Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen erilaiset toimintamallitLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA31

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Arja Oikarinen
  • Eeva Kähkönen

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Loikkanen
  • OPE_Sote_Sosiaali OPE_Sote_Sosiaali
Ryhmät
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.

Aika ja paikka

01.09.2023 12.30 - 14.00 TA21L146 Aloitustunti
06.10.2023 12.30 - 15.30 TA21L146 Luento
03.11.2023 10.00 - 11.30 TA21L146 Luento

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali Repussa.

Kirjatentin kirjallisuus:
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta s. 9-23, s. 219-239, s. 243-334.
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja s. 12-70, s. 130-194. tai
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen s. 13-132, s. 194-199

Sekä Saari että Sihto ym. löytyvät ekirjoina, lisäksi KAMKin kirjastossa 4 kpl painettuna kirjana molempia.
Pietilä ym. löytyy netistä linkistä http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3108-5
sekä painettuna kirjana KAMKin kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Luennot ja luentopäiväkirja, itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely. Oma suoritustapa valittavissa näistä opetusmenetelmistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on kuusi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 1-3 opintopisteen osasuorituksista. Osasuorituksia ovat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (luento +luentopäiväkirja).
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (verkko-opiskelu ja essee)
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu)
Kirjapaketti ja kotitentti 3 op (itsenäinen tehtävä)
Projektin toteuttaminen 1-3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus 1.9.2023 ja tehtävien, esseiden ja kotitentin viimeinen palautus 30.11.23.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty -hylätty.

Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Arja Oikarinen
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.

Oppimateriaalit

Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Hyvinvoinnin terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - valtioneuvoston periaatepäätös_F2020.pdf
Toimeenpanosuunnitelma.pdf

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimispäiväkirja, verkko-opetus, ryhmätyöskentely
DevMoodlen kurssi "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 5op"
Kurssiavain: Hyvinvointi5op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija valitse seuraavista vaihtoehdoista tehtävät siten, että 5 op. suoritus täyttyy

1. Luento (21.1.2022) + oppimispäiväkirja luennosta (1–2 op) yksilötehtävä
2. Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2 op) yksilötehtävä
3. Projektin toteuttaminen (1–3 op) yksilö-/ryhmätehtävä
4. Kirjapaketti-tentti (3 op) yksilötehtävä

Sisällön jaksotus

21.1.2022 4 t
Orientointi opintojaksolle
DevMoodle/Reppu oppimisympäristön esittely
Opintojakson tehtävien esittely ja ohjeistus
Luento

18.2.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

23.4.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

20.5.2022 2t.
Opintojakson yhteenveto ja palaute

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.