Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
TIETOJENKÄSITTELY, TIETOTYÖN JOHTAMINEN (TJY25S)
Ilmoittautumisaika
26.03.2025 - 31.03.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Kliinisen asiantuntijan koulutus
Opettaja
- Jaana Lappalainen
- Saija Huhtala
- Kirsi Meriläinen
- Perttu Huusko
- Tanja Korhonen
- Kirsi Moisanen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 1000. Avoin AMK: 1000.)
Ryhmät
-
MYA25KMaster School valintakoe
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta. Tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä. Hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia. Kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä. Kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi.
Sisältö
Strategisen johtamisen peruskäsitteistö ja prosessi:
• Orientaatio opintojaksolle
• Strategiaprosessi
• Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
• Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
• Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan ajalla 31.3.-11.5.2025
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
On tärkeää, että opiskelija tunnistaa ajankäytön vaatimukset tällä opintojaksolla. Vaikka opintojakso on varsin joustavasti suoritettavissa, aikataulu on tiivis. Strategisen johtamisen 5 op:n laajuinen opintojakso tarkoittaa laskennallisesti 135 h opiskelijan työtä, jonka toteutuminen on toki opiskelijan työskentelystä riippuen yksilöllistä. Opintojakso on suunniteltu työn ohessa tehtäväksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suoritetaan Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin YAMK – koulutusten (ei teknologiaosaamisen johtaminen) pääsykokeena.
Avoimen ammattikorkeakoulun suorituksen saavat kaikki hakijat, jotka ovat suorittaneet valintakurssin =valintakoeopintojakson hyväksytysti ja saaneet kurssista =opintojaksosta yhteensä vähintään 50 pistettä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtäviin perustuva pisteytys, min 50/ max 100.
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
19.01.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
- Energiamurroksen johtaminen
- Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
EJY25KEJY25K
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
DAY25SDAY25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.
Sisältö
Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.
H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.
T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.