Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen erilaiset toimintamallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Eeva Kähkönen

Ryhmät

  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.

Aika ja paikka

01.09.2023 12.30 - 14.00 TA21L146 Aloitustunti
06.10.2023 12.30 - 15.30 TA21L146 Luento
03.11.2023 10.00 - 11.30 TA21L146 Luento

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali Repussa.

Kirjatentin kirjallisuus:
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta s. 9-23, s. 219-239, s. 243-334.
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja s. 12-70, s. 130-194. tai
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen s. 13-132, s. 194-199

Sekä Saari että Sihto ym. löytyvät ekirjoina, lisäksi KAMKin kirjastossa 4 kpl painettuna kirjana molempia.
Pietilä ym. löytyy netistä linkistä http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3108-5
sekä painettuna kirjana KAMKin kirjastossa.

Opetusmenetelmät

Luennot ja luentopäiväkirja, itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely. Oma suoritustapa valittavissa näistä opetusmenetelmistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on kuusi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 1-3 opintopisteen osasuorituksista. Osasuorituksia ovat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (luento +luentopäiväkirja).
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (verkko-opiskelu ja essee)
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu)
Kirjapaketti ja kotitentti 3 op (itsenäinen tehtävä)
Projektin toteuttaminen 1-3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitus 1.9.2023 ja tehtävien, esseiden ja kotitentin viimeinen palautus 30.11.23.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty -hylätty.

Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.