Siirry suoraan sisältöön

Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: SH00CA12

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SMM24S
    SMM24S
  • SMT24S
    SMT24S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

25.01.2025 - 23.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

17.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Liisa Kemppainen
  • Riitta Sievänen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Liisa Kemppainen
  • Terhi Kukkonen
  • Jaana Kemppainen
  • Riitta Sievänen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Mervi Tykkyläinen
  • Terhi Kukkonen
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Sanni Vuorinen
  • Riitta Sievänen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Osaa ohjata ja tukea kirurgista potilasta eettisten periaatteiden ja lainsäädännön mukaisesti huomioiden potilaan erityispiirteet ja avuntarpeen.
• Osaa kohdata ja kohdella kirurgista potilasta ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti.
• Osaa arvioida ja reflektoida omaa oppimistaan ja kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiinsa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Osaa raportoida ja kirjata asianmukaisesti kirurgisen potilaan hoitotyötä huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Osaa toimia potilasturvallisesti ja ehkäistä komplikaatioita ja vaaratapahtumia kirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Tietää potilaan tarpeen mukaisen moniammatillisen verkoston.
• Osaa kommunikoida asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisuutta edistäen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjua.
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä aloitteellisesti ja kollegiaalisesti muuttuvissa tilanteissa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä kirurgisen potilaan hoitotyötä ja ohjausta.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:

Hyväksytty
• Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaansa esimerkein.
• Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
• Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija on valinnut ja muokannut henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kyseessä olevaan toimintayksikköön ja potilasryhmään sopiviksi.
• Opiskelija reflektoi osaamisensa kehittymistä suhteessa henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
• Opiskelijan reflektiivinen itsearviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon.

Hylätty
• Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja epäasiallista.
• Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
• Opiskelija kohtelee potilaita epäammatillisesti.
• Kirjalliset henkilökohtaiset tavoitteet puuttuvat tai ne jäävät huomioimatta opiskelijan toiminnassa.
• Opiskelijan kirjallinen ja/tai suullinen itsearviointi on suppea, toteava tai epärealistinen ja opiskelija ei täydennä itsearviointia pyydettäessä.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:

Hyväksytty
• Opiskelija raportoi ja kirjaa työyksikön ohjeiden mukaisesti huomioiden hoidon turvallisuuden ja jatkuvuuden.
• Opiskelijan toiminta on potilasturvallisuutta edistävää potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
• Kuvailee potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa esimerkein.
• Opiskelija kommunikoi asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa sekä työyhteisössä potilasturvallisesti.

Hylätty
• Opiskelija laiminlyö toistuvasti työyksikön hoitotyön kirjaamiseen ja raportointiin liittyvää ohjeistusta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
• Ei tunnista potilaan tarpeen mukaista moniammatillista verkostoa.
• Opiskelijan kommunikointi on jatkuvasti puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:

Hyväksytty
• Antaa esimerkkejä toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjussa.
• Opiskelijan työskentely on kollegiaalista työyhteisössä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Hylätty
• Opiskelijan tiedot kirurgisen potilaan hoito- ja palveluketjusta ovat täysin puutteelliset.
• Opiskelija ei noudata ohjeita, käyttäytyy työyhteisössä epäasiallisesti ja laiminlyö toistuvasti sovittuja tehtäviä.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:

Hyväksytty
• Opiskelija toimii ohjattuna hoitotyön prosessin mukaisesti.
• Infektioiden torjunnan periaatteet näkyvät opiskelijan toiminnassa.
• Toimii ohjattuna kirurgisen potilaan lääke- ja nestehoidossa tiedostaen opiskelijan vastuut ja velvollisuudet.
• Arvioi kirurgisen potilaan kipua, hoitaa sitä ja arvioi kivun hoidon vaikuttavuutta ohjattuna.
• Opiskelija tarkkailee ja arvioi elintoimintoja ja reagoi mahdollisiin muutoksiin.

Hylätty
• Hoitotyön prosessin vaiheet jäävät toistuvasti palautteesta huolimatta huomioimatta.
• Opiskelija ei noudata toiminnassaan infektioiden torjunnan periaatteita ml. tavanomaiset varotoimet ja käsihygienia.
• Vaarantaa tietoisesti tai toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija jättää toistuvasti potilaan kivun täysin huomiotta.
• Opiskelija ei osaa arvioida ja tarkkailla keskeisiä vitaalielintoimintoja eikä tunnista elintoimintoja vaarantavia muutoksia.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:

Hyväksytty
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyön prosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.

Hylätty
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä että itsearvioinnissa.