Siirry suoraan sisältöön

AsiantuntijaviestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00BS59

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi-opintojaksoon
Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän hallitsee erilaiset puhetilanteet ja kehittää kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan. Opiskelija hallitsee lähdeviittauksen perusteet ja pystyy hyödyntämään taitoaan omaa tekstiä luodessaan.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelukäytännöt sekä osaa toimia kokouksen ja neuvottelun eri tehtävissä

Sisältö

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi -opintojaksoon.
Suomen kieli ja viestintä:
Puhetilanteeseen valmistautuminen, esityksen toteutus ja analysointi
Asiatekstien laadinta ja hyvän asiakirjan ominaisuudet
Lähdeviitteiden käyttö ja lähdeluettelon laadinta osana omaa kirjoittamista

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Ryhmäviestinnän eri muodot
Kokouksen ja neuvottelun tekniikka
Vaikuttaminen, perustelu ja päätöksenteko
Kokouksen asiakirjat
Äänestykset ja vaalit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa tuoda kokous- ja neuvottelutilanteisiin omaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttaa aktiivisesti lopputuloksen saavuttamiseksi.
Opiskelija käyttää erilaisia viestintätapoja luovasti ja edesauttaa hyvän ilmapiirin syntymistä.
Opiskelija hyödyntää eri viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja kirjaa pöytäkirjaan/muistioon asiat tiiviisti ja selkeästi.
Opiskelija hakeutuu aktiivisesti ja rakentavasti palautetilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa
rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä
tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja
yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.


Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa argumentoida oman kantansa kokous- ja neuvottelutilanteessa ja pystyy huomioimaan moniammatillisuuden ja osallistujien eri lähtökohdat.
Opiskelija osaa ylläpitää myönteistä ilmapiiriä.
Opiskelija osaa kirjata pöytäkirjaan/muistioon sisällön informatiivisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on
mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee yhteisön yleisimmät vuorovaikutustilanteet ja -kanavat.
Opiskelija osaa toimia kokouksessa ja neuvottelussa.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessin aikana.
Opiskelija osaa laatia kokouksen ja neuvottelun perusasiakirjat mallin mukaan.

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Maija-Liisa Punta-Saastamoinen
  • Salla Janhunen
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi-opintojaksoon
Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän hallitsee erilaiset puhetilanteet ja kehittää kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan. Opiskelija hallitsee lähdeviittauksen perusteet ja pystyy hyödyntämään taitoaan omaa tekstiä luodessaan.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelukäytännöt sekä osaa toimia kokouksen ja neuvottelun eri tehtävissä

Sisältö

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi -opintojaksoon.
Suomen kieli ja viestintä:
Puhetilanteeseen valmistautuminen, esityksen toteutus ja analysointi
Asiatekstien laadinta ja hyvän asiakirjan ominaisuudet
Lähdeviitteiden käyttö ja lähdeluettelon laadinta osana omaa kirjoittamista

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Ryhmäviestinnän eri muodot
Kokouksen ja neuvottelun tekniikka
Vaikuttaminen, perustelu ja päätöksenteko
Kokouksen asiakirjat
Äänestykset ja vaalit

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa tuoda kokous- ja neuvottelutilanteisiin omaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttaa aktiivisesti lopputuloksen saavuttamiseksi.
Opiskelija käyttää erilaisia viestintätapoja luovasti ja edesauttaa hyvän ilmapiirin syntymistä.
Opiskelija hyödyntää eri viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja kirjaa pöytäkirjaan/muistioon asiat tiiviisti ja selkeästi.
Opiskelija hakeutuu aktiivisesti ja rakentavasti palautetilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa
rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä
tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja
yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.


Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa argumentoida oman kantansa kokous- ja neuvottelutilanteessa ja pystyy huomioimaan moniammatillisuuden ja osallistujien eri lähtökohdat.
Opiskelija osaa ylläpitää myönteistä ilmapiiriä.
Opiskelija osaa kirjata pöytäkirjaan/muistioon sisällön informatiivisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on
mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee yhteisön yleisimmät vuorovaikutustilanteet ja -kanavat.
Opiskelija osaa toimia kokouksessa ja neuvottelussa.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessin aikana.
Opiskelija osaa laatia kokouksen ja neuvottelun perusasiakirjat mallin mukaan.

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Maija-Liisa Punta-Saastamoinen
  • Salla Janhunen
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi-opintojaksoon
Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän hallitsee erilaiset puhetilanteet ja kehittää kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan. Opiskelija hallitsee lähdeviittauksen perusteet ja pystyy hyödyntämään taitoaan omaa tekstiä luodessaan.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelukäytännöt sekä osaa toimia kokouksen ja neuvottelun eri tehtävissä

Sisältö

Opetus integroituu osittain Hoitotyön dokumentointi -opintojaksoon.
Suomen kieli ja viestintä:
Puhetilanteeseen valmistautuminen, esityksen toteutus ja analysointi
Asiatekstien laadinta ja hyvän asiakirjan ominaisuudet
Lähdeviitteiden käyttö ja lähdeluettelon laadinta osana omaa kirjoittamista

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Ryhmäviestinnän eri muodot
Kokouksen ja neuvottelun tekniikka
Vaikuttaminen, perustelu ja päätöksenteko
Kokouksen asiakirjat
Äänestykset ja vaalit

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa tuoda kokous- ja neuvottelutilanteisiin omaa asiantuntijuuttaan ja vaikuttaa aktiivisesti lopputuloksen saavuttamiseksi.
Opiskelija käyttää erilaisia viestintätapoja luovasti ja edesauttaa hyvän ilmapiirin syntymistä.
Opiskelija hyödyntää eri viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja kirjaa pöytäkirjaan/muistioon asiat tiiviisti ja selkeästi.
Opiskelija hakeutuu aktiivisesti ja rakentavasti palautetilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa
rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä
tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja
yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.


Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija osaa argumentoida oman kantansa kokous- ja neuvottelutilanteessa ja pystyy huomioimaan moniammatillisuuden ja osallistujien eri lähtökohdat.
Opiskelija osaa ylläpitää myönteistä ilmapiiriä.
Opiskelija osaa kirjata pöytäkirjaan/muistioon sisällön informatiivisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suomen kieli ja viestintä:
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on
mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa

Kokous- ja neuvottelutaidot:
Opiskelija tuntee yhteisön yleisimmät vuorovaikutustilanteet ja -kanavat.
Opiskelija osaa toimia kokouksessa ja neuvottelussa.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessin aikana.
Opiskelija osaa laatia kokouksen ja neuvottelun perusasiakirjat mallin mukaan.