Siirry suoraan sisältöön

Mikrobiologia, tarttuvat taudit ja infektioiden torjuntaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00BS82

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät ja osaa toimia oikein infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi. Opiskelija tuntee keskeiset tartuntataudit, tartuntatauteihin liittyvän lainsäädännön ja ilmoitusvelvollisuuden.

Sisältö

Infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät
Infektioiden torjunta käytännön hoitotyössä
Infektioiden torjunta osana potilasturvallisuusosaamista
Tartuntatauteihin liittyvä lainsäädäntö ja ilmoitusvelvollisuus Suomessa
Keskeiset infektiotaudit ja niiden hoito

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimisOpiskelija ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Leena Eklund
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija tietää infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät ja osaa toimia oikein infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi. Opiskelija tuntee keskeiset tartuntataudit, tartuntatauteihin liittyvän lainsäädännön ja ilmoitusvelvollisuuden.

Sisältö

Infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät
Infektioiden torjunta käytännön hoitotyössä
Infektioiden torjunta osana potilasturvallisuusosaamista
Tartuntatauteihin liittyvä lainsäädäntö ja ilmoitusvelvollisuus Suomessa
Keskeiset infektiotaudit ja niiden hoito

Oppimateriaalit

Karhumäki ym. Mikrobit hoitotyön haasteena,

www.thl.fi; Taudit ja mikrobit A-Ö

Oppiportti (www.oppiportti.fi): "Infektioiden torjunta" ja "Tavanomaiset varotoimet"

Skhole (www.skhole.fi): "Mikrobiologia ja immunologia" ja "Käsihygienia"

Moodle –materiaalit ja tehtävät


Oheiskirjallisuutta:

Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (Thl),

Duodecim: Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet,

www.infektioidentorjunta.fi

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, verkko-opinnot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti työjärjestyksen mukaisesti 29.3.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
1. uusinta, 5.5.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
2. uusinta, 8.9.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
Uusintatentteihin ilmoittautuminen sähköisellä lomakkeella viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää Anna-Leena Eklundille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 80 h

Lähiopetus 13 h

Itsenäinen opiskelu 67 h:

- Moodle -tehtävät ja lähiopetustunneille valmistautuminen = 40 h

- Tentti: Moodle materiaalit ja kirjallisuus n. 200 sivua = 27 h

Sisällön jaksotus

25.1.2022 (3 h) Opintojakson sisältö ja eteneminen. Infektion syntyyn vaikuttavat tekijät. Henkilökohtainen hygienia potilastyössä.

*Verkkotyöskentely Moodlessa

22.2.2022 ryhmä K2 / 23.2. ryhmä K1 / 1.3. ryhmä K1 & K2 (8 h) Tavanomaiset varotoimet ja eristäminen (100% läsnäolo).

*Verkkotyöskentely Moodlessa

29.3.2022 Tentti (2 h)

Tentin palautus

Lisätietoja opiskelijoille

Tenttimateriaali:

- Karhumäki ym. Mikrobit hoitotyön haasteena (viimeisin painos)

- www.thl.fi; Taudit ja mikrobit A-Ö

- Tartuntatautilaki- ja asetus (saa olla kokeessa avattuna tietokoneelle)

- Moodle, opintojakson luentojen ja harjoitusten materiaalit, Skholen ja Oppiportin em. materiaalit

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimisOpiskelija ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjatut harjoitukset läsnäolo 100%. Tentti. Moodle -tehtävät. Myöhästyneitä tehtäväpalautuksia ei oteta vastaan. Palauttamattomat Moodle –tehtävät laskevat opintojakson arvosanaa.

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Leena Eklund
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija tietää infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät ja osaa toimia oikein infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi. Opiskelija tuntee keskeiset tartuntataudit, tartuntatauteihin liittyvän lainsäädännön ja ilmoitusvelvollisuuden.

Sisältö

Infektioiden syntyyn vaikuttavat tekijät
Infektioiden torjunta käytännön hoitotyössä
Infektioiden torjunta osana potilasturvallisuusosaamista
Tartuntatauteihin liittyvä lainsäädäntö ja ilmoitusvelvollisuus Suomessa
Keskeiset infektiotaudit ja niiden hoito

Oppimateriaalit

Karhumäki ym. Mikrobit hoitotyön haasteena,

www.thl.fi; Taudit ja mikrobit A-Ö

Oppiportti (www.oppiportti.fi): "Infektioiden torjunta" ja "Tavanomaiset varotoimet"

Skhole (www.skhole.fi): "Mikrobiologia ja immunologia" ja "Käsihygienia"

Moodle –materiaalit ja tehtävät


Oheiskirjallisuutta:

Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (Thl),

Duodecim: Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet,

www.infektioidentorjunta.fi

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, verkko-opinnot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti työjärjestyksen mukaisesti 7.4.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
1. uusinta, 8.9.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
2. uusinta, 24.11.22 (Moodle, oma kannettava mukaan)
Uusintatenttiin ilmoittautuminen sähköisellä lomakkeella Anna-Leena Eklundille viimeistään viikkoa ennen tenttipäivää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 80 h

Lähiopetus 12 h

Itsenäinen opiskelu 68 h:

- Moodle -tehtävät ja lähiopetustunneille valmistautuminen = 40 h

- Tentti: Moodle materiaalit ja kirjallisuus n. 200 sivua = 29 h

Sisällön jaksotus

11.2.2022 (3 h) Opintojakson sisältö ja eteneminen. Infektion syntyyn vaikuttavat tekijät. Henkilökohtainen hygienia potilastyössä.

*Verkkotyöskentely Moodlessa

24.3.2022 ryhmä A-K / 25.3. ryhmä L-V (6 h) Tavanomaiset varotoimet ja eristäminen (100% läsnäolo).

*Verkkotyöskentely Moodlessa

7.4.2022 Tentti (2 h)

28.4.2022 Tentin palautus (1 h)

Lisätietoja opiskelijoille

Tenttimateriaali:

- Karhumäki ym. Mikrobit hoitotyön haasteena (viimeisin painos)

- www.thl.fi; Taudit ja mikrobit A-Ö

- Tartuntatautilaki- ja asetus (saa olla kokeessa avattuna tietokoneelle)

- Moodle, opintojakson luentojen ja harjoitusten materiaalit, Skholen ja Oppiportin em. materiaalit

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimisOpiskelija ja toimintaympäristössä.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimisOpiskelija ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjatut harjoitukset läsnäolo 100%. Tentti. Moodle -tehtävät. Myöhästyneitä tehtäväpalautuksia ei oteta vastaan. Palauttamattomat Moodle –tehtävät laskevat opintojakson arvosanaa.