Siirry suoraan sisältöön

Uudet teknologiat businessajureinaLaajuus (3 op)

Tunnus: BY00BX50

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

fi
Ilmoittautumisaika

15.02.2025 - 16.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Taneli Rantaharju
Ryhmät
  • AMA23S
    AMA23S
  • LLT23SM
    LLT23SM
  • LLT23SH
    LLT23SH

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Taneli Rantaharju
Ryhmät
  • LLM23S
    LLM23S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Taneli Rantaharju
Ryhmät
  • LLT22SM
    LLT22SM
  • AMA22S
    AMA22S
  • LLT22SH
    LLT22SH

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Aika ja paikka

Opetus lukujärjestyksen mukaisissa luokissa.
Viikot 11-13 (teoriaosuus): kaikki ryhmät yhdessä (LLT22SM, AMA22S, LLT22SH)
Viikot 14-20 (soveltava osuus): kaksi erillistä opetusryhmää (LLT22SH & AMA22S+LLT22SM)

Oppimateriaalit

Reppu-alueella osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti. Itsenäiseen opiskeluun soveltuvaa materiaalia (luentodiat, linkit, videot, jne.) tarjolla Repussa.

Opintojakson sisältöjä on muutettu kevään 2024 toteutukselle. Uusi formaatti pitää sisällään teoriaosuuden ja soveltavan Power BI-osuuden.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin ja niiden synnyttämiin hyödyntämis- ja liiketoimintamahdollisuuksiin. Opintojaksolla perehdytään uusien teknologioiden keskeiseen termistöön ja yleisiin toimintaperiaatteisiin sekä opitaan tunnistamaan uusien teknologioiden sovellus- ja käyttökohteita sekä erityispiirteitä omalla koulutusalalla. Tavoitteena on synnyttää opiskelijoille kokonaiskuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista. Opintojakson soveltavassa osuudessa tutustutaan liiketoimintatiedon hallintaan ja visualisoimiseen (Business Intelligence, BI) Microsoftin Power BI Desktop -työkalun avulla.

Sisältö

Teoriaosuuden (1 op) sisältöalueet
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Business Intelligence (BI)
• Data-analytiikka ja tekoäly
• Lohkoketjut (blockchain)

Soveltavan Power BI -osuuden (2 op) sisältöalueet
• Microsoft Power BI Desktop -sovelluksen ominaisuudet ja asentaminen
• Datan käsittelyn perusteet
• Datamallien luomisen perusteet
• Datan analysoinnin ja DAX-kielen perusteet
• Visuaalisten ja interaktiivisten raporttien luominen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teoriaosuudesta (1 op) Reppu-tentti, jossa hyväksytyn suorituksen raja on 70 % maksimipistemäärästä. Tentin läpäisyyn rajoittamaton määrä yrityskertoja.
Soveltava osuus (2 op): harjoitustehtävien/harjoitustyön suorittaminen hyväksytysti (vähintään 70 % maksimipisteistä). Yksityiskohtaiset harjoitustyön arviointikriteerit esitellään soveltavan osuuden alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esitellään ensimmäisellä luentokerralla:
- Suorittaminen itsenäisesti
- AHOT
- Osittainen hyväksilukeminen
- Opinnollistaminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Teoriaosuuden verkkotentti ja harjoitustyö suoritettava hyväksytysti.

Teoriaosuus: verkkotenteissä hyväksytyn suorituksen raja on 70 % maksimipistemäärästä.
Soveltava osuus: harjoitustehtävien/harjoitustyön suorittaminen hyväksytysti (vähintään 70 % maksimipisteistä).

Sisällön jaksotus

Opetus lukujärjestyksen mukaisissa luokissa.
Viikot 11-13 (teoriaosuus): kaikki ryhmät yhdessä (LLT22SM, AMA22S, LLT22SH)
Viikot 14-20 (soveltava osuus): kaksi erillistä opetusryhmää (LLT22SH & AMA22S+LLT22SM)

Lisätietoja opiskelijoille

Soveltavan osuuden suorittaminen edellyttää omaa kannettavaa tietokonetta, jossa on Windows-käyttöjärjestelmä. Mikäli Windows-konetta ei löydy, pyritään MAC-käyttäjille tarjoamaan virtualisoitu ajoympäristö Power BI -sovellukselle.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Hylätty

Teoriaosuus: verkkotenteissä hyväksytyn suorituksen raja on 70 % maksimipistemäärästä.
Soveltava osuus: harjoitustehtävien/harjoitustyön suorittaminen hyväksytysti (vähintään 70 % maksimipisteistä).

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

05.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
Ryhmät
  • ALM22K
    ALM22K

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mika Sorsa
Ryhmät
  • LLM22S
    LLM22S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Titta Kuorelahti
Ryhmät
  • ALK21S
    ALK21S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Eero Huusko
Ryhmät
  • LLT21SM
    LLT21SM
  • LLT21SH
    LLT21SH
  • AMA21S
    AMA21S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

08.12.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 30.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kari Partanen
Ryhmät
  • ALK20S
    ALK20S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet:

Opiskelija tutustuu Exergaming käsitteeseen ja perehtyy liikunnallisiin peleihin. Opiskelija tutustuu myös ilmiöön yleisesti ja kartoittaa alan keskeisiä toimijoita kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelija tunnistaa pelien vaikuttavuuden liikunnalliseen suorituskykyyn ja kykenee käyttämään pelejä liikunnan ja terveyden edistämisessä.

Sisältö:
Tutkimukset
Pelisovellukset
Sovellettavuus
Pelikehitys

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

19.07.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

18.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kari Partanen
Ryhmät
  • ALM21K2
    ALM21K2
  • ALM21K
    ALM21K

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

26.04.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Eero Huusko
Ryhmät
  • LLM21S
    LLM21S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Eero Huusko
  • Sini Sarén
  • Markku Karppinen
Ryhmät
  • LLM20S
    LLM20S

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Niko Kinnunen
  • Eero Huusko
  • Sini Sarén
  • Markku Karppinen
Ryhmät
  • AMA20S
    AMA20S
  • LLT20SH
    LLT20SH
  • LLT20SM
    LLT20SM

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on johdattaa opiskelija uusiin teknologioihin, niiden synnyttämiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä oppia uusien teknologioiden termistöä sekä historiaa. Opiskelija osaa soveltaa uusia teknologioita omalla koulutusalallaan sekä tunnistaa niiden erityispiirteet. Opiskelijalle syntyy kuva teknologian nykytilanteesta sekä tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Sisältö

• Digitalisaation vaikutukset
• Älypuhelimet ja mobiilisovellukset
• Pilvipalvelut ja Big Data
• Internet of Things (IoT)
• Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
• Tekoäly ja koneoppiminen
• Lohkoketju eli blockchain

Arviointiasteikko

0 - 5