Siirry suoraan sisältöön

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijilleLaajuus (5 op)

Tunnus: TT00CE21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.

Sisältö

Matematiikka osa:

Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt

Fysiikka osa:

Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmonin liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä

Esitietovaatimukset

Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit

Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3
80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1
60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2