Siirry suoraan sisältöön

Tarinallisuus, draama ja kuvankäyttö luovina ohjausmenetelminäLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA41

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Teija Ravelin

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Luovat menetelmät sosionomin työssä ryhmä- ja yksilöprosesseina, luovan toiminnan prosessi, voimaannuttaminen ja osallisuus, omien luovien voimavarojen voimaannuttaminen, toiminnalliset harjoitukset erilaisten luovien menetelmien hyödyntämisessä ryhmien ja yksilöiden ohjaamisessa, tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä: kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, päiväkirjat, blogit, draamamenetelmien käyttö luovan ryhmätoiminnan menetelmänä, ilmaisu, rooliharjoitukset, teatteri-ilmaisu, toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset draamallisia menetelmiä hyödyntäen

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta 25 h, opettaja määrittää tarkemmin kurssin suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: hyväksytty/hylätty

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Luovat menetelmät sosionomin työssä ryhmä- ja yksilöprosesseina, luovan toiminnan prosessi, voimaannuttaminen ja osallisuus, omien luovien voimavarojen voimaannuttaminen, toiminnalliset harjoitukset erilaisten luovien menetelmien hyödyntämisessä ryhmien ja yksilöiden ohjaamisessa, tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä: kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, päiväkirjat, blogit, draamamenetelmien käyttö luovan ryhmätoiminnan menetelmänä, ilmaisu, rooliharjoitukset, teatteri-ilmaisu, toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset draamallisia menetelmiä hyödyntäen

Aika ja paikka

Kevät 2024.

Oppimateriaalit

DevMoodle-kurssilla oleva materiaali.
Karjalainen, A-K (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdyn (yksilö-) tai ryhmäohjaussuunnitelman mukaisen ohjauksen toteuttaminen harjoittelussa tai työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi suorittaa opintojakson seuraavan ryhmän mukana, mikäli opintojakso keskeytyy tai ei voi osallistua siihen oman ryhmän mukana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi hakea opintojakson hyväksilukua Kamkin hyväksilukuohjeistuksen mukaisesti opintojaksoa vastaavien opintojen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op. on 135h opiskelijan kokonaistyöaikaa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.

Sisällön jaksotus

1. Luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet. 1op. Osasuoritukset: Essee 4.2.24. mennessä, verkkokeskustelu 25.2. 24. mennessä.
2. Luovan toiminnan prosessi yksilö- ja ryhmätyöskentelyssä. 1op. Osasuoritukset: Verkkokeskustelu 3.3. 24. mennessä, tietotesti 17.3.24. mennessä.
3. Taidelähtöisyys sosiaalialalla. 1,5op. Osasuoritukset: Hankeraportti 21.4.24. mennessä, verkkokeskustelu 28.4. 24. mennessä.
4. Ryhmien ohjaaminen. 1,5op. Osasuoritukset: Ryhmäohjaustapahtuman suunnitelma 19.5.24. mennessä, vertaisarviointi 31.5.24. mennessä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarviointi: osasuoritukset hyväksytty.

Sanallisessa (hyväksytty - hylätty) arvioinnissa hyväksytyn
suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Numeerisessa arvioinnissa 50 %

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta 25 h, opettaja määrittää tarkemmin kurssin suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: hyväksytty/hylätty

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Luovat menetelmät sosionomin työssä ryhmä- ja yksilöprosesseina, luovan toiminnan prosessi, voimaannuttaminen ja osallisuus, omien luovien voimavarojen voimaannuttaminen, toiminnalliset harjoitukset erilaisten luovien menetelmien hyödyntämisessä ryhmien ja yksilöiden ohjaamisessa, tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä: kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, päiväkirjat, blogit, draamamenetelmien käyttö luovan ryhmätoiminnan menetelmänä, ilmaisu, rooliharjoitukset, teatteri-ilmaisu, toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset draamallisia menetelmiä hyödyntäen

Oppimateriaalit

DevMoodle-kurssilla oleva materiaali.
Karjalainen, A-K (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Verkko- ja lähiopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Sisällön jaksotus

Verkko-opinnot 2 op DevMoodlessa avautuvat 9.1.2023 ja sulkeutuvat 28.2.2023.

3 op osuus toteutuu sekä DevMoodlessa että lähiopetuksena 1.3.-21.4.2023 välisenä aikana. Lähiopetuspäivät ovat 25.3.2023. 6 h ja 25.3. 8 h

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2 op. osuus: hylätty/hyväksytty (H3 taso)
3 op osuus: osasuoritukset (verkkotehtävät ja ryhmäohjaus) hylätty/hyväksytty (H3 taso)

Kokonaisarviointi: osasuoritukset hyväksytty.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta 25 h, opettaja määrittää tarkemmin kurssin suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: hyväksytty/hylätty