Siirry suoraan sisältöön

Bachelor's Degree in Business Information Technology

Tutkinto:
Bachelor of Business Administration

Tutkintonimike:
Bachelor of Business Administration

Laajuus:
210 op

Bachelor’s Degree in Business Information Technology (2025), Game Development
Tunnus
(TBIT25SP)
Bachelor’s Degree in Business Information Technology (2024), Game Development
Tunnus
(TBIT24S)
fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Vesa Vaihoja
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Lukion ja ammatillisten oppilaitosten algebran perusteiden osittainen
kertaaminen ja täydentäminen. Kurinalaiseen ja määrätietoiseen työskentelyyn oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen.

Sisältö

Lukujoukot ja laskutoimitukset
Lausekkeet ja funktiot
Yhtälöt ja yhtälöryhmät
Eksponenttifunktio ja logaritmi
Johonkin matematiikkaohjelmaan tutustuminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää kaikki kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet. Osaa johtaa tai todistaa kurssin aikana esitetyt tulokset ja perustella niiden käyttökelpoisuus.
Opiskelija osaa soveltaa kurssin tietoja myös uusiin, oivaltamista vaativiin tehtäviin, joista ei ole käyty esimerkkejä aikaisemmin kurssin aikana. Laskuissa ei esiinny virheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa esittää ja luetella sekä käyttää keskeisten laskuperiaatteiden taustalla olevia ideoita. Osaa tulkita laskujen tulosten järkevyyttä ja merkitystä.
Opiskelija osaa vertailla eri laskumenetelmiä ja valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan laskumenetelmän. Laskeminen on pääosin virheetöntä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet.
Opiskelija osaa ratkaista tenttitilanteessa pääosan tunneilla aikaisemmin käytyjen esimerkkitilanteiden mukaisia laskuja laskukaavoja käyttäen. Pienet, ei periaatteelliset virheet, ovat mahdollisia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Johdatus 2D peligrafiikan perusteisiin ja työkaluihin.

Sisältö

Peligraafikon työkalut ja toimenkuva.
Peligrafikan tuotanto ja graafikon osa pelituotannossa.
Photoshopin perusteet.
Illustratorin perusteet.
Sommittelun, värin, valon, muodon ja tekstuuri.
Peligraiikan historia ja viittauksia yleiseen taidehistoriaan.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija palauttaa tehtävät hyväksytysti.
Paikallaolo 80%

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Johanna Puirava
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

The students will adopt an entrepreneurial attitude, learn to understand fundamental business concepts and processes and the significance of business operations in society. The students will also be able to describe the basic functions of a company and understand the basics of running a profitable business.

Sisältö

The significance of business operations in society
External and internal entrepreneurship
Business concept and idea
Basic business model and processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer oriented working methods
Business profitability

Opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan tekemällä harjoitustyö ryhmissä (1-5 hlö), minkä lisäksi velvoitamme olemaan läsnä vähintään 80% kurssin tunneista. Kurssiläsnäoloon huomioidaan myös tuntitehtäviin osallistuminen. Kurssin arviointiin voi vaikuttaa lisäksi omalta kohdaltaan siten, että tekee tentin, jolla voi korottaa kurssiarvosanaa 0,5 numeron verran. Kurssin harjoitustyöstä saatua arvosanaa 0 ei kuitenkaan voi korottaa tenttiä tekemällä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Excellent (5)
The students are able to use business concepts extensively and combine them.
The students are able to analyse, compare, and critically assess their own business competence and business practices using acquired knowledge. They can work as a group advancing and developing the group's activities.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The students are able to describe and give reasons for business and entrepreneurial practices. They are able to work independently according to existing knowledge and guidelines and can apply business methods and models in business operations. The students are able to work as group to achieve common goals and to justify their activities according to professional ethical principles.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students are able to define and use fundamental business concepts in accordance with professional ethical principles.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lopputyön tekemiseen tai täytä läsnäolovelvoitetta.
Myös laatustandardeissa poikkeuksellisen alhainen lopputyö voidaan katsoa hylätyksi.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Lopputyö on laadultaan kiitettävä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteiden saavuttamiseksi ja perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lopputyö on laadultaan hyvä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritytalouden perustiedot. Hän osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.

Lopputyö on laadultaan tyydyttävä.

Esitietovaatimukset

The course assumes no prior knowledge of business.

Lisätiedot

0k sm

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Nina Jyrkäs
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Students will be able to communicate on a day to day basic in Finnish and will get to know Finland: the country, its society, people, language and culture.

Sisältö

Pronunciation, reading and conversation practice.
Basic vocabulary and phrases used in simple everyday communication.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student can speak satisfactory Finnish in short conversations about everyday life. The Student is able to identify necessary information in short texts and in spoken language.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The Student understands topics of conversations he/she is involved in. He/she can answer questions in short phrases. The Student can read short Texts, F.e. signs or advertisements of his/her interest.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Students can form comprehensible sentences using standard Finnish and recognize numerals in their basic form and can converse using simple questions and answers.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Pyry Kosola
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, dokumentoida, toteuttaa ja testata 2D-pelin C#-ohjelmointikielellä.

Sisältö

Pelisovelluksen toimintaperiaatteet
Pelimoottorin peruskäyttö 2D-pelin tekemisessä
Pelimekaniikan ohjelmointi
Versionhallinta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija palauttaa kaikki vaaditut tehtävät ja suorittaa annetut harjoitteet ja esitykset. Tehtävät on suoritettu asiallisesti.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Niko Kinnunen
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelitestaukseen liittyvän peruskäsitteistön ja testausprosessit, tuntee testauksen eri vaiheet ja pystyy suunnittelemaan ja raportoimaan testaustapahtuman.

Sisältö

Opiskelijat suorittavat pelitestauksen erikseen annetulle, mahdollisesti tuotantovaiheessa olevalle pelille. Kurssi järjestetään mahdollisuuksien mukaan yhdessä pelialan yrityksen kanssa.

- Testauksen peruskäsitteistö
- Testauksen suunnittelu ja raportointi
- Testaustekniikat ja automatisointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ilmoitetaan opintojakson alussa

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoa oman ammattialansa näkökulmasta.

Sisältö

Omasta koulutuksesta, osaamisesta ja alan työtehtävistä kertominen. Asiakirjat esim. työhakemus ja CV. Suullisia tilanteita kuten työhaastattelu, puhelinasiointi ja asiakaspalvelu. Liikekirjeenvaihtoa kuten kyselyt, tarjoukset, reklamaatiot. Suullinen esitys, esim. yritysesittely tai peliprojekti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.
Opiskelija hallitsee liikekirjeenvaihdossa käytettyjen asiakirjojen ilmaisut ja niiden laatimisen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.
Opiskelija tunnistaa ja pystyy kirjoittamaan liikekirjeenvaihdossa käytettyjä asiakirjoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.
Opiskelija tunnistaa liikekirjeenvaihdossa käytetyt asiakirjat.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Tommi Helin
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Johdatus 3D peligrafiikkan perusteisiin ja käsitteisiin.
3DS Maxin perusteet.

Sisältö

3DS Max käyttölittymä ja navigointi.
Polygonimallinnuksen perustyökalut.
UW kartan luonti
Animaation perusteet.
Kamerat
Valaistuksen ja renderöinnin perusteet.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa luoda yksinkertaisen 3D mallin, UW kartoittaa sen ja tehdä yksinkertaisen animaation käyttäen 3DS Maxia.

Opiskelija osaa luoda mallille yksinkertaisen tekstuurin käyttäen Photoshopia ja tehdä renderöidä mallista kuvan yksinkertaisessa valaistuksessa.

Hyväksytty: 80% paikallolo ja kaikki tehtävät palautettuna

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Leena Vidqvist
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija tuntee relaatiotietokantojen periaatteet, osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisen tietokannan, osaa käyttää relaatiotietokantaohjelmistoa sekä valmista tietokantaa SQL-kyselykielellä.

Sisältö

Tietokantojen peruskäsitteitä
ER-mallinnus
Normalisointi
SQL:n perustoimintoja

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa 3. normaalimuodossa olevan relaatiotietokannan annetusta kohteesta ja noudattaa työssä annettuja teoreettisia sääntöjä.
Opiskelija osaa suorittaa vaativiakin hakuja tietokannasta sql-lausein.
Opiskelija hallitsee tietokannan päivittämisen sql-lausein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää relaatiotietokannan rakenteen, avaimet ja viiteavaimet.
Opiskelija osaa piirtää ER-kaavion annetusta kohteesta ja määrittää kaaviosta tietokannan taulut,taulujen attribuutit ja avaimet.
Opiskelija osaa selittää normalisoinnin tarkoituksen ja osaa alustavasti normalisoida tietokannan 3. normaalimuotoon.
Opiskelija osaa hakea annetusta tietokannasta tietoja SQL-lausein erilaisin ehdoin ja päivittää tietokantaa SQL-lausein.
Opiskelija osaa muodostaa yksinkertaisen tietokannan jollakin tietokannan hallintaohjelmistolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä, mikä on relaatiotietokanta.
Opiskelija osaa nimetä valmiista ER-kaaviosta entiteetit, attribuutit ja käsitteet.
Opiskelija osaa piirtää yksinkertaisen ER-kaavion annetusta kohteesta ja määritellä kaaviosta taulut.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä taulujen avaimista ja viiteavaimista.
Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaisia SQL-lauseita.
Opiskelija osaa ohjatusti muodostaa yksinkertaisen tietokannan jollakin tietokannan hallintaohjelmistolla.

Lisätiedot

Kurssin voi suorittaa verkko-opintoina

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Opetusmenetelmät

Kurssilla on luentoja ja workshoppeja.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä erilaisissa työtilanteissa, itsenäisesti ja ryhmässä työskennellen osoittaen pätevyyttään alan tietopohjasta ja kykyään suorittaa kaikki vaaditut tehtävät.

Hylätty:
Opiskelija ei täytä kurssin suorittamisen edellytyksiä. Jokainen suoritettava kurssityö on toimitettava ennen määräaikaa hyväksyttävässä kunnossa. Tämä tarkoittaa, että myös huomattavasti laatustandardien alapuolelle jäävät kurssityöt voidaan katsoa hylätyiksi. Lisäksi osallistuminen ryhmätyöhön on pakollista kurssin suorittamiseksi.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kurssiarvosanan vaatimuksia. Jokainen kurssityö on palautettava enne määräaikaa hyväksyttävässä kunnossa. Tämä tarkoittaa, että laadullisesti ala-arvoinen työ voidaan katsoa hylätyksi. Lisäksi, osallistuminen ryuhmätyöhön on pakollista kurssin suorittamiseksi.

Lisätiedot

Voidaan käyttää 10 Polkua -verkkokurssia "Pelisuunnittelun perusteet" osana kurssia

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Johanna Puirava
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa peliohjelmistotuotannon eri vaiheet. Tuntee KAJAK:in pelituotannossa käytettävän projektinhallinnan perusteet. Osaa käyttää versionhallintaa.

Sisältö

Johdatus pelien maailmaan
Pelituotantoprosessi
Johdatus pelituotannossa käytettäviin projektinhallintamenetelmiin
Tutustuminen versionhallintaan

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista osaamista pelituotantoon liittyen ja osaa toimia vastuullisesti sekä kehittävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa käytännössä oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää peliohjelmistotuotannon eri vaiheet. Tuntee KAJAK:in pelituotannossa käytettävän projektinhallinnan perusteet. Osaa käyttää versionhallintaa.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Ali Hosseini
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet tietoverkoista, erityisesti lähiverkoista.

Sisältö

Tietoliikenteen perusteet
TCP/IP -verkon perusteet
Lähiverkon perusteet
Internet-perusteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa ja toimia vastuullisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja toimii ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, toimii annetuissa tehtävissä asianmukaisesti, osallistuu ryhmän toimintaan omalla osaamisellaan.

Lisätiedot

Virtuaaliopintopisteet 1

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Ali Hosseini
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee perustiedot ja -taidot tietokoneohjelman laatimisessa ja ohjelmointitekniikassa.

Sisältö

Ohjelmointi ja tietokoneohjelman suunnittelu. C#-kielen perustietotyypit, muuttujat ja kontrollirakenteet. Visual Studio-ohjelmointiympäristön perusteet.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja hallitsee ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Ali Hosseini
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä ohjelmistojen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin perusteet, luokat ja oliot, perintä ja luokkakaaviot

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointi- ja suunnittelutehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää olio-ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja hallitsee olio-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

19.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Mika Keränen
  • OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
  • Marika Mustalahti
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelituotannon vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa 2D grafiikkaa käyttävän pelidemon.

Sisältö

Opiskelijat muodostavat tiimit, jotka toteuttavat 2D pelidemon mille tahansa alustalle.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Muutoksia ja tarkennuksia voi tulla opettajilta.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Joonas Muhonen
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd

Tavoitteet

Kurssilla käydään läpi päivittäisiä tuottajan tehtäviä ja vastaan tulevia ongelmia. Kurssi on liitetty tiiviisti Projektiopinnot 1 -kurssiin.

Sisältö

Projektinhallinta
1on1 ohjaus projektikohtaisesti
Jatkuva riskinhallinta
Ryhmädynamiikan ylläpito ja ongelmien ratkominen
Rutiinien luominen pelituotantoon

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osallistuu kurssilla annettuihin tehtäviin vähintään 80% kaikista tehtävistä.

Esitietovaatimukset

Pelituotannon perusteet

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Mika Sorsa
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee C++-kielen perusteet

Sisältö

C++-kielen perustietotyypit, taulukot, luokat ja oliot.
Dynaaminen muistinhallinta ja osoittimet.
Tiedostojen käsittely.
STL:n säiliöt ja iteraattorit.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2): Opiskelija tuntee ja hallitsee C++-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet. Olio-ohjelmoinnin perusteet.

Lisätiedot

Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkko-opintoina.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää taiteen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija kykenee havannoimaan ympäristöään ja toistamaan sen visuaalisesti taiteen perusteita hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää taiteen perusperiaatteet ja -tekniikat.

Sisältö

Ihmisen anatomian piirtämisen perusteet
Valaistus ja varjo
Perspektiivi
Viivapiirtäminen
Sommittelu
Väriteoria

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki tehtävät palautettu. Töiden laatu on on erinomaista ja niihin on nähty vaivaa, palautukset on hyvin viimeistelty.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

4 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on erinomainen.
3 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on hyvä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

2 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on epätasainen ja epäselvä, mutta ymmärrettävissä tai vaivaa ei ole nähty.
1 = Kaikki tehtävät palautettu. Laatu on erittäin vajaavainen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Numeroarviointi. Hylätty suoritus = Kaikki tai osa tehtävistä palauttamatta tai laatu on hyvin huonoa ja epäselvää.

Lisätiedot

Opiskelija hankkii itse vaaditun välineistön

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Juha Hauhia
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu ajankohtaisiin tietoturvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Opiskelija tuntee tietoturvan merkityksen työelämässä ja tutustuu tietoturvakäytäntöihin organisaatiossa.

Sisältö

Tietoturvan lähtökohdat ja käsitteet
Tietoturvan kohteet
Tietoturvan lainsäädäntöä
Tietoturvasuunnittelu
Johtaminen ja sen kehittäminen
Salauksen merkitys tietoturvassa

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali saatavilla Repussa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee lainsäädäntöä sekä tietoturvan kohteet ja ymmärtää riskien hallinnan merkityksen.
Opiskelija osaa riskianalyysin pohjalta tehdä tietoturvasuunnittelua. 90 – 100% kokeen pistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tyydyttävän osaamisen lisäksi opiskelija osaa tunnistaa tietoturvan tarpeet ja kohteet. Hallitsee tietoturvan menetelmiä ja osaa käyttää niitä tarvittaessa. 65 – 90% kokeen pistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee tietoturvan lähtökohdat, käsitteet ja vaatimukset ja osaa hyödyntää niitä omassa toiminnassaan, 50 – 65% kokeen pistemäärästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reppu-tentti: arvointi 0-5
Tietoturva-aiheinen esitys: hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tenttiä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole pitänyt tietoturva-aiheista esitystä.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee lainsäädäntöä sekä tietoturvan kohteet ja ymmärtää riskien hallinnan merkityksen.
90 – 100% kokeen pistemäärästä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tyydyttävän osaamisen lisäksi opiskelija osaa tunnistaa tietoturvan tarpeet ja kohteet. Hallitsee tietoturvan menetelmiä ja osaa käyttää niitä tarvittaessa. 65 – 90% kokeen pistemäärästä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee tietoturvan lähtökohdat, käsitteet ja vaatimukset ja osaa hyödyntää niitä omassa toiminnassaan, 50 – 65% kokeen pistemäärästä.

Lisätiedot

Virtuaaliopintopisteet 1

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 26.10.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt

Tavoitteet

Opiskelijat ymmärtävät animaation perusteet ja kykenevät luomaan 2D animaatioita peleihin.

Sisältö

Animaation historia
Animaation peruskäsitteet.
Kävely, juoksu, lyönti ja hyppyanimaatiot.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

basic attendance and understanding, assignments submitted.
On läsnä, palauttaa tehtävät.

Esitietovaatimukset

2D Character design

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt

Tavoitteet

Opiskelija oppii perusteet 2D taustojen ja konseptitaiteen tekemiseen pelejä varten.

Sisältö

Katsaus taustojen tekemiseen peleihin, elokuviin ja animaatioihin.
Perspektiivin, valaistuksen, sommittelun ja värien ymmärrys.
Digitaalisten työkalujen käyttäminen taustojen tekemiseen.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

On läsnä, palauttaa tehtävät.

Esitietovaatimukset

2D Grafiikan perusteet

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt

Tavoitteet

Opiskelijat ymmärtävät 2D pelihahmojen suunnittelun perusteet.

Sisältö

Katsaus hahmosuunnitteluun ja sen historiaan viihdeteolisuudessa
Ihmisen anatomia ja mittasuhteet.
Hahmosuunnittelu eri kohdeyleisöille.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käsitteiden syvempi ymmärrys, erittäin hyvät harjoitustyöt ja ylimääräisiä harjoituksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ymmärtää käsitteet, kaikki harjoitukset tehty hyvin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

On läsnä, palauttaa tehtävät.

Esitietovaatimukset

Basics of 2D Game Graphics

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Vesa Vaihoja
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Lukion ja ammatillisten oppilaitosten algebran perusteiden osittainen
kertaaminen ja täydentäminen. Kurinalaiseen ja määrätietoiseen työskentelyyn oppiminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen.

Sisältö

Lukujoukot ja laskutoimitukset
Lausekkeet ja funktiot
Yhtälöt ja yhtälöryhmät
Eksponenttifunktio ja logaritmi
Johonkin matematiikkaohjelmaan tutustuminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää kaikki kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet. Osaa johtaa tai todistaa kurssin aikana esitetyt tulokset ja perustella niiden käyttökelpoisuus.
Opiskelija osaa soveltaa kurssin tietoja myös uusiin, oivaltamista vaativiin tehtäviin, joista ei ole käyty esimerkkejä aikaisemmin kurssin aikana. Laskuissa ei esiinny virheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa esittää ja luetella sekä käyttää keskeisten laskuperiaatteiden taustalla olevia ideoita. Osaa tulkita laskujen tulosten järkevyyttä ja merkitystä.
Opiskelija osaa vertailla eri laskumenetelmiä ja valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan laskumenetelmän. Laskeminen on pääosin virheetöntä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kurssin keskeiset käsitteet ja laskuperiaatteet.
Opiskelija osaa ratkaista tenttitilanteessa pääosan tunneilla aikaisemmin käytyjen esimerkkitilanteiden mukaisia laskuja laskukaavoja käyttäen. Pienet, ei periaatteelliset virheet, ovat mahdollisia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

The learner will learn or recall the main parts of a computer. There will be an introduction to the parts at a general level and a discussion of the role of the parts within a computer.
The learner will also understand the main concept and purpose of software in computers. There will be a brief discussion of the multiple purposes of computers and their interoperability over the internet, for example in the case of version control.
In addition to system software, there will be a brief mention of major applications and what goes with them and how they interact with system software and computer hardware.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

95 % or more of the total score

Arviointikriteerit, hyvä (3)

71 to 94 % of the total score.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

50 to 70 % of the total score.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Failed: Less than 50 % of the total score.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

The students will adopt an entrepreneurial attitude, learn to understand fundamental business concepts and processes and the significance of business operations in society. The students will also be able to describe the basic functions of a company and understand the basics of running a profitable business.

Sisältö

The significance of business operations in society
External and internal entrepreneurship
Business concept and idea
Basic business model and processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer oriented working methods
Business profitability

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Excellent (5)
The students are able to use business concepts extensively and combine them.
The students are able to analyse, compare, and critically assess their own business competence and business practices using acquired knowledge. They can work as a group advancing and developing the group's activities.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The students are able to describe and give reasons for business and entrepreneurial practices. They are able to work independently according to existing knowledge and guidelines and can apply business methods and models in business operations. The students are able to work as group to achieve common goals and to justify their activities according to professional ethical principles.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students are able to define and use fundamental business concepts in accordance with professional ethical principles.

Esitietovaatimukset

The course assumes no prior knowledge of business.

Lisätiedot

0k sm

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.05.2027

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Student is able to observe and asses the development of their professional skills.

The course is common to all computer science students.

Sisältö

1st academic year 1 credit
Vocational objectives and planning an individual learning pathway
Tutoring sessions with a tutor and a training officer

2nd academic year 1 credit
Study and work well-being. Orientation to traineeships, company presentations.

3rd semester 1 credit
Study guidance, career planning,

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Approved: the student has participated in development discussions, tutoring sessions and has compiled an online portfolio of professional growth.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Juha Hauhia
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Students will gain knowledge of current questions pertinent to data security and will know the importance of information security in working life and gets to know information security practices in the organization.

Sisältö

Data security points of departure and concepts
Targets of data security
Data security legislation
Data security planning
Leadership and developing leadership
The importance of encryption in information security

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The students will know the legislation and focus of data security and understand the importance of risk management. They will be able to compile a data security plan based on risk analysis. 90 - 100% of points in the exam.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

In addition to a satisfactory level of competence the students are able to identify the needs and focus of data security. They will be proficient in data security methods and can use them if necessary. 65 - 90% of points in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students will know the foundations, concepts and demands of data security and can use them in their own work. 50 - 65% of points in the exam.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Päivi Dahl
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää etätyön perusasiat niin yksilön kuin yrityksen kannalta. Opiskelija pystyy soveltamaan etätyöstä saamiaan tietoja ja taitoja ammattimaisella otteella opinnoissaan sekä työelämässä.

Sisältö

Etätyön avaimet -kurssilla opiskelija perehtyy mm. etätyön, ajasta ja paikasta riippumattoman työn käsitteeseen. Saa käsityksen etätyön haasteista ja mahdollisuuksista sekä sen erityispiirteistä. Ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen etätyössä.
Kurssi sisältää tekstejä, videoita, audioita sekä niihin liittyviä tehtäviä.
Verkkokurssin päättää essee/tentti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kuvaus arviointikriteereistä ja –muodosta (hyväksytty / hylätty). HUOM! tehtävien arviointi tehtävänannossa.
Opintojakson arviointi perustuu verkkokurssin tehtävien läpäisyyn hyväksytysti sekä opintojakson päättävään verkkotenttiin.

Lisätiedot

Opiskelija saa rekisteröitymisohjeet verkkokurssille sähköpostitse.

fi
Ilmoittautumisaika

27.09.2025 - 26.10.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Lisätiedot

Voidaan käyttää 10 Polkua -verkkokurssia "Pelisuunnittelun perusteet" osana kurssia

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Ali Hosseini
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet tietoverkoista, erityisesti lähiverkoista.

Sisältö

Tietoliikenteen perusteet
TCP/IP -verkon perusteet
Lähiverkon perusteet
Internet-perusteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa ja toimia vastuullisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja toimii ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, toimii annetuissa tehtävissä asianmukaisesti, osallistuu ryhmän toimintaan omalla osaamisellaan.

Lisätiedot

Virtuaaliopintopisteet 1

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 26.10.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee perustiedot ja -taidot tietokoneohjelman laatimisessa ja ohjelmointitekniikassa.

Sisältö

Ohjelmointi ja tietokoneohjelman suunnittelu. C#-kielen perustietotyypit, muuttujat ja kontrollirakenteet. Visual Studio-ohjelmointiympäristön perusteet.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointitehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja hallitsee ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Simo Määttä
  • Vesa Vaihoja
Ryhmät
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Students will know the basics of trigonometry, basics of vector and matrix calculus and how to utilize them in 3D graphics.

Sisältö

Analytical geometry, trigonometry, vectors, matrices, affine transformations, complex numbers.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The students are able to apply their learning to different tasks in a variety of ways.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The students are able to use the methods they learn during the course appropriately.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students know and are proficient in the basic concepts of the course.

fi
Ilmoittautumisaika

27.09.2025 - 26.10.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • OPE_Tietojenkäsittely OPE_Tietojenkäsittely
Ryhmät
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä ohjelmistojen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin perusteet, luokat ja oliot, perintä ja luokkakaaviot

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti oppimaansa erilaisissa ohjelmointi- ja suunnittelutehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää olio-ohjelmoinnin menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja hallitsee olio-ohjelmointiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Janne Remes
  • Johanna Puirava
  • Tommi Helin
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija oppii mobiilipelin tuotantoprosessin vaiheet. Opiskelija osaa soveltaa taitoja ja hyödyntää tietoa ongelman ratkaisussa itsenäisesti. Opiskelija osaa työskennellä monialaisessa projektiryhmässä.

Sisältö

Opiskelijat muodostavat tiimejä, jotka toteuttavat 2D pelin mobiilalustalle ja joka julkaistaan jossakin digitaalisessa kauppapaikassa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Muutoksia ja tarkennuksia voi tulla opettajilta.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Bachelor's Degree in Business Information Technology
Opettaja
  • Niko Kinnunen
  • Kiia Aihkisalo
Ryhmät
  • TBIT24S
    TBIT24S
  • TBIT24SArt
    TBIT24SArt
  • TBIT24SProd
    TBIT24SProd
  • TBIT24SProg
    TBIT24SProg

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja luoda käyttöliittymän. Sekä osaa soveltaa rautalankamallia ja prototypointia osana suunnittelua.

Sisältö

Visuaalisen käyttöliittymän suunnittelu
Rautalankamalli
Prototypointi
Alusta riippuvaiset rajoitukset
Yleiset käyttöliittymien käytänteet ja standardit
Käyttöliittymän luominen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija palauttaa kaikki vaaditut tehtävät ja suorittaa annetut harjoitteet ja esitykset. Tehtävät on suoritettu asiallisesti.