Skip to main content

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijilleLaajuus (5 cr)

Code: TT00CE21

Credits

5 op

Objective

Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.

Content

Matematiikka osa:

Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt

Fysiikka osa:

Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmonin liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä

Qualifications

Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2

Materials

Luentomateriaalit

Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5

Assessment criteria, good (3)

70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3
80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1
60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2