Siirry suoraan sisältöön

Game Design Research and WorkshopLaajuus (3 op)

Tunnus: TT00BF58

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Sisältö

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.

Lisätiedot

Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja

Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.

Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op

fi
Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 30.04.2023

Ajoitus

03.09.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Janne Remes
Ryhmät
  • VAPVAL2023
    VAPVAL2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Sisältö

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.

Lisätiedot

Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja

Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.

Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op

fi
Ilmoittautumisaika

11.04.2022 - 24.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Janne Remes
  • Tanja Korhonen
Ryhmät
  • VAPVAL2022
    VAPVAL2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Sisältö

Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.

Lisätiedot

Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja

Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.

Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op