Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Paula Pursiainen
Ryhmät
SOS21SA
SOS21SA
SOS21SB
SOS21SB
Opintojakso
SO00CA76
Toteutukselle SO00CA76-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Aika ja paikka

Lähipäivät:
14.10.2022 14.15 - 15.45 TA21L146

19.11.2022 12.30 - 14.00 TA21L146
19.11.2022 14.15 - 15.45 TA21L146

09.12.2022 08.00 - 09.45 TA21L148-aud
09.12.2022 14.15 - 15.45 TA21L148-aud

Oppimateriaalit

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022,
Moodlen materiaalit ja linkit.

Opetusmenetelmät

Lähipäivät (luennot, keskustelut),
omaan tahtiin suoritettavat yksilöharjoitukset Moodlessa,
leikin havainnointi -tehtävä varhaiskasvatusyksikössä,
projektityö,
tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana suoritetaan leikin havainnointi -tehtävä valinnaisessa varhaiskasvatusyksikössä yhden päivän aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti avautuu Moodleen viimeisen lähipäivän jälkeen ja on siellä tehtävissä 12.12.2022 asti.
Tentti on ns. akvaariotentti, jossa mahdolliset tenttikysymykset annetaan etukäteen tenttijälle valmistautumista varten. Mahdollisia tenttikysymyksiä on enemmän kuin mitä varsinaiseen tenttiin tulee mukaan. Esimerkiksi annetaan 20 kysymystä, joista tenttiin tulee 5 kpl. Akvaariotentti suoritetaan opiskelijan kotona ilman mitään valvontaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso suoritetaan (5) opintopisteen laajuisena.

Yhden opintopisteen suoritukseen on arvioitu kuluvan 27 h.

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia

Lähiopetusta: 10 h

Tehtävät:
Leikin havainnointi -tehtävä varhaiskasvatusyksikössä ja projektityö.

Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähipäiville osallistuminen (läsnäolo, aktiivisuus),
Moodlen yksilötehtävien suorittaminen hyväksytysti,
Leikin havainnointi -tehtävän suorittaminen ja sen taso,
Projektityön suorittaminen ja sen taso,
Tentin arvosana.

Arviointiasteikko 1-5.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 h
Lähiopetusta: 10 oppituntia
Varhaiskasvatuksen havainnointia, projektityö(ryhmätyö), itsenäistä opiskelua verkossa.
Osassa tehtävissä on vaihtoehtoiset suoritustavat.
Kurssin arviointi: 0-5

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää, mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja toimintakulttuuri sekä tuntee näiden kehittämisen käytännössä
- osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita
- osaa suunnitella lasten ja perheiden hyvinvointia tukevaa toimintaa.
- osaa tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
- osaa vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin hyvinvointia tukevat tekijät
- Pedagogisen ja yhteisöllisen toiminnan suunnittelu, arviointi, kehittäminen ja dokumentointi
- Lapsen ja perheiden tuen tarpeiden ja hyvinvointia tukevien toimien tunnistaminen ja toiminnan suunnittelu ja arviointi
- Lapsen vuorovaikutuksen, ja osallisuuden tukeminen sekä vahvistaminen
- Syrjäytymisen ja kiusaamisen ehkäisy
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Leikin havainnointi
- Lapsiryhmien ohjaaminen

Siirry alkuun