Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnotLaajuus (5 op)
Tunnus: SH00BZ90
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Ilmoittautumisaika
11.10.2025 - 09.11.2025
Ajoitus
10.11.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- OPE_Sote_ensihoito OPE_Sote_ensihoito
- Maarit Leinonen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SHS22SSHS22S
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Kevät 2025
Oppimateriaalit
Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin: Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähi- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 52 h
Itsenäinen opiskelu: 83 h
Sisällön jaksotus
19.3. 8–15.30
Heikki:
-Orientaatio opintojaksolle
-Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen
-Potilaan tutkiminen, (c)ABCDEF
-Triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
24.3. 8–15.30
Heikki:
Hengitys
-Hengityksen tukeminen ja hengitystien hallinta
Taina:
-Happoemästasapaino
31.3. 8–15.30
Taina:
-DKA, Rabdomyolyysi, AKI
Heikki:
Sydän
-Ekg, monitorointi, tulkinta
-Hoitoelvytys, i.o
-Postresuscitaatiohoito
7.4. 8–15.30
Taina:
Nestehoito ja verensiirto
-CVK, IABP
-elektrolyytit
9.4. 8–15.30
Taina:
Sepsis
Heikki:
Akuuttivatsa
Neurologia
14.4. 8–15.30
Heikki, Taina:
-Delirium
-Kertaavat simulaatiot
-Kertaava pakopeli
22.04 8 - 11.15
Heikki, Taina
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneille hoitopuvut
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- Maarit Leinonen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM22SPySMM22SPy
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Kevät -25
Oppimateriaalit
-Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
-EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
-Käypä hoito-suositukset.
-Oireista työdiagnoosiin: Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
-Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
-Repusta löytyvät materiaalit
-Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähi-, etä- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h
Sisällön jaksotus
18.3. Teams 8–15.30
Heikki:
-Orientaatio opintojaksolle
-Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen
-Potilaan tutkiminen, (c)ABCDEF
-Triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
- Neurologia
25.3. Teams 8–11.15
Heikki:
Hengitys
-Hengityksen tukeminen ja hengitystien hallinta
26.3. Teams 8–15.30
Heikki:
Sydän
-Ekg, monitorointi, tulkinta
-Hoitoelvytys, i.o
-Postresuscitaatiohoito
Taina:
-Happoemästasapaino, DKA, Rabdomyolyysi, AKI
1.4. Teams 8–15.30
Taina:
Nestehoito ja verensiirto
-CVK, IABP
-elektrolyytit
-Sepsis
8.4. Kajaani 8–15.30
Heikki, Taina
-Akuuttivatsa
-Simulaatioita
-Työpajoja
-Kertaava pakopeli
15.4. Teams 8–11.15 näyttö
Heikki, Taina
-Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneille hoitopuvut
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SHS22SSHS22S
-
SMM22SPySMM22SPy
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Kevät 2025, 25.3.2025 opintojakson orientaatio. Kts. Sisällön jaksotus tarkempi eteneminen.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit ilmoitetaan opintojakson Repussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimispäiväkirjan tai sen osia voi kirjoittamisen sijasta:
- tehdä videotallenteen
- tehdä äänitallenteen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Sisällön jaksotus
25.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Opintojakson INFO. Opintokäyntikeskustelu. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit
26.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Mindfulness. Teija.
1.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa Teija
8.4.25 8 h Kajaanissa lähiopetus kampuksella, MT lähisimulaatiot luokka TA21L159
Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio (ml psykoedukaatio)
Ryhmä- ja yhteisöhoito/harjoituksia
Turvasuunnitelma, itsetuhoisen henkilön hoito (simulaatio) Maarit
22.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Kriisityö (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Toiminnalliset ja luovat menetelmät (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Luonto- ja eläinavusteisuus
Digitaaliset palvelut
Yhteenvetokeskustelu + oppimispäiväkirjojen palautus
Itsenäisenä
• THL verkkokoulu: Itsemurhien ehkäisy
• Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys; verkkokeskustelu
• Erilaiset psykoterapiat; verkkokeskustelu
• Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, oppimispäiväkirja,
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäinen työnohjaustehtävä arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäiset tehtävät hyväksytysti (H) tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus suoritetusta verkkokurssista Reppuun 6.4.2025 klo 23.59 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu
Opintojakson (5 op) lopullinen arviointi muodostuu oppimispäiväkirjan ja työnohjaustehtävän arvosanojen keskiarvosta.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti