Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen osaamisen harjoitteluLaajuus (15 op)

Tunnus: SH00CB84

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa viestiä, työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata ja toimia akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun kokonaisuudessa.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua
• Osaa priorisoida työtehtäviään ja soveltaa osaamistaan tilanteen mukaisesti


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

Harjoittelu

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perusopinnot, ammattiopinnot ja ammattitaitoa edistävä harjoittelu on suoritettu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2026 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa viestiä, työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata ja toimia akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun kokonaisuudessa.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua
• Osaa priorisoida työtehtäviään ja soveltaa osaamistaan tilanteen mukaisesti


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perusopinnot, ammattiopinnot ja ammattitaitoa edistävä harjoittelu on suoritettu.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa viestiä, työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata ja toimia akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun kokonaisuudessa.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua
• Osaa priorisoida työtehtäviään ja soveltaa osaamistaan tilanteen mukaisesti


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perusopinnot, ammattiopinnot ja ammattitaitoa edistävä harjoittelu on suoritettu.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa viestiä, työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata ja toimia akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun kokonaisuudessa.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua
• Osaa priorisoida työtehtäviään ja soveltaa osaamistaan tilanteen mukaisesti


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.


Hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.


Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.


Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perusopinnot, ammattiopinnot ja ammattitaitoa edistävä harjoittelu on suoritettu.