Siirry suoraan sisältöön

ValmennusoppiLaajuus (3 op)

Tunnus: AL00BJ90

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee valmennusjärjestelmien systematiikan,valmennuksen edellyttämän fysiologisen ja biomekaanisen perustan, urheilijoiden yleiset testausmenetelmät ja osaa käyttää tietojaan analyyttisesti tehokkaassa ja turvallisessa valmennusprosessissa. Opiskelija ymmärtää valmentamisessa tarvittavat vuorovaikutustaidot ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida omaa valmennusosaamistaan ja sen kehittymistä.

Sisältö

- Valmennuksen peruskäsitteet ja niiden sovaltaminen valmennuksen ohjelmoinnissa (adaptaatiomallien, superkompensaation sekä ikä- ja herkkyyskausien osalta
- Aerobisen ja anaerobisen energiantuoton periaatteitden soveltaminen kestävyysominaisuuksien kehittämisessä
- Hermo-lihasjärjestelmän toiminnan periaatteiden soveltaminen voima- ja nopeusominaisuuksien kehittämisessä
- Eri ominaisuuksien testausmenetelmät ja niiden käyttö käytännön valmennuksessa
- Oman valmennusosaamisen kartoittaminen ja kehittymisen seuranta

Esitietovaatimukset

Seuraavat aikaisemmat opintojaksot tulee olla suoritettuna:
-Anatomia ja fysiologia
-Kuormitusfysiologia

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa jo olemassa olevaa osaamistaan ja käsittelee kokonaisuutta asiakaslähtöisesti. Kykenee arvioimaan ja reflektoimaan omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan yksityiskohtaisesti ja turvallisesti kohteen ominaisuuksien ja tarpeiden mukaisesti kokonaisvaltaisen analyysin pohjalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialan käsitteistö ja perustiedot hallinnassa.Osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialan toimintatapoja.Kykenee ammattitaitoiseen toimintaan asiakastilanteissa ja perustelemaan toimintaansa ammatillisesti. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan turvallisesti ja valmennusopin perusteiden mukaisesti, mutta yksityiskohtien hallinnassa puutteita. Analyysikyky ei täysin kokonaisvaltainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa käyttää yksittäisiä käsitteitä toiminnassa ja nimetä alan perustiedot. Kykenee tarkoituksenmukaiseen toimintaan, mutta valmennuksen osa-alueiden yhteyksissä puutteita.Osaa kuitenkin suunnitella turvallisen harjoitusohjelman ja kykenee yksittäisten osa-alueiden analyysiin.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 25.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Joonas Rissanen
Ryhmät
  • ALM22K
    ALM22K

Tavoitteet

Opiskelija tuntee valmennusjärjestelmien systematiikan,valmennuksen edellyttämän fysiologisen ja biomekaanisen perustan, urheilijoiden yleiset testausmenetelmät ja osaa käyttää tietojaan analyyttisesti tehokkaassa ja turvallisessa valmennusprosessissa. Opiskelija ymmärtää valmentamisessa tarvittavat vuorovaikutustaidot ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida omaa valmennusosaamistaan ja sen kehittymistä.

Sisältö

- Valmennuksen peruskäsitteet ja niiden sovaltaminen valmennuksen ohjelmoinnissa (adaptaatiomallien, superkompensaation sekä ikä- ja herkkyyskausien osalta
- Aerobisen ja anaerobisen energiantuoton periaatteitden soveltaminen kestävyysominaisuuksien kehittämisessä
- Hermo-lihasjärjestelmän toiminnan periaatteiden soveltaminen voima- ja nopeusominaisuuksien kehittämisessä
- Eri ominaisuuksien testausmenetelmät ja niiden käyttö käytännön valmennuksessa
- Oman valmennusosaamisen kartoittaminen ja kehittymisen seuranta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa jo olemassa olevaa osaamistaan ja käsittelee kokonaisuutta asiakaslähtöisesti. Kykenee arvioimaan ja reflektoimaan omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan yksityiskohtaisesti ja turvallisesti kohteen ominaisuuksien ja tarpeiden mukaisesti kokonaisvaltaisen analyysin pohjalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialan käsitteistö ja perustiedot hallinnassa.Osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialan toimintatapoja.Kykenee ammattitaitoiseen toimintaan asiakastilanteissa ja perustelemaan toimintaansa ammatillisesti. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan turvallisesti ja valmennusopin perusteiden mukaisesti, mutta yksityiskohtien hallinnassa puutteita. Analyysikyky ei täysin kokonaisvaltainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa käyttää yksittäisiä käsitteitä toiminnassa ja nimetä alan perustiedot. Kykenee tarkoituksenmukaiseen toimintaan, mutta valmennuksen osa-alueiden yhteyksissä puutteita.Osaa kuitenkin suunnitella turvallisen harjoitusohjelman ja kykenee yksittäisten osa-alueiden analyysiin.

Esitietovaatimukset

Seuraavat aikaisemmat opintojaksot tulee olla suoritettuna:
-Anatomia ja fysiologia
-Kuormitusfysiologia

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Joonas Rissanen
Ryhmät
  • ALK21S
    ALK21S

Tavoitteet

Opiskelija tuntee valmennusjärjestelmien systematiikan,valmennuksen edellyttämän fysiologisen ja biomekaanisen perustan, urheilijoiden yleiset testausmenetelmät ja osaa käyttää tietojaan analyyttisesti tehokkaassa ja turvallisessa valmennusprosessissa. Opiskelija ymmärtää valmentamisessa tarvittavat vuorovaikutustaidot ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida omaa valmennusosaamistaan ja sen kehittymistä.

Sisältö

- Valmennuksen peruskäsitteet ja niiden sovaltaminen valmennuksen ohjelmoinnissa (adaptaatiomallien, superkompensaation sekä ikä- ja herkkyyskausien osalta
- Aerobisen ja anaerobisen energiantuoton periaatteitden soveltaminen kestävyysominaisuuksien kehittämisessä
- Hermo-lihasjärjestelmän toiminnan periaatteiden soveltaminen voima- ja nopeusominaisuuksien kehittämisessä
- Eri ominaisuuksien testausmenetelmät ja niiden käyttö käytännön valmennuksessa
- Oman valmennusosaamisen kartoittaminen ja kehittymisen seuranta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa jo olemassa olevaa osaamistaan ja käsittelee kokonaisuutta asiakaslähtöisesti. Kykenee arvioimaan ja reflektoimaan omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan yksityiskohtaisesti ja turvallisesti kohteen ominaisuuksien ja tarpeiden mukaisesti kokonaisvaltaisen analyysin pohjalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialan käsitteistö ja perustiedot hallinnassa.Osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialan toimintatapoja.Kykenee ammattitaitoiseen toimintaan asiakastilanteissa ja perustelemaan toimintaansa ammatillisesti. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan turvallisesti ja valmennusopin perusteiden mukaisesti, mutta yksityiskohtien hallinnassa puutteita. Analyysikyky ei täysin kokonaisvaltainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa käyttää yksittäisiä käsitteitä toiminnassa ja nimetä alan perustiedot. Kykenee tarkoituksenmukaiseen toimintaan, mutta valmennuksen osa-alueiden yhteyksissä puutteita.Osaa kuitenkin suunnitella turvallisen harjoitusohjelman ja kykenee yksittäisten osa-alueiden analyysiin.

Esitietovaatimukset

Seuraavat aikaisemmat opintojaksot tulee olla suoritettuna:
-Anatomia ja fysiologia
-Kuormitusfysiologia

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Joonas Rissanen
Ryhmät
  • ALM21K2
    ALM21K2
  • ALM21K
    ALM21K

Tavoitteet

Opiskelija tuntee valmennusjärjestelmien systematiikan,valmennuksen edellyttämän fysiologisen ja biomekaanisen perustan, urheilijoiden yleiset testausmenetelmät ja osaa käyttää tietojaan analyyttisesti tehokkaassa ja turvallisessa valmennusprosessissa. Opiskelija ymmärtää valmentamisessa tarvittavat vuorovaikutustaidot ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida omaa valmennusosaamistaan ja sen kehittymistä.

Sisältö

- Valmennuksen peruskäsitteet ja niiden sovaltaminen valmennuksen ohjelmoinnissa (adaptaatiomallien, superkompensaation sekä ikä- ja herkkyyskausien osalta
- Aerobisen ja anaerobisen energiantuoton periaatteitden soveltaminen kestävyysominaisuuksien kehittämisessä
- Hermo-lihasjärjestelmän toiminnan periaatteiden soveltaminen voima- ja nopeusominaisuuksien kehittämisessä
- Eri ominaisuuksien testausmenetelmät ja niiden käyttö käytännön valmennuksessa
- Oman valmennusosaamisen kartoittaminen ja kehittymisen seuranta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa jo olemassa olevaa osaamistaan ja käsittelee kokonaisuutta asiakaslähtöisesti. Kykenee arvioimaan ja reflektoimaan omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan yksityiskohtaisesti ja turvallisesti kohteen ominaisuuksien ja tarpeiden mukaisesti kokonaisvaltaisen analyysin pohjalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialan käsitteistö ja perustiedot hallinnassa.Osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialan toimintatapoja.Kykenee ammattitaitoiseen toimintaan asiakastilanteissa ja perustelemaan toimintaansa ammatillisesti. Valmennusprosessi pystytään suunnittelemaan turvallisesti ja valmennusopin perusteiden mukaisesti, mutta yksityiskohtien hallinnassa puutteita. Analyysikyky ei täysin kokonaisvaltainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa käyttää yksittäisiä käsitteitä toiminnassa ja nimetä alan perustiedot. Kykenee tarkoituksenmukaiseen toimintaan, mutta valmennuksen osa-alueiden yhteyksissä puutteita.Osaa kuitenkin suunnitella turvallisen harjoitusohjelman ja kykenee yksittäisten osa-alueiden analyysiin.

Esitietovaatimukset

Seuraavat aikaisemmat opintojaksot tulee olla suoritettuna:
-Anatomia ja fysiologia
-Kuormitusfysiologia