Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA76

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Veera Rinne

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Korhonen
Ryhmät
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Korhonen
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Paula Pursiainen
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Aika ja paikka

Lähipäivät:
14.10.2022 14.15 - 15.45 TA21L146

19.11.2022 12.30 - 14.00 TA21L146
19.11.2022 14.15 - 15.45 TA21L146

09.12.2022 08.00 - 09.45 TA21L148-aud
09.12.2022 14.15 - 15.45 TA21L148-aud

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022,
Moodlen materiaalit ja linkit.

Opetusmenetelmät

Lähipäivät (luennot, keskustelut),
omaan tahtiin suoritettavat yksilöharjoitukset Moodlessa,
leikin havainnointi -tehtävä varhaiskasvatusyksikössä,
projektityö,
tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana suoritetaan leikin havainnointi -tehtävä valinnaisessa varhaiskasvatusyksikössä yhden päivän aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti avautuu Moodleen viimeisen lähipäivän jälkeen ja on siellä tehtävissä 12.12.2022 asti.
Tentti on ns. akvaariotentti, jossa mahdolliset tenttikysymykset annetaan etukäteen tenttijälle valmistautumista varten. Mahdollisia tenttikysymyksiä on enemmän kuin mitä varsinaiseen tenttiin tulee mukaan. Esimerkiksi annetaan 20 kysymystä, joista tenttiin tulee 5 kpl. Akvaariotentti suoritetaan opiskelijan kotona ilman mitään valvontaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso suoritetaan (5) opintopisteen laajuisena.

Yhden opintopisteen suoritukseen on arvioitu kuluvan 27 h.

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia

Lähiopetusta: 10 h

Tehtävät:
Leikin havainnointi -tehtävä varhaiskasvatusyksikössä ja projektityö.

Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähipäiville osallistuminen (läsnäolo, aktiivisuus),
Moodlen yksilötehtävien suorittaminen hyväksytysti,
Leikin havainnointi -tehtävän suorittaminen ja sen taso,
Projektityön suorittaminen ja sen taso,
Tentin arvosana.

Arviointiasteikko 1-5.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5