Master’s Degree in Technology Competence Management
Generic Competences
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.
OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY24S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY23S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY22S)
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMISEN KOULUTUS (TTY21S)
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus (YAMK 2020)
Enrollment
01.08.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 15.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Ope_TTY_CENTRIA
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
02.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.09.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Katri Takala
- Pekka Vaarala
- Perttu Huusko
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Student
* is aware of main definitions and theories of self-management
* can analyze own performance and behaviour
* understands the theoretical foundation of Human Resource Management (HRM)
* recognize the importance of human resource management and human resources as a strategic success factor for an organization
* can develop HR management (recruitment, orientation, reward, etc.)
* strives for fair and supportive management of the work community, taking into account the diversity of the work community and the work community and its changes
* is familiar essential legislation covering HR
Content
* Theoretical basis of human resource management
* Strategic HRM (HR Strategy and HR Report)
* Human resource management in practice
o Work organization and work design methods
o Personnel recruitment and recruitment process
o Induction of personnel
o Evaluation of staff performance
o Remuneration of personnel
o Internal communication and interaction
o Staff Support / Active Support Model
o Managing diverse employees
o Development of HRM processes
o Standards related to the position of the immediate manager / manager and the employee's employment relationship
* Legal rights and responsibilities of managers/foremen
* Labour legislation and Occupational health legislation
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs and innovatively anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* masters the development of HRM processes in collaboration with work community actors based on evidence
* reasonably masters fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Assessment criteria, good (3)
Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs, and anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in collaboration with work community actors based on evidence
* able to provide fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Student
* is able to evaluate the current state of human resource management and future change needs and seeks to anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in cooperation with work community actors
* strives for fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Enrollment
02.12.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 15.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Ope_TTY_CENTRIA
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Further information
Centrian tarjoama opintojakso
Enrollment
01.01.2023 - 31.08.2023
Timing
01.08.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Anas Al Natsheh
- Risto Oikari
Groups
-
TTY22STTY22S
Objective
Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.
Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.
Content
Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus
Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Assessment criteria, good (3)
4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.
3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.
Further information
Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.
Enrollment
20.11.2023 - 31.12.2023
Timing
02.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Marita Karjalainen
- Mervi Ruotsalainen
Groups
-
TESTI_Mervi_2020TESTI_Mervi_2020
Objective
Tavoite Engi
Content
Sisältö ENG
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi KIITETTÄVÄ
Assessment criteria, good (3)
Arviointi HYVÄ
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ARVIOINTI TYYDYTTÄVÄ
Assessment criteria, approved/failed
ARVIOINTI HYV/HYL
Enrollment
01.08.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 15.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Ope_TTY_CENTRIA
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opiskelija osaa keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet. Opiskelija kykenee kuvaamaan ja mallintamaan organisaationsa laatutoimintaa. Opiskelija osaa esimerkiksi Six Sigman ja/tai Lean-ajattelun keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa näitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee prosessijohtaminen ja myös muita oleellisia teollisuuden johtamismalleja.
Opintojakso Centrian toteuttama. Tarkempi kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Content
Laatuajattelu, laatustandardit, six sigma, lean-ajattelu. Prosessijohtaminen ja muut teollisuuden johtamismallit.
Evaluation scale
0 - 5
Qualifications
Opetusmuoto: Luennot, ryhmätyöt, etätehtävät
Suoritustapa: Kurssiraportti
Further information
Opetusjakson järjestää ammattikorkeakoulu Centria.
Enrollment
01.08.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 15.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Ope_TTY_CENTRIA
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.08.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 15.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Ope_TTY_CENTRIA
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.08.2023 - 31.12.2024
Timing
01.01.2024 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
30 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Petri Koponen
- Tanja Korhonen
- Risto Oikari
- Anas Al Natsheh
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta aiheesta ja sen laajemmasta merkityksestä. Opiskelija omaa myös valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa. Opinnäytetyötyöskentely kehittää opiskelijan ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja. Opinnäytetyö palvelee työelämän ja laajempien kehittämishankkeiden tarpeita, sillä tarkoituksena on luoda, tuottaa ja kehittää osaamista.
Content
Opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka perustuu suoritettavista opinnoista, aiheen aiemmasta teoriasta ja tutkimuskirjallisuudesta ja työelämästä hankittuihin tietoihin. Opinnäytetyö tehdään yksilötyönä. Opinnäytetyö voi olla erillinen kehittämistehtävä tai osa laajempaa työelämässä toteutettavaa tutkimus- ja kehittämishanketta. Opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen että kehittämistoiminnan osuuden sekä suullisen ja kirjallisen raportoinnin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa teoriaan, aiempiin tutkimuksiin ja omaan tutkimukseen pohjaavan kehittämistoiminnan tulokset ja kokemustieto dokumentoidaan.
Opinnäytetyön sisältö määritellään yhdessä prosessi-, substanssi- ja työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa.
Opinnäytetyöprosessi etenee seuraavan aikataulun mukaisesti:
1) opinnäytetyöprosessin esittely ja tieteellisen kirjoittamisen koulutus: koulutuksen aloituspäivät syyskuussa
2) opinnäytetyön aiheen määrittely ensimmäisen opiskelusyksyn aikana
3) opinnäytetöiden aiheiden esittely, opinnäytetyön rakenteen kuvaus ja opinnäytetyöprosessin ohjauksen kuvaus: ensimmäisen syyslukukauden lopussa pidettävässä koulutuspäivässä
4) tutkimusmenetelmäkoulutus: ensimmäinen kevätlukukausi
5) tutkimussuunnitelmien laatiminen: ensimmäinen kevätlukukausi
6) tutkimussuunnitelmien esittely: ensimmäisen kevätlukukauden lopussa
7) opinnäytetyön toteuttaminen: toinen opiskeluvuosi
8) valmiiden opinnäytetöiden esittelyt: toisen opiskeluvuoden syksystä alkaen jatkuen kevään loppuun saakka.
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.01.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Groups
-
TTY22STTY22S
Objective
The student
* understands the importance of strategic planning and management from the point of view of the overall management of a company / organization
* recognize the national and international challenges of their operating environment and their impact on the business / organization and their own work
* masters the strategic planning process and is able to analyze the principles and functions related to the strategic planning, management and development of a company / organization and assess their impact
* develops to analyze the strategic metrics used by the organization as a tool for performance evaluation
* student develops to analyze, use and evaluate changes in the business / organization operating environment to support planning, decision-making and monitoring
* recognize a role of technologies as a part of the strategy of own organization
* masters main principles and models for technology strategy formulation
Content
* Strategic planning basics concept
* Strategy process
* Strategic management analysis and strategic management tools
* Strategic planning and strategy implementation
* Strategic measurement and assessing the indicators
* Strategy follow-up, assessment and updating
* Technologies as drivers in business environment progress
* Tools for technology strategy planning and management
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and the strategic evaluation of the operation
* creates new practises innovatively and assesses their effects responsibly
-masters strategic management as a whole and utilises it in development throughout the organisation
Assessment criteria, good (3)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and the strategic evaluation of the operation
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and/or the strategic evaluation of the
operation
Enrollment
01.09.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Risto Oikari
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.08.2024 - 31.10.2024
Timing
01.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Katri Takala
- Pekka Vaarala
- Perttu Huusko
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Student
* is aware of main definitions and theories of self-management
* can analyze own performance and behaviour
* understands the theoretical foundation of Human Resource Management (HRM)
* recognize the importance of human resource management and human resources as a strategic success factor for an organization
* can develop HR management (recruitment, orientation, reward, etc.)
* strives for fair and supportive management of the work community, taking into account the diversity of the work community and the work community and its changes
* is familiar essential legislation covering HR
Content
* Theoretical basis of human resource management
* Strategic HRM (HR Strategy and HR Report)
* Human resource management in practice
o Work organization and work design methods
o Personnel recruitment and recruitment process
o Induction of personnel
o Evaluation of staff performance
o Remuneration of personnel
o Internal communication and interaction
o Staff Support / Active Support Model
o Managing diverse employees
o Development of HRM processes
o Standards related to the position of the immediate manager / manager and the employee's employment relationship
* Legal rights and responsibilities of managers/foremen
* Labour legislation and Occupational health legislation
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs and innovatively anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* masters the development of HRM processes in collaboration with work community actors based on evidence
* reasonably masters fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Assessment criteria, good (3)
Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs, and anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in collaboration with work community actors based on evidence
* able to provide fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Student
* is able to evaluate the current state of human resource management and future change needs and seeks to anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in cooperation with work community actors
* strives for fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work
Enrollment
01.09.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Risto Oikari
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Further information
Centrian tarjoama opintojakso
Enrollment
01.01.2024 - 31.07.2024
Timing
01.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Anas Al Natsheh
- Risto Oikari
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen ja innovaatiotoiminnan menetelmät sekä osaa johtaa innovaatiotoimintaa ja kehittää innovaatioprosessia omissa työtehtävissään.
Opiskelija tuntee teknologiakehityksen periaatteet, osaa suunnitella ja johtaa tuotekehitysprojekteja sekä tuntee teknologiaosaamisen hallinnan ja hyödyntämisen menetelmät.
Content
Innovaatiotoiminnan haasteet ja merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi
Innovaatiojohtaminen
Innovaatioympäristö ja innovaatiotoiminnan rahoitus
Teknologiakehityksen seuranta ja ennakointi (teknologiatiekartat)
Tuotekehitysprojektien johtaminen
Teknologiaosaamisen hallinta
Teknologiaosaamisen siirto
Teknologioiden kaupallistaminen
Materials
Oppimisalustalla ja luennoilla ilmoitettava materiaali
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija hallitsee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä sekä hyödyntäen laajasti alan lähdekirjallisuutta mukaan lukien kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Assessment criteria, good (3)
4: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan kansainvälistä ja kotimaista lähdekirjallisuutta.
3: Opiskelija tuntee laajasti innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman käyttäen hyväksi useita eri menetelmiä sekä hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa yksittäisiä innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeita sekä kykenee laatimaan kehittämissuunnitelman hyödyntäen alan lähdekirjallisuutta.
1: Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektitoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien toteuttamisen nykytilan osittain ja pääpiirteissään. Opiskelija kykenee tunnistamaan yksittäisen innovaatiotoiminnan ja teknologiaprojektien johtamisen kehittämistarpeen sekä laatimaan suppean kehittämissuunnitelman hyödyntäen osittain alan lähdekirjallisuutta.
Further information
Opetusjaksoon osallistuu Centrian ja Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskeljat yhdessä.
Enrollment
20.11.2023 - 15.12.2023
Timing
01.09.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Marita Karjalainen
- Mervi Ruotsalainen
Groups
-
TESTI_Mervi_2020TESTI_Mervi_2020
Objective
Tavoite Engi
Content
Sisältö ENG
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi KIITETTÄVÄ
Assessment criteria, good (3)
Arviointi HYVÄ
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ARVIOINTI TYYDYTTÄVÄ
Assessment criteria, approved/failed
ARVIOINTI HYV/HYL
Enrollment
01.08.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Opiskelija osaa keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet. Opiskelija kykenee kuvaamaan ja mallintamaan organisaationsa laatutoimintaa. Opiskelija osaa esimerkiksi Six Sigman ja/tai Lean-ajattelun keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa näitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee prosessijohtaminen ja myös muita oleellisia teollisuuden johtamismalleja.
Opintojakso Centrian toteuttama. Tarkempi kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Content
Laatuajattelu, laatustandardit, six sigma, lean-ajattelu. Prosessijohtaminen ja muut teollisuuden johtamismallit.
Evaluation scale
0 - 5
Qualifications
Opetusmuoto: Luennot, ryhmätyöt, etätehtävät
Suoritustapa: Kurssiraportti
Further information
Opetusjakson järjestää ammattikorkeakoulu Centria.
Enrollment
01.08.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Risto Oikari
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.09.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 30.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Risto Oikari
Groups
-
TTY24STTY24S
Objective
Opintojakso Centrian toteuttama. Opintojakson kuvaus Centrian opinto-oppaassa: https://centria.opinto-opas.fi/curricula/degreeprogrammes/groups/plan?groupId=31773&planId=36000
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
02.12.2024 - 31.12.2024
Timing
01.01.2025 - 31.12.2026
Number of ECTS credits allocated
30 op
Virtual portion
30 op
RDI portion
30 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Tommi Kauppinen
- Jaana Lappalainen
- Petri Koponen
- Tanja Korhonen
- Anas Al Natsheh
- Risto Oikari
Groups
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
Objective
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta aiheesta ja sen laajemmasta merkityksestä. Opiskelija omaa myös valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa. Opinnäytetyötyöskentely kehittää opiskelijan ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja. Opinnäytetyö palvelee työelämän ja laajempien kehittämishankkeiden tarpeita, sillä tarkoituksena on luoda, tuottaa ja kehittää osaamista.
Content
Opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka perustuu suoritettavista opinnoista, aiheen aiemmasta teoriasta ja tutkimuskirjallisuudesta ja työelämästä hankittuihin tietoihin. Opinnäytetyö tehdään yksilötyönä. Opinnäytetyö voi olla erillinen kehittämistehtävä tai osa laajempaa työelämässä toteutettavaa tutkimus- ja kehittämishanketta. Opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen että kehittämistoiminnan osuuden sekä suullisen ja kirjallisen raportoinnin. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa teoriaan, aiempiin tutkimuksiin ja omaan tutkimukseen pohjaavan kehittämistoiminnan tulokset ja kokemustieto dokumentoidaan.
Opinnäytetyön sisältö määritellään yhdessä prosessi-, substanssi- ja työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa.
Opinnäytetyöprosessi etenee seuraavan aikataulun mukaisesti:
1) opinnäytetyöprosessin esittely ja tieteellisen kirjoittamisen koulutus: koulutuksen aloituspäivät syyskuussa
2) opinnäytetyön aiheen määrittely ensimmäisen opiskelusyksyn aikana
3) opinnäytetöiden aiheiden esittely, opinnäytetyön rakenteen kuvaus ja opinnäytetyöprosessin ohjauksen kuvaus: ensimmäisen syyslukukauden lopussa pidettävässä koulutuspäivässä
4) tutkimusmenetelmäkoulutus: ensimmäinen kevätlukukausi
5) tutkimussuunnitelmien laatiminen: ensimmäinen kevätlukukausi
6) tutkimussuunnitelmien esittely: ensimmäisen kevätlukukauden lopussa
7) opinnäytetyön toteuttaminen: toinen opiskeluvuosi
8) valmiiden opinnäytetöiden esittelyt: toisen opiskeluvuoden syksystä alkaen jatkuen kevään loppuun saakka.
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.01.2024 - 31.07.2024
Timing
01.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree in Technology Competence Management
Teachers
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Groups
-
TTY23STTY23S
Objective
The student
* understands the importance of strategic planning and management from the point of view of the overall management of a company / organization
* recognize the national and international challenges of their operating environment and their impact on the business / organization and their own work
* masters the strategic planning process and is able to analyze the principles and functions related to the strategic planning, management and development of a company / organization and assess their impact
* develops to analyze the strategic metrics used by the organization as a tool for performance evaluation
* student develops to analyze, use and evaluate changes in the business / organization operating environment to support planning, decision-making and monitoring
* recognize a role of technologies as a part of the strategy of own organization
* masters main principles and models for technology strategy formulation
Content
* Strategic planning basics concept
* Strategy process
* Strategic management analysis and strategic management tools
* Strategic planning and strategy implementation
* Strategic measurement and assessing the indicators
* Strategy follow-up, assessment and updating
* Technologies as drivers in business environment progress
* Tools for technology strategy planning and management
Materials
Ilmoitetaan Devmoodlessa.
Evaluation scale
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and the strategic evaluation of the operation
* creates new practises innovatively and assesses their effects responsibly
-masters strategic management as a whole and utilises it in development throughout the organisation
Assessment criteria, good (3)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and the strategic evaluation of the operation
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Student
* is able to challenge the current strategy work of the organisation and manage and renew activities
in complex and not easily predictable working environments that require a new strategic approach
* takes responsibility for development of working practises and/or the strategic evaluation of the
operation