Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen osaaminenLaajuus (12 op)

Tunnus: SH00BL43

Laajuus

12 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen teoreettista ja säädösperustaa sekä erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan yksilöön ja yhteisöön suunnattuja terveyden edistämiseen tähtääviä toimia. Opiskelija osaa hyödyntää uutta teknologiaa ohjauksessa.

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti.

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op
Tavoite: Opiskelija osaa selittää ja arvioida terveyden edistämisen merkityksen väestön hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä, sairauksien ehkäisyssä ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamisessa.
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Opiskelija tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä opetus- ja ohjausmateriaaleja.
Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa.
Opiskelija tietää kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja osaa hyödyntää sitä suunnitellessaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita.

Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Opiskelija ymmärtää päihteettömyyden merkityksen yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Seksuaaliterveys 2op.
Tavoitteet koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.

Ravitsemus 2op.
Opiskelija ymmärtää ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveyttä edistävän ruokavalion periaatteet ja käytännön toteutuksen.

Terveysliikunta 2op.
Opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveysliikunnan periaatteet ja hallitsee liikuntaneuvonnan työprosessin.

Rokotusosaaminen 2op.
Opiskelija tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista. Opiskelija oppii ohjaamaan ja tukemaan asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.
Opiskelija oppii, mitä asioita tulee huomioida ennen rokottamista, rokottaessa ja rokottamisen jälkeen. Opiskelija saa valmiuksia laadukkaaseen rokottamiseen.
Arviointikriteerit. Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.

Sisältö

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op
Terveyden edistämisen määritelmät, terveyden edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, strategiat, ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset.

Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Erilaiset oppimisnäkemykset ja niiden merkitys sekä eettiset näkökohdat ohjaus- ja opetusprosessissa
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
Ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
Ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa (digitaaliset ratkaisut) hyödyntäen.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Erilaiset päihteet ja niiden vaikutukset yksilön terveyteen ja hyvinvointiin.

Seksuaaliterveys 2op.
Sisältö koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.

Ravitsemus 2op.
Ravintoaineiden tehtävät elimistössä
Suositusten mukainen terveyttä edistävä ruokavalio ja sen koostaminen
Elintarviketuntemus
Ravitsemukselliset tarpeet eri ikäryhmissä
Yleisimpien erityisruokavalioiden toteuttaminen

Terveysliikunta 2op.
Liikunta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Terveysliikunta eri elämänvaiheissa ja terveydentiloissa

Rokotusosaaminen 2op.
Rokottamisen tietoperusta 1op
Rokotustaidot 1op

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty:
Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon
ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon
ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op.
Hyväksytty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee hahmottamaan erilaisten valtakunnallisten terveysohjelmien ja strategioiden merkityksen kuntatason terveydenedistämistyössä. Esseekirjoitelman ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.
Hylätty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija tarkastelee keskeisiä asioita: terveyden edistämistä, terveyttä edistäviä strategioita sekä ohjelmia pinnallisesti. Kuvailu on yksinomaan referointia ja reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle. Esseekirjoitelman ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

Rokotusosaaminen 2op
Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Rissanen
  • Sari Pyykkönen
  • Minna Alatalo
  • Teija Vainikka
  • Liisa Paavola
Ryhmät
  • SMM21K2
    SMM21K2
  • SMM21K1
    SMM21K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen teoreettista ja säädösperustaa sekä erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan yksilöön ja yhteisöön suunnattuja terveyden edistämiseen tähtääviä toimia. Opiskelija osaa hyödyntää uutta teknologiaa ohjauksessa.

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti.

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op
Tavoite: Opiskelija osaa selittää ja arvioida terveyden edistämisen merkityksen väestön hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä, sairauksien ehkäisyssä ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamisessa.
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Opiskelija tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä opetus- ja ohjausmateriaaleja.
Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa.
Opiskelija tietää kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja osaa hyödyntää sitä suunnitellessaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita.

Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Opiskelija ymmärtää päihteettömyyden merkityksen yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Seksuaaliterveys 2op.
Tavoitteet koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.

Ravitsemus 2op.
Opiskelija ymmärtää ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveyttä edistävän ruokavalion periaatteet ja käytännön toteutuksen.

Terveysliikunta 2op.
Opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveysliikunnan periaatteet ja hallitsee liikuntaneuvonnan työprosessin.

Rokotusosaaminen 2op.
Opiskelija tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista. Opiskelija oppii ohjaamaan ja tukemaan asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.
Opiskelija oppii, mitä asioita tulee huomioida ennen rokottamista, rokottaessa ja rokottamisen jälkeen. Opiskelija saa valmiuksia laadukkaaseen rokottamiseen.
Arviointikriteerit. Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.

Sisältö

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op
Terveyden edistämisen määritelmät, terveyden edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, strategiat, ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset.

Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Erilaiset oppimisnäkemykset ja niiden merkitys sekä eettiset näkökohdat ohjaus- ja opetusprosessissa
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
Ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
Ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa (digitaaliset ratkaisut) hyödyntäen.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Erilaiset päihteet ja niiden vaikutukset yksilön terveyteen ja hyvinvointiin.

Seksuaaliterveys 2op.
Sisältö koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.

Ravitsemus 2op.
Ravintoaineiden tehtävät elimistössä
Suositusten mukainen terveyttä edistävä ruokavalio ja sen koostaminen
Elintarviketuntemus
Ravitsemukselliset tarpeet eri ikäryhmissä
Yleisimpien erityisruokavalioiden toteuttaminen

Terveysliikunta 2op.
Liikunta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Terveysliikunta eri elämänvaiheissa ja terveydentiloissa

Rokotusosaaminen 2op.
Rokottamisen tietoperusta 1op
Rokotustaidot 1op

Aika ja paikka

OSA I: Kevät 2022

Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2op) / opettajana Sari Pyykkönen

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op / verkko-opintoina. Opettajana Tiina Rissanen

Seksuaaliterveys (2op) / opettajana Tiina Rissanen

Ravitsemus (2op) / opettajana Teija Vainikka

Terveysliikunta (2op) / opettajana Liisa Paavola

Ylläolevat opintojaksot toteutuvat osin lähiopetuksena ja osin verkko-opintoina.

Opintojaksojen läsnäolo sovitaan jokaisen opintojakson tunneilla.

Terveyden edistämisen 12 opintopisteen kokonaissuoritus edellyttää eri opintojaksoihin liittyvien yksilö- ja ryhmätehtävien / tentin suorittamista hyväksytysti.

Opintojaksot arvioidaan hyväksytty-hylätty tai numeroarvioinnilla. Arvioinneista sovitaan kunkin opintojakson alussa.

OSA II: Syksy 2022

Päihteet ja päihteettömyys -verkkokurssi 1op/ opettajana Minna Alatalo

Rokotusosaaminen 2op / verkko-opintoina. Opettajana Sari Pyykkönen

Tehtävät ja ohjaus molempiin verkko-opintoihin annetaan lähempänä opintojakson alkamista.

Oppimateriaalit

Devmoodlessa ja opettajien erikseen osoittamat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Lähiopinnot,verkko-opinnot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, opetuskeskustelut, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet sovitaan erikseen opintojaksojen alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h/ opiskelijan työtä ( 12 op = 324 h)

Sisällön jaksotus

Kevät 2022

Opintojakson alkuinfo 10.1.2021 klo 1000-1130 Taito 2 lk 147

Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2op) / opettajana Sari Pyykkönen

Seksuaaliterveys (2op) / opettajana Tiina Rissanen

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op / verkko-opintoina. Opettajana Tiina Rissanen

Ravitsemus (2op) / opettajana Teija Vainikka

Terveysliikunta (2op) / opettajana Liisa paavola

Syksy 2022

Päihteet ja päihteettömyys verkkokrssi 1op/ opettajana Minna Alatalo

Rokotusosaaminen 2op / verkko-opintoina. Opettajana Sari Pyykkönen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty:
Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon
ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon
ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Väestön terveys ja hyvinvointi 1op.
Hyväksytty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee hahmottamaan erilaisten valtakunnallisten terveysohjelmien ja strategioiden merkityksen kuntatason terveydenedistämistyössä. Esseekirjoitelman ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.
Hylätty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija tarkastelee keskeisiä asioita: terveyden edistämistä, terveyttä edistäviä strategioita sekä ohjelmia pinnallisesti. Kuvailu on yksinomaan referointia ja reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle. Esseekirjoitelman ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

Rokotusosaaminen 2op
Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinneista sovitaan erikseen opintojaksojen alkaessa.

Hylätty (0)

Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti