Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnotLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00BZ90

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

fi
Ilmoittautumisaika

11.10.2025 - 09.11.2025

Ajoitus

10.11.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Romppanen
  • OPE_Sote_ensihoito OPE_Sote_ensihoito
  • Maarit Leinonen
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Arviointiasteikko

0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Romppanen
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Aika ja paikka

Kevät 2025

Oppimateriaalit

Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin: Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppitunnit toteutuvat lähi- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 52 h
Itsenäinen opiskelu: 83 h

Sisällön jaksotus

19.3. 8–15.30
Heikki:
-Orientaatio opintojaksolle
-Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen
-Potilaan tutkiminen, (c)ABCDEF
-Triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen

24.3. 8–15.30
Heikki:
Hengitys
-Hengityksen tukeminen ja hengitystien hallinta
Taina:
-Happoemästasapaino

31.3. 8–15.30
Taina:
-DKA, Rabdomyolyysi, AKI
Heikki:
Sydän
-Ekg, monitorointi, tulkinta
-Hoitoelvytys, i.o
-Postresuscitaatiohoito

7.4. 8–15.30
Taina:
Nestehoito ja verensiirto
-CVK, IABP
-elektrolyytit

9.4. 8–15.30
Taina:
Sepsis
Heikki:
Akuuttivatsa
Neurologia

14.4. 8–15.30
Heikki, Taina:
-Delirium
-Kertaavat simulaatiot
-Kertaava pakopeli

22.04 8 - 11.15
Heikki, Taina
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneille hoitopuvut

HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä

Arviointiasteikko

0 - 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja

Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Romppanen
  • Maarit Leinonen
  • Heikki Kattainen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Aika ja paikka

Kevät -25

Oppimateriaalit

-Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
-EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
-Käypä hoito-suositukset.
-Oireista työdiagnoosiin: Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka & Kettunen. Uusin painos.
-Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
-Repusta löytyvät materiaalit
-Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet

Opetusmenetelmät

Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppitunnit toteutuvat lähi-, etä- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h

Sisällön jaksotus

18.3. Teams 8–15.30
Heikki:
-Orientaatio opintojaksolle
-Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen
-Potilaan tutkiminen, (c)ABCDEF
-Triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
- Neurologia

25.3. Teams 8–11.15
Heikki:
Hengitys
-Hengityksen tukeminen ja hengitystien hallinta

26.3. Teams 8–15.30
Heikki:
Sydän
-Ekg, monitorointi, tulkinta
-Hoitoelvytys, i.o
-Postresuscitaatiohoito

Taina:
-Happoemästasapaino, DKA, Rabdomyolyysi, AKI

1.4. Teams 8–15.30
Taina:
Nestehoito ja verensiirto
-CVK, IABP
-elektrolyytit
-Sepsis

8.4. Kajaani 8–15.30
Heikki, Taina
-Akuuttivatsa
-Simulaatioita
-Työpajoja
-Kertaava pakopeli

15.4. Teams 8–11.15 näyttö
Heikki, Taina
-Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneille hoitopuvut

HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä

Arviointiasteikko

0 - 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi

Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot

Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja

Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SHS22S
    SHS22S
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Sisältö

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Aika ja paikka

Kevät 2025, 25.3.2025 opintojakson orientaatio. Kts. Sisällön jaksotus tarkempi eteneminen.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit ilmoitetaan opintojakson Repussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan tai sen osia voi kirjoittamisen sijasta:
- tehdä videotallenteen
- tehdä äänitallenteen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

25.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Opintojakson INFO. Opintokäyntikeskustelu. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit

26.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Mindfulness. Teija.

1.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa Teija

8.4.25 8 h Kajaanissa lähiopetus kampuksella, MT lähisimulaatiot luokka TA21L159
Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio (ml psykoedukaatio)
Ryhmä- ja yhteisöhoito/harjoituksia
Turvasuunnitelma, itsetuhoisen henkilön hoito (simulaatio) Maarit

22.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Kriisityö (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Toiminnalliset ja luovat menetelmät (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Luonto- ja eläinavusteisuus
Digitaaliset palvelut
Yhteenvetokeskustelu + oppimispäiväkirjojen palautus

Itsenäisenä
• THL verkkokoulu: Itsemurhien ehkäisy
• Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys; verkkokeskustelu
• Erilaiset psykoterapiat; verkkokeskustelu
• Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, oppimispäiväkirja,

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäinen työnohjaustehtävä arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.

Itsenäiset tehtävät hyväksytysti (H) tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus suoritetusta verkkokurssista Reppuun 6.4.2025 klo 23.59 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu

Opintojakson (5 op) lopullinen arviointi muodostuu oppimispäiväkirjan ja työnohjaustehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti