Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (10 op)

Tunnus: SH00BZ89

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.

Sisältö

Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla 10 op - opintojakson sisältö:

Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2 op)
- Lääkelaskut, lääkehoito ja farmakologia
- Elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys
- Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen

Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella (3 op) opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen
- Yleissairaanhoito
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö


Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen (2 op)

Communication across cultures (3 op)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.

Opetusmenetelmät:
- Opetuskeskustelut
- Käänteinen luokkaopetus
- Pedagogiset pelit
- Teknologiatuetut oppimismenetelmät
- Verkko-opiskelu
- Simulaatiot
- Taitopajat
- Tutkimusklubi
- Kehittämissuunnitelma
- Oppimispäiväkirja
- Testit

Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa…

* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa…

* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

23.08.2025 - 21.09.2025

Ajoitus

22.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Teija Ravelin
  • Taina Romppanen
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.

Sisältö

Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla 10 op - opintojakson sisältö:

Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2 op)
- Lääkelaskut, lääkehoito ja farmakologia
- Elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys
- Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen

Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella (3 op) opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen
- Yleissairaanhoito
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö


Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen (2 op)

Communication across cultures (3 op)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.

Opetusmenetelmät:
- Opetuskeskustelut
- Käänteinen luokkaopetus
- Pedagogiset pelit
- Teknologiatuetut oppimismenetelmät
- Verkko-opiskelu
- Simulaatiot
- Taitopajat
- Tutkimusklubi
- Kehittämissuunnitelma
- Oppimispäiväkirja
- Testit

Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa…

* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa…

* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Teija Ravelin
  • Taina Romppanen
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.

Sisältö

Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla 10 op - opintojakson sisältö:

Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2 op)
- Lääkelaskut, lääkehoito ja farmakologia
- Elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys
- Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen

Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella (3 op) opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen
- Yleissairaanhoito
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö


Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen (2 op)

Communication across cultures (3 op)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.

Opetusmenetelmät:
- Opetuskeskustelut
- Käänteinen luokkaopetus
- Pedagogiset pelit
- Teknologiatuetut oppimismenetelmät
- Verkko-opiskelu
- Simulaatiot
- Taitopajat
- Tutkimusklubi
- Kehittämissuunnitelma
- Oppimispäiväkirja
- Testit

Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna

Aika ja paikka

14.1.2025 Opintojakson aloitus ja orientaatio (Teams)

Kaikille yhteiset työpajat:
14.1.2025 Lääkehoito ja kliininen farmakologia (Teams)
21.1.2025 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Teams)
28.1.2025 Kriittisesti sairaan tunnistaminen (Kajaani)


Eriävät työpajat molemmille suuntautumisvaihtoehdoillle:
YleSh: 28.1. 4.2., 5.2. (teemat Repussa)
Miepä: 28.1. 4.2., 19.2. Kajaanin SHS22S-ryhmän mukana (teemat ko. ryhmän Repussa)

Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.

Mini-KV-viikko 11-12.2.2025

Kehittämissuunnitelmien esitys 11.3.2025

Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 19.3.2025

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Reppu-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut
Käänteinen luokkaopetus
Pedagogiset pelit
Teknologiatuetut oppimismenetelmät
Verkko-opiskelu
Simulaatiot
Taitopajat
Tutkimusklubi
Kehittämissuunnitelma
Oppimispäiväkirja
Testit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

9.1.2025 Lääkelaskennan koe Pyhäjärvellä yleisenä uusintapäivänä. Tenttiin ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

28.1.2025 Lääkelaskennan ensimmäinen uusinta työpajan jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.

19.3.2025 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö.
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 3.4.2025. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Anna-Leena Luukkoselle.

Kansainvälisyys

Mini kv-viikko

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus 60 h
- Itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa…

* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa…

* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Teija Ravelin
  • Taina Romppanen
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.

Sisältö

Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla 10 op - opintojakson sisältö:

Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2 op)
- Lääkelaskut, lääkehoito ja farmakologia
- Elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys
- Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen

Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella (3 op) opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen
- Yleissairaanhoito
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö


Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen (2 op)

Communication across cultures (3 op)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.

Opetusmenetelmät:
- Opetuskeskustelut
- Käänteinen luokkaopetus
- Pedagogiset pelit
- Teknologiatuetut oppimismenetelmät
- Verkko-opiskelu
- Simulaatiot
- Taitopajat
- Tutkimusklubi
- Kehittämissuunnitelma
- Oppimispäiväkirja
- Testit

Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö

Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna

Aika ja paikka

15.1.2025 Opintojakson aloitus ja orientaatio

Kaikille yhteiset työpajat:
15.1.2025 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, Lääkelaskennan koe
16.1.2025 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
20.1.2025 Kriittisesti sairaan tunnistaminen. Lääkelaskennan 1.uusinta


Eriävät työpajat molemmille suuntautumisvaihtoehdoillle:
YleSh: 27.1., 3.2., 19.2. (teemat Repussa)
Miepä: 28.1., 4.2., 19.2. (teemat Repussa)

KV-viikko: 10-14.2.2025

Kehittämissuunnitelmien esitys 11.3.2025

Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 12.3.2025

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelut
Käänteinen luokkaopetus
Pedagogiset pelit
Teknologiatuetut oppimismenetelmät
Verkko-opiskelu
Simulaatiot
Taitopajat
Tutkimusklubi
Kehittämissuunnitelma
Oppimispäiväkirja
Testit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

15.1.2025 lääkelaskennan koe
20.1.2025 lääkelaskennan kokeen 1. uusinta
Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.

12.3.2025 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö.
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 3.4.2025. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Anna-Leena Luukkoselle.

Kansainvälisyys

KV-viikko: Future challenges in social and health care

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on mahdollisuus osallistua opettajien kanssa erikseen sovituille oppitunneille etänä (Teams).

Näillä oppitunneilla opiskelijalla on oltava käytössään kamera, mikrofoni ja riittävän hyvä internet-yhteys.

Etäopiskeluun osallistutaan opiskeluun soveltuvassa paikassa (esim. kotona) niin, että opiskelija voi osallistua kaikkeen toimintaan aktiivisesti ja täysipainoisesti käyttäen kuva- ja ääniyhteyttä. Samassa tilassa ei saa olla ulkopuolisia henkilöitä (esim. työpaikka).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus 60h
- Itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa…

* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa…

* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti