Siirry suoraan sisältöön

Svenska för byggingenjörerLaajuus (3 op)

Tunnus: TRPV005

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistama materiaali

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

08.02.2025 - 09.03.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRY23S
    KRY23S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistama materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Erja Karppinen
Ryhmät
  • KRY22S
    KRY22S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRM22S
    KRM22S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistama materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 27.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRY21S
    KRY21S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRY21SRaa
    KRY21SRaa

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRY20S
    KRY20S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jaana Bäckman
Ryhmät
  • KRM20S
    KRM20S

Tavoitteet

Opiskelija kehittää toisen kotimaisen kielen suullista ja kirjallista taitoaan oman ammattialansa näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee ruotsin kielen jokapäiväisiä kommunikaatiotilanteita sekä työelämän tilanteita. Opiskelijat pystyvät etsimään ja käyttämään ruotsinkielistä oman erikoistumisalansa tietoa eri medioista.

Sisältö

- Ruotsin kielen sanaston, kieliopin ja rakenteen kertaaminen ja uusien asioiden opiskelu sisältyen opintojakson aiheisiin. Harjoitteleminen on kirjallista ja suullista.
- Tutustuminen uusiin ihmisiin sekä omasta elämästä kertominen
- Opiskeluasioista kertominen
- Puhelinfraasit kirjallisesti ja suullisesti
- Oman alan yrityksen / tuotteen / palvelun esittely
- Rakennustekniikan keskeinen sanasto ja kielenkäyttötilanteet

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija hallitsee alan perusterminologian.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy tuottamaan arjessa ja työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen esityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys (CEFR) - taso B1

Lisätiedot

BÄJA 4.1.2023