Siirry suoraan sisältöön

OrganisaatioviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00BY09

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa organisaatioviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.

Sisältö

Organisaatioviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.

Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.

Lisätiedot

Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. MIF (Vanhemmat painokset ok).

Åberg, L. Viestinnän johtaminen.

Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.

Åberg, L. Viestinnän strategiat.

Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • LLM22S
    LLM22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa organisaatioviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.

Sisältö

Organisaatioviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.

Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.

Lisätiedot

Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. MIF (Vanhemmat painokset ok).

Åberg, L. Viestinnän johtaminen.

Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.

Åberg, L. Viestinnän strategiat.

Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • LLM21S
    LLM21S

Tavoitteet

Opiskelija osaa organisaatioviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.

Sisältö

Organisaatioviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä

Aika ja paikka

Opiskelijan omaan tahtiin suoritettava opintojakso.

Oppimateriaalit

Moodle-materiaalin lisäksi: Juholin, E. (2022). Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Inforviestintä. Myös vanhemmat painokset Juholinin teoksesta käyvät.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu moodlessa ja kokoavan tehtävän palauttaminen. Opintojakson nimi moodlessa: Yhteisöviestintä ja avain: yhteisöviestintä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT- ja opinnollistamismahdollisuuksista keskusteltava opintojakson opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.

Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.

Lisätiedot

Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. MIF (Vanhemmat painokset ok).

Åberg, L. Viestinnän johtaminen.

Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.

Åberg, L. Viestinnän strategiat.

Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • LLM20S
    LLM20S

Tavoitteet

Opiskelija osaa organisaatioviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa organisaation sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.

Sisältö

Organisaatioviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä

Aika ja paikka

Orientaatio 29.1.2022 klo 8.15-9.00.
Harjoitustehtävän palautus 29.4.2022 mennessä.

Oppimateriaalit

Perusteos:
Juholin, E. (2017). Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Inforviestintä. (Vanhemmat painokset käyvät myös)
Lisäksi:
Juholin, E. (2016). Eettinen viestintä. ProCom.
Aula, P. & Heinonen, J. (2002). Maine - menestystekijä. WSOY.
Åberg, L. (2000). Viestinnän johtaminen. Inforviestintä.
Åberg, L. (1993). Esimiehen viestintäopas. Tietopaketti.
Åberg, L. (1997). Viestinnän strategiat. Inforviestintä.

Opetusmenetelmät

Orientaatiotunti + itsenäinen verkko-opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustehtävä tehdään työpaikalle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kokonaan itsenäinen suoritus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Sisällön jaksotus

Opiskelu opiskelijan omaan tahtiin.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.

Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustehtävä.

Hylätty (0)

Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.

Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.

Lisätiedot

Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. MIF (Vanhemmat painokset ok).

Åberg, L. Viestinnän johtaminen.

Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.

Åberg, L. Viestinnän strategiat.

Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä