Skip to main content

Master’s Degree in Sports Leadership and Development

Degree:
Master of Sports Studies (AMK)

Degree title:
Master of Sports Studies (AMK)

Credits:
90 ects

Generic Working Life Skills or Competences

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alaiset valmiudet asiantuntijuuden ja ammatillisten taitojen jatkuvaan kehittämiseen sekä liikunta-alan tutkitun tiedon ja menetelmien soveltamiseen alati muuttuvassa työelämässä. Koulutus antaa valmiudet toimia alan vaativissa kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä, kehittyä sekä vahvistaa työyhteisön kehittämisen, koordinoinnin ja johtamisen edellyttämää osaamista. Lisäksi koulutus antaa valmiudet toimia monialaisissa ja- ammatillisissa työryhmissä unohtamatta kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja.

Koulutusalakohtaiset kompetenssit
Liikunta- ja palveluliiketoiminnan osaaminen
• osaa analysoida, arvioida ja kehittää palvelujärjestelmiä ja -prosesseja
• osaa ennakoida palvelukulttuurin muutostarpeita uusimman tutkimustiedon perusteella ja kehittää sitä proaktiivisesti
• osaa analysoida ja arvioida palvelujen asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä
• osaa tuottaa alalleen sovellettavissa olevaa uutta tietoa, kehittää käsitteistöä ja toimintatapoja
• kykenee ottamaan vastuuta oman alansa ja alueensa kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin kehittämisestä
• kykenee kehittämään alansa ohjausosaamista

Generic Competences

Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä. Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Ammatilliset kompetenssit esitetään opinto-oppaassa erikseen kunkin koulutusohjelman kohdalla.

OPPIMISEN TAIDOT
-osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
-osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

EETTINEN OSAAMINEN
-kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
-osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
-osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
-osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
-osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
-kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen

TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
-osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
-osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
-osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
-osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
-osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
-kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä

INNOVAATIO-OSAAMINEN
-osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaa johtaa projekteja
-osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
-osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa

KANSAINVÄLISTYMIS-OSAAMINEN
-kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
-osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
-osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

Master's Degree in Sports Leadership and Development (ALY24S)
Code
(ALY24S)
Master's Degree in Sports Leadership and Development (ALY23S)
Code
(ALY23S)
Master's Degree in Sports Leadership and Development (ALY22S)
Code
(ALY22S)
Master's Degree in Sports Leadership and Development (ALY21S)
Code
(ALY21S)
Master's Degree in Sports Leadership and Development (ALY20S)
Code
(ALY20S)
en
Enrollment

01.08.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 15.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
  • MASTER´S DEGREE IN INTERNATIONAL BUSINESS MANAGEMENT
  • Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
Teachers
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Perttu Huusko
Groups
  • SKY23S
    SKY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S

Objective

Opiskelija osaa
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
- arvioida hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa
- arvioida käyttäjälähtöisesti teknologisia ratkaisuja ja teknologisia sovelluksia erilaisissa hyvinvointipalveluiden
konteksteissa.
- arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja
asiakkaiden hyvinvointiin vaikuttaen.
- arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
- soveltaa hyvinvointipalveluissa käytettäviä teknologisia ratkaisuja ja innovaatioita ennalta ehkäisevän terveydenhuollon kontekstissa

Content

- Terveys- ja hyvinvointiteknologian näkökulma ja sovellukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Terveys- ja hyvinvointiteknologian sovellusalueet terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Käyttäjälähtöinen suunnittelu
- Liikunta- ja hyvinvointidata
- Eettiset kysymykset

Materials

Ajankohtainen kansainvälinen ja kansallinen kirjallisuus (artikkelit).

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla käytössä olevien hyvinvointiteknologioita käyttäjälähtöisesti ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kontekstissa.

Qualifications

Opintojaksolle ei ole esitietovaatimuksia

en
Enrollment

01.08.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 15.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
Teachers
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Perttu Huusko
Groups
  • AYM22S
    AYM22S
  • LYL22SV
    LYL22SV
  • LYL22S
    LYL22S
  • ALY22S
    ALY22S

Objective

Opiskelija
- osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
- osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
- osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita

Content

Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.01.2024 - 15.04.2024

Timing

01.01.2024 - 15.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
Teachers
  • Perttu Huusko
Scheduling groups
  • Avoin AMK 1 (Size: 5. Open UAS: 5.)
Groups
  • AVOINAMK2024
    AVOINAMK2024
  • AAMK
    Avoin AMK
Small groups
  • Open UAS 1

Objective

Opiskelija osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
Opiskelija osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita

Content

Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
• Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
• Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan
johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
• Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi

Location and time

Opintojaksossa on opetusta verkossa:
8.-9.2.204 klo 8.30-16.00

Muutoin opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa.

Teaching methods

Opintojakso suoritetaan verkossa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 15.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
  • MASTER´S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMENT
  • Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
  • Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
  • Degree Programme in Management of Health and Social
  • Business Information Technology and Business Expertise Degree (Masters)
Teachers
  • Arja Oikarinen
  • Saija Huhtala
  • Kirsi Moisanen
Groups
  • SKY23S
    SKY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • SYT23S
    SYT23S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S

Objective

Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

en
Enrollment

02.09.2024 - 30.09.2025

Timing

01.01.2025 - 21.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
Teachers
  • Pasi Korhonen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Events are increasingly seen as tools for regional development. Event production and demand form a network-based, regionally influential structure. The economic significance of events is emphasized when looking at the growth of tourism and local demand associated with events, while the regional economic impact of events can be viewed in terms of regional attractiveness or image, but also critically.
The student is able to classify events by type. They are able to apply the knowledge they have acquired to the strategic and operational planning and management of events. In addition to the economic impact of events, he is able to identify and evaluate their social and cultural impact. The student gets the tools and skills to measure the financial impact of events. The student is able to proactively construct and develop different networks of actors at a regional event.

Content

• classification and definition of events
• responsible event
• economic impacts
• environmental impacts
• socio-cultural impacts
• assessment of the regional impact of the event

Materials

On the course pages In DevMoodle.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student is able to analyze, reflect and critically evaluate the strategic and operational planning and management of events. They will be able to gather information on the impact of the event and apply and develop the event and related networks based on the information produced.

Assessment criteria, good (3)

The student is able to identify, analyze and operationalize theoretical information for event development. The student is able to observe and evaluate events as well as social and cultural phenomena. He / she is able (in theory) to measure the economic impact of events with appropriate tools.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student is able to name and describe the most important types of events. He / she can apply theoretical knowledge in support of event analysis and planning. They will be able to identify and map the regional impact of the event.

en
Enrollment

01.01.2024 - 31.07.2024

Timing

01.08.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
  • MASTER´S DEGREE IN INTERNATIONAL BUSINESS MANAGEMENT
  • Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
Teachers
  • Arto Heikkinen
Groups
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S

Objective

Opintojakson pääteemana on matkailupalveluiden laadukas ja vastuullinen asiakaslähtöinen kehittäminen. Opintojakson aikana perehdytään matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin ja sovelletaan tietoa asiakaslähtöisen tuotteistamisen viitekehykseen matkailupalvelun erityispiirteet huomioiden. Lisäksi opintojaksolla opitaan arvioimaan ja kehittämään omaa asiantuntijuutta.

Content

Matkailupalvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelun kehittämisen prosessit.
Asiakaslähtöisen kehittämisen eri osa-alueet osana palvelun kehittämisen prosessia.
Palveluosaamisen arvioiminen ja kehittäminen.

Materials

Annetaan opintojakson alussa.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida matkailupalvelujen kehittämisprosesseja asiakaslähtöisyyden ja prosessin toimivuuden näkökulmasta. Hän osaa kehittää organisaation strategiaan pohjautuvia asiakaslähtöisiä ja vastuullisia matkailupalveluja analyysin perusteella. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hän osaa löytää malleja palveluiden kehittämiseksi ja esittää niistä pohjalta suunnitelmia matkailupalveluja tuottaville yrityksille tai organisaatioille. Hän ymmärtää ja osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa matkailupalvelujen asiakaslähtöisiä kehittämistarpeita. Hän osaa esittää niihin ratkaisuja. Hän tunnistaa omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 15.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
Teachers
  • OpeX_AMK OpeX_YAMK
  • Perttu Huusko
Groups
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • TTY22S
    TTY22S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S

Objective

Opiskelija
- osaa liikuntajohtamisen kontekstit – erot ja yhtäläisyydet
- osaa analysoida liikunta-alan johtamista palvelujen johtamisen näkökulmasta
- osaa soveltaa liikunta-alan eri konteksteihin johtamisprosessin vaiheita

Content

Liikunta-alan rakenne ja johtaminen eri konteksteissa: yksityinen, julkinen ja kolmas sektori
Kunnallisen liikuntasektorin erityispiirteet
Kolmannen sektorin rakenne, päätöksenteko ja erityispiirteet: huippu-urheilun johtaminen ja liikunnan johtaminen, seuratoiminta ja lajiliitot
Yksityisen sektorin liikuntapalveluiden johtaminen
Liikuntapalvelujen johtaminen – palvelut ja palveluiden erityispiirteet, palvelujen johtamisprosessi
Liikunta-alan johtamisprosessi

Evaluation scale

0 - 5