. Asiantuntijuuden kehittyminen perustuu monitieteiseen, uudistuvaan ja rajapinnat ylittävään tietoperustaan, opiskelun yhteisöllisyyttä korostavaan luonteeseen ja osaamisen kehittämiseen moniammatillisissa verkostoissa. Koulutus valmentaa osaajaksi, joka osaa vahvistaa asiakaslähtöisiä, laadukkaita ja kustannustehokkaita (vaikuttavia) palveluprosessien sekä -ketjujen hallintaa. Jatkuva muutos edellyttää yamk-tutkinnon suorittaneelta myös työelämää palvelevan projekti-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaamista sekä digitaalisten ratkaisujen kehittämistä. Koulutuksen aikana opiskelija oppii ottamaan vastuuta työyhteisöjen johtamisesta sekä kehittää osaamistaan toimia työyhteisöjen kehittäjänä ja moninaisuutta tukevana muutosjohtajana.
VUOSITEEMAT
Sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon koulutusta ei ole vuositeemoitettu (90 op). Yamk:n koulutuksessa opinnot suuntautuvat johtamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä opinnäytetyöhön. Johtamisosaamisen (35op) syventävissä pakollisissa ammattiopinnoissa opiskelija perehtyy laaja-alaisesti ja monipuolisesti johtamistyöhön. Syventävissä valinnaisissa ammattiopinnoissa (10 op) opiskelija valitsee, hyvinvointipalvelujen digitaalinen kehittäminen, moninaisuusjohtaminen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta opintokokonaisuuksista, osaamistaan tukevat opinnot. Syventävät pakolliset tutkimus- ja kehittämistyön ammattiopinnot (15 op) luovat vahvan perustan tutkimus- ja kehittämistyöosaamiselle. Lisäksi opintoihin sisältyy työelämässä tehtävä (30 op) opinnäytetyö, joka suunnataan tukemaan työelämän ja oman urakehityksen kannalta mielekästä johtamisosaamisen kehittymistä.
Kajaanin ammattikorkeakoulun profiilin mukaisesti koulutuksella vastataan ensisijaisesti aluekehitykseen ottaen huomioon tulevaisuuden työelämän erilaiset johtamis-, tutkimus- ja kehittämistarpeet. Koulutuksen aikana opiskelija hankkii osaamista kansainväliseen sekä verkostomaiseen työskentelyyn moninaisuusosaamista hyödyntäen. Lisäksi opiskelija oppii asiantuntijuuden yhteisöllisen kehittämisen merkityksen. Opiskelijalla on vahva rooli yamk:n sekä alan perustutkinnon koulutusten ja työelämän välisellä rajapinnalla toimimisessa.
KOULUTUKSEN YLEISET TAVOITTEET
Opiskelija saa valmiudet toimia asiantuntijana ja esimiehenä moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja asiakkaille ja potilaille. Opiskelija oppii kehittämään ja johtamaan hoitotyötä ja muutosprosesseja näyttöön perustuen, moninaisuutta hyödyntäen ja digitaalisuutta soveltaen. Opiskelija oppii asiakaskeskeisen toimintamallin ja palvelumuotoilua soveltavan kehittämis- ja ohjaustyön. Lisäksi hän hallitsee hoitotyön kehittämisestä tukevan johtamis- ja projektiosaamisen sekä osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön metodologioita. Hän kykenee vaativaan päätöksentekoon hoitotyössä, hallitsee verkostoitumisen ja edistää työyhteisön toimijoiden osaamisen kehittymistä. Asiantuntijuus edellyttää myös kustannustehokkaiden asiakas- ja palveluprosessien, palveluketjujen sekä laadunhallinnan johtamisosaamista.
Valmistuttuaan opiskelija voi toimia erilaisissa hoitotyön suunnittelu-, kehittämis-, tutkimus- ja esimiestehtävissä. Työpaikka voi olla julkisella sektorilla, kuntien, valtion tai kolmannen sektorin (esim. järjestöt) palveluksessa, yksityisellä sektorilla yrityksissä, alan kehittämishankkeissa tai projekteissa.
KOULUTUSKOHTAISET OSAAMISTAVOITTEET (KOMPETENSSIT)
Sosiaali- ja terveysalan asiantuntijaosaaminen
•Osaa toimia erilaisissa työympäristöissä itsenäisenä asiantuntijana perustaen päätökset näyttöön ja hyödyntäen hoitotieteen tietoperustan lisäksi monitieteistä tietoa
•Tunnistaa ja ennakoi sosiaali- ja terveysalan kehittämiskohteita ja muutostarpeita, asiakaslähtöisten palveluprosessien ja -ketjujen sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseksi
•Kehittää ja johtaa hoitotyötä yhteistyössä työryhmien ja kumppanuusverkostossa (kansallisesti, kansainvälisesti) toimivien kanssa
•Kehittää ja osaa hyödyntää sosiaali- ja terveyspalvelujen digitaalisuutta
•Arvioi kriittisesti alansa arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita sekä kehittää työyhteisöä/organisaatiota näiden mukaisesti tulevaisuuteen suuntautuvaksi yhteisöksi
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämisosaaminen
•Johtaa moniammatillisia kehittämishankkeita yhteisöllisesti ja verkostomaisesti erilaisten asiakas-, sidos- ja potilasryhmien sekä tiimien kanssa
•Kehittää työyhteisössään ja vastuualuettaan strategian suuntaisesti yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa
•Hyödyntää monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja uudistaa käytännön toimintaa näyttöön perustuen
•Johtaa tutkimuksellista kehittämistoimintaa ja uudistaa koulutusalansa tietoperustaa
•Hyödyntää hankekirjoittamista laaja-alaisesti
•Arvioi kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan hyödynnettävyyttä ja vaikuttavuutta
Sosiaali- ja terveysalan johtamisosaaminen
•Hallitsee palvelu- ja hoitoketjujen kehittämisen ja johtamisen Lean ajatteluun perustuen omalla vastuualueellaan
•Johtaa moniammatillisia työyhteisöjä moniäänisesti kehittämällä toimijoiden osaamista eettisesi vastuullisesti jaetun asiantuntijuuden mukaisesti
•Johtaa hallitusti työelämän erilaisia muutosprosesseja yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
•Kehittää, arvioi ja johtaa taloudellisia ja vaikuttavia asiakaslähtöisiä palveluprosesseja ja -ketjuja
•Kehittää sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua, vaikuttavuutta, osallisuutta ja ennakointia
•Kehittää johtamisen asiantuntijuuttaan elinikäisen oppimisen periaatteen mukaisesti
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2018-2019 | 2019-2020 | Autumn 2018 | Spring 2019 | Autumn 2019 | Spring 2020 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SYA18S-1000 |
ADVANCED PROFESSIONAL STUDIES
(Choose all ) |
50 | ||||||||||||||
SYA18S-1001 |
LEADERSHIP COMPETENCE
(Choose ects: 35) |
35 | ||||||||||||||
SYJT061 | Development of Evidence-based Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||
SKJY002 | Strategic Management | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||
SJ00BG44 | HR Management | 5 | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
SJ00BB89 | Diversity Competence Management | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||
SJ00BB87 | Development of Clinical Practice and Social and Healthcare Management in International Contexts | 5 | 3.3 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
SJ00BB97 | Social and Health Care Unit Finance | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||
SYA18S-1002 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||
SKJY006 | Processing, Analysing and Interpreting Data | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||
SJ00BG45 | Writing for Projects | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||
SY00BS92 | Methodology and Procedures of Research and Development and Service Design | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||
SYA18S-1003 |
ADVANCED OPTIONAL PROFESSIONAL STUDIES
(Choose ects: 10) |
10 | ||||||||||||||
SYA18S-1006 |
RESEARCH, DEVELOPMENT AND INNOVATION OPERATIONS
(Choose 0) |
0 | ||||||||||||||
SJ00BG59 | Project Competence and Management | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG60 | Project Learning | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG61 | Research-based Development Work | 5 | ||||||||||||||
SYA18S-1004 |
DIGITAL DEVELOPMENT IN WELFARE SERVICES
(Choose 0) |
0 | ||||||||||||||
SJ00BG48 | Leading Customer-oriented eHealth | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG55 | Wellbeing Technology | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG56 | Smart Solutions for Wellbeing Service Development and Management | 5 | ||||||||||||||
SYA18S-1005 |
DIVERSITY MANAGEMENT
(Choose 0) |
0 | ||||||||||||||
SJ00BB95 | Diversity Management | 5 | ||||||||||||||
SJ00BB94 | Diversity and Complexity in Management | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG57 | Age Diversity Management | 5 | ||||||||||||||
SJ00BB93 | Value-based Management | 5 | ||||||||||||||
SJ00BG58 | Social and Health Care Law | 5 | ||||||||||||||
SY00BJ65 | eMentoring | 5 | ||||||||||||||
SYA18S-1007 |
THESIS
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||
SY00BJ66 | Työelämäkeskeinen opinnäytetyön aihe | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
SY00BJ67 | Aiheen esiselvitys | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
SY00BJ68 | Metodologian kuvaus ja perustelut | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
SY00BJ69 | Projektiorganisaation perustaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
SY00BJ70 | Metodologian mukainen tutkimus- ja kehittämissuunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||
SY00BJ71 | Kirjoitussuunnitelman mukaiset tekstit – kirjoittaminen ja seminaarit | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | |||||||
SY00BJ72 | Opinnäytetyön alueellinen seminaari | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
SY00BJ73 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||
Total | 90 | 48.8 | 26.2 | 22.7 | 26.1 | 10 | 16.2 | 12.2 | 10.5 | 13.2 | 13.2 | 5.1 | 5.1 | 9 | 7.3 |
YAMK_Opintotyyppi
YAMK_SYA_Description of Competence
1. LEARNING COMPETENCE
- is able to evaluate and develop own expertise in a versatile and goal-oriented way |
Development of Clinical Practice and Social and Healthcare Management in International Contexts |
Writing for Projects |
Research-based Development Work |
2. ETHICAL COMPETENCE
- is able to take responsibility for the actions of a community and for the consequences of these actions |
Diversity Competence Management |
Processing, Analysing and Interpreting Data |
Leading Customer-oriented eHealth |
Value-based Management |
Social and Health Care Law |
3. WORK COMMUNITY COMPETENCE
- is able to develop the operations and occupational well-being of a work community |
Development of Evidence-based Work |
Strategic Management |
Diversity Competence Management |
Development of Clinical Practice and Social and Healthcare Management in International Contexts |
Social and Health Care Unit Finance |
Writing for Projects |
Project Competence and Management |
Project Learning |
Wellbeing Technology |
Diversity and Complexity in Management |
Social and Health Care Law |
4. INNOVATION COMPETENCE
- is able to create new information and improve existing practices by combining expertise from different fields |
Project Competence and Management |
Project Learning |
Leading Customer-oriented eHealth |
Wellbeing Technology |
Smart Solutions for Wellbeing Service Development and Management |
5. INTERNATIONALISATION COMPETENCE
- is capable of international communication in own work and in operational development |
Development of Evidence-based Work |
Strategic Management |
Development of Clinical Practice and Social and Healthcare Management in International Contexts |
Project Competence and Management |
Wellbeing Technology |
Diversity Management |
6. SOCIAL AND HEALTH CARE SPECIALIST COMPETENCE
- is able to operate in different work environments as an independent specialist utilizing evidence based decisions and nursing science knowledge along with multidisciplinary knowledge |
Development of Evidence-based Work |
Strategic Management |
Diversity Competence Management |
Development of Clinical Practice and Social and Healthcare Management in International Contexts |
Social and Health Care Unit Finance |
Project Learning |
Leading Customer-oriented eHealth |
Smart Solutions for Wellbeing Service Development and Management |
Diversity Management |
Diversity and Complexity in Management |
Social and Health Care Law |
7. SOCIAL AND HEALTH CARE RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
- is able to manage multidisciplinary development projects considering the work community and network with various customer, interest and patient groups and teams |
Development of Evidence-based Work |
Diversity Competence Management |
Processing, Analysing and Interpreting Data |
Writing for Projects |
Project Competence and Management |
Project Learning |
Research-based Development Work |
Smart Solutions for Wellbeing Service Development and Management |
8. SOCIAL AND HEALTH CARE MANAGEMENT COMPETENCE
- is able to control the development and management of service and nursing chains based on Lean methodology in the area of responsibility |
Strategic Management |
Diversity Competence Management |
Social and Health Care Unit Finance |
Project Competence and Management |
Project Learning |
Leading Customer-oriented eHealth |
Smart Solutions for Wellbeing Service Development and Management |
Diversity Management |
Value-based Management |
Not grouped |
HR Management |
Methodology and Procedures of Research and Development and Service Design |
Age Diversity Management |
eMentoring |
Työelämäkeskeinen opinnäytetyön aihe |
Aiheen esiselvitys |
Metodologian kuvaus ja perustelut |
Projektiorganisaation perustaminen |
Metodologian mukainen tutkimus- ja kehittämissuunnitelma |
Kirjoitussuunnitelman mukaiset tekstit – kirjoittaminen ja seminaarit |
Opinnäytetyön alueellinen seminaari |
Kypsyysnäyte |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.