Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijilleLaajuus (5 op)
Tunnus: TT00CE21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.
Sisältö
Matematiikka osa:
Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt
Fysiikka osa:
Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmonin liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä
Esitietovaatimukset
Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3
80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1
60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2