Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00BZ93

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

fi
Ilmoittautumisaika

05.10.2024 - 03.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Riitta Sievänen
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SMM24S
    SMM24S
  • SMT24S
    SMT24S
  • SEHM24S
    Ensihoitaja SEHM24S

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

fi
Ilmoittautumisaika

05.10.2024 - 03.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Kaisa Korpinen
Ryhmät
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Orientaatio opintojaksolle 21.2.2024 klo 12.30-14.00 Teams-yhteydellä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä-opintojakso 5 op suoritetaan verkko-opintoina.

Oppimateriaalit

Kurssilla tarvittava oppimateriaali löytyy sähköisessä muodossa Reppu-ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkko-opintoina. Kokonaisuuteen kuuluu palautettavia tehtäviä sekä yksi pienryhmätehtävä verkossa. Kurssi-info 21.2.2024 klo 12.30-14 TEAMS:ssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lopputentti 8.5.2024 tentti avoinna ajalla klo 6.00 - 23.59, tenttiaika 60min.
Lopputentin uusinta 15.5.2024, tentti avoinna klo 6.00 - 23.59, tenttiaika 60min.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä 5 op (135h)

Orientaatiota Teamsin välityksellä 2 tuntia

Verkkoluennot, -keskustelut, -tehtävät ja -tentti 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso avautuu 21.2.2024 klo12.30 ja viimeinen tehtävien palautuspäivä on 5.5.2024.
Tenttiajankohdat 8.5. ja 15.5.2024

Lisätietoja opiskelijoille

Enroll-koodi Reppuun: afih9v

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista niistä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opintojakson arvosana määräytyy Repussa olevan sähköisen kokoavan tentin perusteella.

Hyväksytyn suorituksen pisteraja on 27 p (=50% oikein).
Arvosanat määräytyvät seuraavien pisterajojen perusteella:
27,00 - 32,40 > 1
32,41 - 37,81 > 2
37,82 - 43,22 > 3
43,23 – 48,63 > 4
48,64 – 54,00 > 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

06.11.2023 - 24.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

fi
Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 16.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sannamari Kortelainen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Opintojakson info 2.3.2023 (100 % läsnäolo)
Oman aikataulun mukaan suoritettava verkko-opintojakso 2.3-30.4.2023 välisenä aikana.

Oppimateriaalit

DevMoodlen materiaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 17.4.2023
Uusinta/korotustentti 28.4.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

2h lähiopetusta
133h itsenäistä opiskelua

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, jossa on 60 min aikaa vastata monivalintakysymyksiin, joita on yhteensä 54.
Hyväksytyn suorituksen pisteraja on 27 p (= 50% oikein).


Arvosanat määräytyvät seuraavien pisterajojen perusteella:

27,00 - 32,40 > 1

32,41 - 37,81 > 2

37,82 - 43,22 > 3

43,23 – 48,63 > 4

48,64 – 54,00 > 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Kaisa Korpinen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija:
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat
sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
Ymmärtää oman roolinsa asiakkaanpalvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan / potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohdat
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palveluiden tuottamisessa
Erilaiset terveys- ja sosiaalipalveluiden tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
Asiakas- ja palveluohjaus
Digitaaliset palvelut ja asiointi
Terveysteknologia
Tietosuoja ja -turva
Sosiaalinen media hoitotyössä
Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopputentissä 50% oikein=1