Siirry suoraan sisältöön

Johdatus sosiaalipedagogiikkaan ja lapsuuteen kulttuurisena ilmiönäLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA74

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Veera Rinne

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan perusteet sekä keskeiset käsitteet.
- Ymmärtää ihmisen erilaisten elämänvaiheiden ja kulttuurin merkityksen kasvulle.
- Hän tuntee oppimisen ja kasvun formaalit ja nonformaalit rakenteet ja niiden merkityksen hyvälle kasvulle.
- Tuntee erilaisia asiakasta voimaannuttavia ja yhteisöllisyyteen innostavia työskentelymenetelmiä.
- Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen orientaation sosiaalityössä ja varhaiskasvatuksessa ja sen osana sosionomin työtä sekä työorientaatiota.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Formaali ja nonformaali oppiminen,
- sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja kulttuuri osana kasvatusta
- osallisuuden vahvistaminen
- lapsuus ja nuoruus elämänvaiheina
- yksilöä ja ryhmiä aktivoivat työmenetelmät ja sosiaalipedagoginen toiminta,
- sosiokulttuurinen innostaminen ja pienryhmäpedagogiikka

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta: n. 10 h harjoittelua / simulaatioita / projekti
Verkko-opintoja: Erilaisia lyhyitä tehtäviä, yksilötehtävä (arviointi 0-5) sekä pari-/ryhmätehtävänä sosiaalipedagogiseen toimintaan liittyvä projekti (arviointi 0-5).

Kurssin tehtävät voi suorittaa jo kesän aikana itsenäisesti. Syksyllä on lähiopetustunnit.

Kirjallisuus: Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa (Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2022, ISBN 978- 952-345-013-4)
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan perusteet sekä keskeiset käsitteet.
- Ymmärtää ihmisen erilaisten elämänvaiheiden ja kulttuurin merkityksen kasvulle.
- Hän tuntee oppimisen ja kasvun formaalit ja nonformaalit rakenteet ja niiden merkityksen hyvälle kasvulle.
- Tuntee erilaisia asiakasta voimaannuttavia ja yhteisöllisyyteen innostavia työskentelymenetelmiä.
- Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen orientaation sosiaalityössä ja varhaiskasvatuksessa ja sen osana sosionomin työtä sekä työorientaatiota.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Formaali ja nonformaali oppiminen,
- sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja kulttuuri osana kasvatusta
- osallisuuden vahvistaminen
- lapsuus ja nuoruus elämänvaiheina
- yksilöä ja ryhmiä aktivoivat työmenetelmät ja sosiaalipedagoginen toiminta,
- sosiokulttuurinen innostaminen ja pienryhmäpedagogiikka

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta: n. 10 h harjoittelua / simulaatioita / projekti
Verkko-opintoja: Erilaisia lyhyitä tehtäviä, yksilötehtävä (arviointi 0-5) sekä pari-/ryhmätehtävänä sosiaalipedagogiseen toimintaan liittyvä projekti (arviointi 0-5).

Kurssin tehtävät voi suorittaa jo kesän aikana itsenäisesti. Syksyllä on lähiopetustunnit.

Kirjallisuus: Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa (Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2022, ISBN 978- 952-345-013-4)
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Veera Rinne
Vastuuopettaja

Veera Rinne

Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan perusteet sekä keskeiset käsitteet.
- Ymmärtää ihmisen erilaisten elämänvaiheiden ja kulttuurin merkityksen kasvulle.
- Hän tuntee oppimisen ja kasvun formaalit ja nonformaalit rakenteet ja niiden merkityksen hyvälle kasvulle.
- Tuntee erilaisia asiakasta voimaannuttavia ja yhteisöllisyyteen innostavia työskentelymenetelmiä.
- Opiskelija tuntee sosiaalipedagogisen orientaation sosiaalityössä ja varhaiskasvatuksessa ja sen osana sosionomin työtä sekä työorientaatiota.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Formaali ja nonformaali oppiminen,
- sosiaalisuus, yhteisöllisyys ja kulttuuri osana kasvatusta
- osallisuuden vahvistaminen
- lapsuus ja nuoruus elämänvaiheina
- yksilöä ja ryhmiä aktivoivat työmenetelmät ja sosiaalipedagoginen toiminta,
- sosiokulttuurinen innostaminen ja pienryhmäpedagogiikka

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta: n. 10 h harjoittelua / simulaatioita / projekti
Verkko-opintoja: Erilaisia lyhyitä tehtäviä, yksilötehtävä (arviointi 0-5) sekä pari-/ryhmätehtävänä sosiaalipedagogiseen toimintaan liittyvä projekti (arviointi 0-5).

Kurssin tehtävät voi suorittaa jo kesän aikana itsenäisesti. Syksyllä on lähiopetustunnit.

Kirjallisuus: Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa (Elina Nivala & Sanna Ryynänen 2022, ISBN 978- 952-345-013-4)
Arviointi: 0 - 5