Siirry suoraan sisältöön

Svenska inom turismenLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00BK96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää ruotsin kieltä matkailualan tilanteissa. Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista tietoa alalta ruotsiksi sekä esitellä aktiviteetti- ja luontomatkailuun liittyviä palveluja sekä matkailualan yrityksiä ruotsiksi. Opiskelija pystyy keskustelemaan opinnoistaan ja koulutuksestaan sekä itsestään esimerkiksi työnhakutilanteessa. Opiskelija pystyy toimimaan asiakaspalvelussa puhelimitse ja kasvotusten ruotsin kielellä. Opiskelija pystyy toimimaan asiakaspalvelutilanteissa ruotsiksi; varaustilanteet, palvelutuotteen tai esim. hotellin tai matkakohteen esittely, valituksen vastaanottaminen ja siihen reagoiminen. Opiskelija osaa kirjoittaa liikeviestintään liittyviä kyselyitä, tarjouksia, tilauksia, reklamaatioita ja niiden vastauksia. Ruotsalaisen kulttuurin ominaispiirteisiin tutustuminen.

Sisältö

Työhakemus, CV Opiskelu ja koulutus
Puhelinfraasit
Matkailualan sanasto
Suullinen esitys; matkailukohde, -tuote, -palvelu- tai yritysesittely Asiakaspalvelutilanteet vastaanotossa ja puhelimitse
Majoituspalveluiden, ohjelmapalvelun tai matkakohteen esittely
Ruotsalaisen kulttuurin ominaispiirteitä
Liikeviestintä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää ruotsin kieltä matkailualan tilanteissa sujuvasti ja monipuolisesti. Opiskelija käyttää ruotsin kielen rakenteita tilanteeseen sopivasti ja sujuvasti.
Opiskelija osaa soveltaa ääntämissääntöjä luontevasti.
Opiskelija löytää ajankohtaista tietoa alalta ruotsiksi eri medioista ja osaa analysoida, soveltaa ja hyödyntää lukemansa.
Opiskelija kykenee monipuolisesti kuvaamaan aktiviteetti- ja luontomatkailuun liittyviä palveluja sekä yrityksiä.
Opiskelijan puhe/keskustelu on spontaania ja viestin lisäksi välittyy myös sujuvasti kohtelias ja värikäs tyyli.
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä itsestään.
Opiskelija pystyy toimimaan spontaanisti ja luontevasti asiakaspalvelussa puhelimitse ja kasvotusten.
Opiskelija tuntee liikeviestintään liittyvät asiakirjat, niiden ominaispiirteet ja fraasit sekä laatimisen monipuolisesti ja täsmällisesti.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin ominaispiirteitä ja ottaa ne huomioon kommunikoidessaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää ruotsin kieltä matkailualan tilanteissa halliten peruskieliopin. Opiskelija osaa ääntämisen perussäännöt ja käyttää niitä vapaassa puheessa. Opiskelija käyttää rakenteita tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija löytää ja hyödyntää ajankohtaista tietoa alalta ruotsiksi eri medioista ja osaa esitellä lukemansa valmistauduttuaan.
Opiskelija pystyy kuvaamaan aktiviteetti- ja luontomatkailuun liittyviä palveluja sekä matkailualan yrityksiä perustasolla.
Opiskelijan keskustelutaidot ovat perustasolla ja viestin välittyy virheettä.
Opiskelija osaa kertoa myönteisesti ja monipuolisesti koulutuksestaan sekä itsestään. Opiskelija pystyy toimimaan asiakaspalvelussa puhelimitse ja kasvotusten perustilanteissa.
Opiskelija pystyy toimimaan perusasiakaspalvelutilanteissa hotellissa tai matkapalveluyrityksessä sujuvasti.
Opiskelija tuntee liikeviestintään liittyvät asiakirjat ja niiden sisällön ja pystyy laatimaan liikeviestinnän asiakirjoja.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin ominaispiirteitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää ruotsin kieltä matkailualan tilanteissa yleistasolla. Opiskelija käyttää rakenteita perustavanlaatuisesti.
Opiskelija tuntee perusääntämissäännöt.
Opiskelija tunnistaa pääsisällön ajankohtaisista alan asioista eri medioista ja pystyy käsittelemään tekstiä sanakirjan avulla.
Opiskelija kykenee kertomaan aktiviteetti- ja luontomatkailuun liittyviä perusasioita auttavasti.
Opiskelija osaa kertoa myönteisesti ja lyhyesti perusasiat opinnoistaan ja itsestään.
Opiskelija pystyy toimimaan asiakaspalvelussa puhelimitse ja kasvotusten perusfraasien avulla. Opiskelija pystyy toimimaan perusasiakaspalvelutilanteissa hotellissa tai matkapalveluyrityksessä perusfraasitasolla.
Opiskelija tunnistaa liikeviestintään liittyvät asiakirjat ja kirjoittaa peruskirjeen itse tukimateriaalin avulla.
Opiskelija tuntee kulttuurin ominaispiirteitä.

Lisätiedot

Eurooppalainen viitekehys B1 - European framework for language assessment B1