Bachelor's Degree in Business Information Technology
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Vesa Vaihoja
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Lukion ja ammatillisten oppilaitosten algebran perusteiden osittainen
kertaaminen ja täydentäminen. Kurinalaiseen ja määrätietoiseen työskentelyyn oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen.
Sisältö
Lukujoukot ja laskutoimitukset
Lausekkeet ja funktiot
Yhtälöt ja yhtälöryhmät
Eksponenttifunktio ja logaritmi
Johonkin matematiikkaohjelmaan tutustuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää kaikki kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet. Osaa johtaa tai todistaa kurssin aikana esitetyt tulokset ja perustella niiden käyttökelpoisuus.
Opiskelija osaa soveltaa kurssin tietoja myös uusiin, oivaltamista vaativiin tehtäviin, joista ei ole käyty esimerkkejä aikaisemmin kurssin aikana. Laskuissa ei esiinny virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esittää ja luetella sekä käyttää keskeisten laskuperiaatteiden taustalla olevia ideoita. Osaa tulkita laskujen tulosten järkevyyttä ja merkitystä.
Opiskelija osaa vertailla eri laskumenetelmiä ja valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan laskumenetelmän. Laskeminen on pääosin virheetöntä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet.
Opiskelija osaa ratkaista tenttitilanteessa pääosan tunneilla aikaisemmin käytyjen esimerkkitilanteiden mukaisia laskuja laskukaavoja käyttäen. Pienet, ei periaatteelliset virheet, ovat mahdollisia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Johdatus 2D peligrafiikan perusteisiin ja työkaluihin.
Sisältö
Peligraafikon työkalut ja toimenkuva.
Peligrafikan tuotanto ja graafikon osa pelituotannossa.
Photoshopin perusteet.
Illustratorin perusteet.
Sommittelun, värin, valon, muodon ja tekstuuri.
Peligraiikan historia ja viittauksia yleiseen taidehistoriaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija palauttaa tehtävät hyväksytysti.
Paikallaolo 80%
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Johanna Puirava
- Marika Mustalahti
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
The students will adopt an entrepreneurial attitude, learn to understand fundamental business concepts and processes and the significance of business operations in society. The students will also be able to describe the basic functions of a company and understand the basics of running a profitable business.
Sisältö
The significance of business operations in society
External and internal entrepreneurship
Business concept and idea
Basic business model and processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer oriented working methods
Business profitability
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan tekemällä harjoitustyö ryhmissä (1-5 hlö), minkä lisäksi velvoitamme olemaan läsnä vähintään 80% kurssin tunneista. Kurssiläsnäoloon huomioidaan myös tuntitehtäviin osallistuminen. Kurssin arviointiin voi vaikuttaa lisäksi omalta kohdaltaan siten, että tekee tentin, jolla voi korottaa kurssiarvosanaa 0,5 numeron verran. Kurssin harjoitustyöstä saatua arvosanaa 0 ei kuitenkaan voi korottaa tenttiä tekemällä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5)
The students are able to use business concepts extensively and combine them.
The students are able to analyse, compare, and critically assess their own business competence and business practices using acquired knowledge. They can work as a group advancing and developing the group's activities.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The students are able to describe and give reasons for business and entrepreneurial practices. They are able to work independently according to existing knowledge and guidelines and can apply business methods and models in business operations. The students are able to work as group to achieve common goals and to justify their activities according to professional ethical principles.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The students are able to define and use fundamental business concepts in accordance with professional ethical principles.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu lopputyön tekemiseen tai täytä läsnäolovelvoitetta.
Myös laatustandardeissa poikkeuksellisen alhainen lopputyö voidaan katsoa hylätyksi.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Lopputyö on laadultaan kiitettävä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteiden saavuttamiseksi ja perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lopputyö on laadultaan hyvä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritytalouden perustiedot. Hän osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Lopputyö on laadultaan tyydyttävä.
Esitietovaatimukset
The course assumes no prior knowledge of business.
Lisätiedot
0k sm
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Nina Jyrkäs
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Students will be able to communicate on a day to day basic in Finnish and will get to know Finland: the country, its society, people, language and culture.
Sisältö
Pronunciation, reading and conversation practice.
Basic vocabulary and phrases used in simple everyday communication.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student can speak satisfactory Finnish in short conversations about everyday life. The Student is able to identify necessary information in short texts and in spoken language.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The Student understands topics of conversations he/she is involved in. He/she can answer questions in short phrases. The Student can read short Texts, F.e. signs or advertisements of his/her interest.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Students can form comprehensible sentences using standard Finnish and recognize numerals in their basic form and can converse using simple questions and answers.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Pyry Kosola
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, dokumentoida, toteuttaa ja testata 2D-pelin C#-ohjelmointikielellä.
Sisältö
Pelisovelluksen toimintaperiaatteet
Pelimoottorin peruskäyttö 2D-pelin tekemisessä
Pelimekaniikan ohjelmointi
Versionhallinta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija palauttaa kaikki vaaditut tehtävät ja suorittaa annetut harjoitteet ja esitykset. Tehtävät on suoritettu asiallisesti.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Niko Kinnunen
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee pelitestaukseen liittyvän peruskäsitteistön ja testausprosessit, tuntee testauksen eri vaiheet ja pystyy suunnittelemaan ja raportoimaan testaustapahtuman.
Sisältö
Opiskelijat suorittavat pelitestauksen erikseen annetulle, mahdollisesti tuotantovaiheessa olevalle pelille. Kurssi järjestetään mahdollisuuksien mukaan yhdessä pelialan yrityksen kanssa.
- Testauksen peruskäsitteistö
- Testauksen suunnittelu ja raportointi
- Testaustekniikat ja automatisointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Jaana Bäckman
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoa oman ammattialansa näkökulmasta.
Sisältö
Omasta koulutuksesta, osaamisesta ja alan työtehtävistä kertominen. Asiakirjat esim. työhakemus ja CV. Suullisia tilanteita kuten työhaastattelu, puhelinasiointi ja asiakaspalvelu. Liikekirjeenvaihtoa kuten kyselyt, tarjoukset, reklamaatiot. Suullinen esitys, esim. yritysesittely tai peliprojekti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.
Opiskelija hallitsee liikekirjeenvaihdossa käytettyjen asiakirjojen ilmaisut ja niiden laatimisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.
Opiskelija tunnistaa ja pystyy kirjoittamaan liikekirjeenvaihdossa käytettyjä asiakirjoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.
Opiskelija tunnistaa liikekirjeenvaihdossa käytetyt asiakirjat.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Tommi Helin
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Johdatus 3D peligrafiikkan perusteisiin ja käsitteisiin.
3DS Maxin perusteet.
Sisältö
3DS Max käyttölittymä ja navigointi.
Polygonimallinnuksen perustyökalut.
UW kartan luonti
Animaation perusteet.
Kamerat
Valaistuksen ja renderöinnin perusteet.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa luoda yksinkertaisen 3D mallin, UW kartoittaa sen ja tehdä yksinkertaisen animaation käyttäen 3DS Maxia.
Opiskelija osaa luoda mallille yksinkertaisen tekstuurin käyttäen Photoshopia ja tehdä renderöidä mallista kuvan yksinkertaisessa valaistuksessa.
Hyväksytty: 80% paikallolo ja kaikki tehtävät palautettuna
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Leena Vidqvist
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija tuntee relaatiotietokantojen periaatteet, osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisen tietokannan, osaa käyttää relaatiotietokantaohjelmistoa sekä valmista tietokantaa SQL-kyselykielellä.
Sisältö
Tietokantojen peruskäsitteitä
ER-mallinnus
Normalisointi
SQL:n perustoimintoja
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa 3. normaalimuodossa olevan relaatiotietokannan annetusta kohteesta ja noudattaa työssä annettuja teoreettisia sääntöjä.
Opiskelija osaa suorittaa vaativiakin hakuja tietokannasta sql-lausein.
Opiskelija hallitsee tietokannan päivittämisen sql-lausein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää relaatiotietokannan rakenteen, avaimet ja viiteavaimet.
Opiskelija osaa piirtää ER-kaavion annetusta kohteesta ja määrittää kaaviosta tietokannan taulut,taulujen attribuutit ja avaimet.
Opiskelija osaa selittää normalisoinnin tarkoituksen ja osaa alustavasti normalisoida tietokannan 3. normaalimuotoon.
Opiskelija osaa hakea annetusta tietokannasta tietoja SQL-lausein erilaisin ehdoin ja päivittää tietokantaa SQL-lausein.
Opiskelija osaa muodostaa yksinkertaisen tietokannan jollakin tietokannan hallintaohjelmistolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä, mikä on relaatiotietokanta.
Opiskelija osaa nimetä valmiista ER-kaaviosta entiteetit, attribuutit ja käsitteet.
Opiskelija osaa piirtää yksinkertaisen ER-kaavion annetusta kohteesta ja määritellä kaaviosta taulut.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä taulujen avaimista ja viiteavaimista.
Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaisia SQL-lauseita.
Opiskelija osaa ohjatusti muodostaa yksinkertaisen tietokannan jollakin tietokannan hallintaohjelmistolla.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa verkko-opintoina
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Marika Mustalahti
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.
Sisältö
Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus
Opetusmenetelmät
Kurssilla on luentoja ja workshoppeja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä erilaisissa työtilanteissa, itsenäisesti ja ryhmässä työskennellen osoittaen pätevyyttään alan tietopohjasta ja kykyään suorittaa kaikki vaaditut tehtävät.
Hylätty:
Opiskelija ei täytä kurssin suorittamisen edellytyksiä. Jokainen suoritettava kurssityö on toimitettava ennen määräaikaa hyväksyttävässä kunnossa. Tämä tarkoittaa, että myös huomattavasti laatustandardien alapuolelle jäävät kurssityöt voidaan katsoa hylätyiksi. Lisäksi osallistuminen ryhmätyöhön on pakollista kurssin suorittamiseksi.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kurssiarvosanan vaatimuksia. Jokainen kurssityö on palautettava enne määräaikaa hyväksyttävässä kunnossa. Tämä tarkoittaa, että laadullisesti ala-arvoinen työ voidaan katsoa hylätyksi. Lisäksi, osallistuminen ryuhmätyöhön on pakollista kurssin suorittamiseksi.
Lisätiedot
Voidaan käyttää 10 Polkua -verkkokurssia "Pelisuunnittelun perusteet" osana kurssia
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Johanna Puirava
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija hahmottaa peliohjelmistotuotannon eri vaiheet. Tuntee KAJAK:in pelituotannossa käytettävän projektinhallinnan perusteet. Osaa käyttää versionhallintaa.
Sisältö
Johdatus pelien maailmaan
Pelituotantoprosessi
Johdatus pelituotannossa käytettäviin projektinhallintamenetelmiin
Tutustuminen versionhallintaan
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista osaamista pelituotantoon liittyen ja osaa toimia vastuullisesti sekä kehittävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa käytännössä oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää peliohjelmistotuotannon eri vaiheet. Tuntee KAJAK:in pelituotannossa käytettävän projektinhallinnan perusteet. Osaa käyttää versionhallintaa.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Ali Hosseini
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet tietoverkoista, erityisesti lähiverkoista.
Sisältö
Tietoliikenteen perusteet
TCP/IP -verkon perusteet
Lähiverkon perusteet
Internet-perusteet
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa ja toimia vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja toimii ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, toimii annetuissa tehtävissä asianmukaisesti, osallistuu ryhmän toimintaan omalla osaamisellaan.
Lisätiedot
Virtuaaliopintopisteet 1
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Ali Hosseini
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee perustiedot ja -taidot tietokoneohjelman laatimisessa ja ohjelmointitekniikassa.
Sisältö
Ohjelmointi ja tietokoneohjelman suunnittelu. C#-kielen perustietotyypit, muuttujat ja kontrollirakenteet. Visual Studio-ohjelmointiympäristön perusteet.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja hallitsee ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Ali Hosseini
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä ohjelmistojen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Olio-ohjelmoinnin perusteet, luokat ja oliot, perintä ja luokkakaaviot
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointi- ja suunnittelutehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää olio-ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja hallitsee olio-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
19.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Mika Keränen
- OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
- Marika Mustalahti
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää pelituotannon vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa 2D grafiikkaa käyttävän pelidemon.
Sisältö
Opiskelijat muodostavat tiimit, jotka toteuttavat 2D pelidemon mille tahansa alustalle.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Muutoksia ja tarkennuksia voi tulla opettajilta.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Joonas Muhonen
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
Tavoitteet
Kurssilla käydään läpi päivittäisiä tuottajan tehtäviä ja vastaan tulevia ongelmia. Kurssi on liitetty tiiviisti Projektiopinnot 1 -kurssiin.
Sisältö
Projektinhallinta
1on1 ohjaus projektikohtaisesti
Jatkuva riskinhallinta
Ryhmädynamiikan ylläpito ja ongelmien ratkominen
Rutiinien luominen pelituotantoon
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu kurssilla annettuihin tehtäviin vähintään 80% kaikista tehtävistä.
Esitietovaatimukset
Pelituotannon perusteet
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Mika Sorsa
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee C++-kielen perusteet
Sisältö
C++-kielen perustietotyypit, taulukot, luokat ja oliot.
Dynaaminen muistinhallinta ja osoittimet.
Tiedostojen käsittely.
STL:n säiliöt ja iteraattorit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4): Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2): Opiskelija tuntee ja hallitsee C++-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet. Olio-ohjelmoinnin perusteet.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkko-opintoina.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää taiteen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija kykenee havannoimaan ympäristöään ja toistamaan sen visuaalisesti taiteen perusteita hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää taiteen perusperiaatteet ja -tekniikat.
Sisältö
Ihmisen anatomian piirtämisen perusteet
Valaistus ja varjo
Perspektiivi
Viivapiirtäminen
Sommittelu
Väriteoria
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät palautettu. Töiden laatu on on erinomaista ja niihin on nähty vaivaa, palautukset on hyvin viimeistelty.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
4 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on erinomainen.
3 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on hyvä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on epätasainen ja epäselvä, mutta ymmärrettävissä tai vaivaa ei ole nähty.
1 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on erittäin vajaavainen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Numeroarviointi. Hylätty suoritus = Kaikki tai osa tehtävistä palauttamatta tai laatu on hyvin huonoa ja epäselvää.
Lisätiedot
Opiskelija hankkii itse vaaditun välineistön
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Juha Hauhia
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ajankohtaisiin tietoturvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Opiskelija tuntee tietoturvan merkityksen työelämässä ja tutustuu tietoturvakäytäntöihin organisaatiossa.
Sisältö
Tietoturvan lähtökohdat ja käsitteet
Tietoturvan kohteet
Tietoturvan lainsäädäntöä
Tietoturvasuunnittelu
Johtaminen ja sen kehittäminen
Salauksen merkitys tietoturvassa
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali saatavilla Repussa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee lainsäädäntöä sekä tietoturvan kohteet ja ymmärtää riskien hallinnan merkityksen.
Opiskelija osaa riskianalyysin pohjalta tehdä tietoturvasuunnittelua. 90 – 100% kokeen pistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tyydyttävän osaamisen lisäksi opiskelija osaa tunnistaa tietoturvan tarpeet ja kohteet. Hallitsee tietoturvan menetelmiä ja osaa käyttää niitä tarvittaessa. 65 – 90% kokeen pistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tietoturvan lähtökohdat, käsitteet ja vaatimukset ja osaa hyödyntää niitä omassa toiminnassaan, 50 – 65% kokeen pistemäärästä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reppu-tentti: arvointi 0-5
Tietoturva-aiheinen esitys: hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tenttiä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole pitänyt tietoturva-aiheista esitystä.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee lainsäädäntöä sekä tietoturvan kohteet ja ymmärtää riskien hallinnan merkityksen.
90 – 100% kokeen pistemäärästä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tyydyttävän osaamisen lisäksi opiskelija osaa tunnistaa tietoturvan tarpeet ja kohteet. Hallitsee tietoturvan menetelmiä ja osaa käyttää niitä tarvittaessa. 65 – 90% kokeen pistemäärästä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee tietoturvan lähtökohdat, käsitteet ja vaatimukset ja osaa hyödyntää niitä omassa toiminnassaan, 50 – 65% kokeen pistemäärästä.
Lisätiedot
Virtuaaliopintopisteet 1
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 26.10.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
Tavoitteet
Opiskelijat ymmärtävät animaation perusteet ja kykenevät luomaan 2D animaatioita peleihin.
Sisältö
Animaation historia
Animaation peruskäsitteet.
Kävely, juoksu, lyönti ja hyppyanimaatiot.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
basic attendance and understanding, assignments submitted.
On läsnä, palauttaa tehtävät.
Esitietovaatimukset
2D Character design
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
Tavoitteet
Opiskelija oppii perusteet 2D taustojen ja konseptitaiteen tekemiseen pelejä varten.
Sisältö
Katsaus taustojen tekemiseen peleihin, elokuviin ja animaatioihin.
Perspektiivin, valaistuksen, sommittelun ja värien ymmärrys.
Digitaalisten työkalujen käyttäminen taustojen tekemiseen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
On läsnä, palauttaa tehtävät.
Esitietovaatimukset
2D Grafiikan perusteet
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
Tavoitteet
Opiskelijat ymmärtävät 2D pelihahmojen suunnittelun perusteet.
Sisältö
Katsaus hahmosuunnitteluun ja sen historiaan viihdeteolisuudessa
Ihmisen anatomia ja mittasuhteet.
Hahmosuunnittelu eri kohdeyleisöille.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
On läsnä, palauttaa tehtävät.
Esitietovaatimukset
Basics of 2D Game Graphics
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Vesa Vaihoja
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Lukion ja ammatillisten oppilaitosten algebran perusteiden osittainen
kertaaminen ja täydentäminen. Kurinalaiseen ja määrätietoiseen työskentelyyn oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen.
Sisältö
Lukujoukot ja laskutoimitukset
Lausekkeet ja funktiot
Yhtälöt ja yhtälöryhmät
Eksponenttifunktio ja logaritmi
Johonkin matematiikkaohjelmaan tutustuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää kaikki kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet. Osaa johtaa tai todistaa kurssin aikana esitetyt tulokset ja perustella niiden käyttökelpoisuus.
Opiskelija osaa soveltaa kurssin tietoja myös uusiin, oivaltamista vaativiin tehtäviin, joista ei ole käyty esimerkkejä aikaisemmin kurssin aikana. Laskuissa ei esiinny virheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esittää ja luetella sekä käyttää keskeisten laskuperiaatteiden taustalla olevia ideoita. Osaa tulkita laskujen tulosten järkevyyttä ja merkitystä.
Opiskelija osaa vertailla eri laskumenetelmiä ja valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan laskumenetelmän. Laskeminen on pääosin virheetöntä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet.
Opiskelija osaa ratkaista tenttitilanteessa pääosan tunneilla aikaisemmin käytyjen esimerkkitilanteiden mukaisia laskuja laskukaavoja käyttäen. Pienet, ei periaatteelliset virheet, ovat mahdollisia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
The learner will learn or recall the main parts of a computer. There will be an introduction to the parts at a general level and a discussion of the role of the parts within a computer.
The learner will also understand the main concept and purpose of software in computers. There will be a brief discussion of the multiple purposes of computers and their interoperability over the internet, for example in the case of version control.
In addition to system software, there will be a brief mention of major applications and what goes with them and how they interact with system software and computer hardware.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
95 % or more of the total score
Arviointikriteerit, hyvä (3)
71 to 94 % of the total score.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
50 to 70 % of the total score.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Failed: Less than 50 % of the total score.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Marika Mustalahti
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
The students will adopt an entrepreneurial attitude, learn to understand fundamental business concepts and processes and the significance of business operations in society. The students will also be able to describe the basic functions of a company and understand the basics of running a profitable business.
Sisältö
The significance of business operations in society
External and internal entrepreneurship
Business concept and idea
Basic business model and processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer oriented working methods
Business profitability
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Excellent (5)
The students are able to use business concepts extensively and combine them.
The students are able to analyse, compare, and critically assess their own business competence and business practices using acquired knowledge. They can work as a group advancing and developing the group's activities.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The students are able to describe and give reasons for business and entrepreneurial practices. They are able to work independently according to existing knowledge and guidelines and can apply business methods and models in business operations. The students are able to work as group to achieve common goals and to justify their activities according to professional ethical principles.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The students are able to define and use fundamental business concepts in accordance with professional ethical principles.
Esitietovaatimukset
The course assumes no prior knowledge of business.
Lisätiedot
0k sm
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.05.2027
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Marika Mustalahti
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Student is able to observe and asses the development of their professional skills.
The course is common to all computer science students.
Sisältö
1st academic year 1 credit
Vocational objectives and planning an individual learning pathway
Tutoring sessions with a tutor and a training officer
2nd academic year 1 credit
Study and work well-being. Orientation to traineeships, company presentations.
3rd semester 1 credit
Study guidance, career planning,
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Approved: the student has participated in development discussions, tutoring sessions and has compiled an online portfolio of professional growth.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Juha Hauhia
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Students will gain knowledge of current questions pertinent to data security and will know the importance of information security in working life and gets to know information security practices in the organization.
Sisältö
Data security points of departure and concepts
Targets of data security
Data security legislation
Data security planning
Leadership and developing leadership
The importance of encryption in information security
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The students will know the legislation and focus of data security and understand the importance of risk management. They will be able to compile a data security plan based on risk analysis. 90 - 100% of points in the exam.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
In addition to a satisfactory level of competence the students are able to identify the needs and focus of data security. They will be proficient in data security methods and can use them if necessary. 65 - 90% of points in the exam.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The students will know the foundations, concepts and demands of data security and can use them in their own work. 50 - 65% of points in the exam.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Päivi Dahl
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää etätyön perusasiat niin yksilön kuin yrityksen kannalta. Opiskelija pystyy soveltamaan etätyöstä saamiaan tietoja ja taitoja ammattimaisella otteella opinnoissaan sekä työelämässä.
Sisältö
Etätyön avaimet -kurssilla opiskelija perehtyy mm. etätyön, ajasta ja paikasta riippumattoman työn käsitteeseen. Saa käsityksen etätyön haasteista ja mahdollisuuksista sekä sen erityispiirteistä. Ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen etätyössä.
Kurssi sisältää tekstejä, videoita, audioita sekä niihin liittyviä tehtäviä.
Verkkokurssin päättää essee/tentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kuvaus arviointikriteereistä ja –muodosta (hyväksytty / hylätty). HUOM! tehtävien arviointi tehtävänannossa.
Opintojakson arviointi perustuu verkkokurssin tehtävien läpäisyyn hyväksytysti sekä opintojakson päättävään verkkotenttiin.
Lisätiedot
Opiskelija saa rekisteröitymisohjeet verkkokurssille sähköpostitse.
Ilmoittautumisaika
27.09.2025 - 26.10.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Marika Mustalahti
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.
Sisältö
Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.
Lisätiedot
Voidaan käyttää 10 Polkua -verkkokurssia "Pelisuunnittelun perusteet" osana kurssia
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Ali Hosseini
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet tietoverkoista, erityisesti lähiverkoista.
Sisältö
Tietoliikenteen perusteet
TCP/IP -verkon perusteet
Lähiverkon perusteet
Internet-perusteet
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa ja toimia vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja toimii ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, toimii annetuissa tehtävissä asianmukaisesti, osallistuu ryhmän toimintaan omalla osaamisellaan.
Lisätiedot
Virtuaaliopintopisteet 1
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 26.10.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee perustiedot ja -taidot tietokoneohjelman laatimisessa ja ohjelmointitekniikassa.
Sisältö
Ohjelmointi ja tietokoneohjelman suunnittelu. C#-kielen perustietotyypit, muuttujat ja kontrollirakenteet. Visual Studio-ohjelmointiympäristön perusteet.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja hallitsee ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Simo Määttä
- Vesa Vaihoja
Ryhmät
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Students will know the basics of trigonometry, basics of vector and matrix calculus and how to utilize them in 3D graphics.
Sisältö
Analytical geometry, trigonometry, vectors, matrices, affine transformations, complex numbers.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The students are able to apply their learning to different tasks in a variety of ways.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
The students are able to use the methods they learn during the course appropriately.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The students know and are proficient in the basic concepts of the course.
Ilmoittautumisaika
27.09.2025 - 26.10.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä ohjelmistojen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Olio-ohjelmoinnin perusteet, luokat ja oliot, perintä ja luokkakaaviot
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointi- ja suunnittelutehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää olio-ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja hallitsee olio-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Janne Remes
- Johanna Puirava
- Tommi Helin
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija oppii mobiilipelin tuotantoprosessin vaiheet. Opiskelija osaa soveltaa taitoja ja hyödyntää tietoa ongelman ratkaisussa itsenäisesti. Opiskelija osaa työskennellä monialaisessa projektiryhmässä.
Sisältö
Opiskelijat muodostavat tiimejä, jotka toteuttavat 2D pelin mobiilalustalle ja joka julkaistaan jossakin digitaalisessa kauppapaikassa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Muutoksia ja tarkennuksia voi tulla opettajilta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
- Niko Kinnunen
- Kiia Aihkisalo
Ryhmät
-
TBIT24STBIT24S
-
TBIT24SArtTBIT24SArt
-
TBIT24SProdTBIT24SProd
-
TBIT24SProgTBIT24SProg
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja luoda käyttöliittymän. Sekä osaa soveltaa rautalankamallia ja prototypointia osana suunnittelua.
Sisältö
Visuaalisen käyttöliittymän suunnittelu
Rautalankamalli
Prototypointi
Alusta riippuvaiset rajoitukset
Yleiset käyttöliittymien käytänteet ja standardit
Käyttöliittymän luominen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija palauttaa kaikki vaaditut tehtävät ja suorittaa annetut harjoitteet ja esitykset. Tehtävät on suoritettu asiallisesti.