Siirry suoraan sisältöön

HyvinvointivalmennusLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00BN14

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyyntää liikuntaneuvonnan suosituksia hyvinvointivalmennuksen prosessissa. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisesti tärkeät hyvinvointiin liittyvät sidosryhmät (esim. hyvinvointialueet) ja asiakaspolut. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tulkita hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Sisältö

Liikuntaneuvonnan suositukset
Hyvinvointivalmennukseen liittyvät työkalut
Asiakasvalmennusprosessi

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla sovelletaan aikaisemmin opinnoissa hankittua tietoa mm. seuraavilta opintojaksoilta: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Valmennus, Kuntosaliharjoittelu sekä Ravitsemus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot

Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:

käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille, joten opetusta voi olla myös viikonloppuisin.

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2026 - 31.03.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
  • Kaisa Loikkanen
Ryhmät
  • ALM24K
    ALM24K
  • ALK24S
    ALK24S

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyyntää liikuntaneuvonnan suosituksia hyvinvointivalmennuksen prosessissa. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisesti tärkeät hyvinvointiin liittyvät sidosryhmät (esim. hyvinvointialueet) ja asiakaspolut. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tulkita hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Sisältö

Liikuntaneuvonnan suositukset
Hyvinvointivalmennukseen liittyvät työkalut
Asiakasvalmennusprosessi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson yhteydessä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot

Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:

käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla sovelletaan aikaisemmin opinnoissa hankittua tietoa mm. seuraavilta opintojaksoilta: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Valmennus, Kuntosaliharjoittelu sekä Ravitsemus.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille, joten opetusta voi olla myös viikonloppuisin.

fi
Ilmoittautumisaika

02.01.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
  • Kaisa Loikkanen
Ryhmät
  • ALK23S
    ALK23S
  • ALM23K
    ALM23K

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyyntää liikuntaneuvonnan suosituksia hyvinvointivalmennuksen prosessissa. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisesti tärkeät hyvinvointiin liittyvät sidosryhmät (esim. hyvinvointialueet) ja asiakaspolut. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tulkita hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Sisältö

Liikuntaneuvonnan suositukset
Hyvinvointivalmennukseen liittyvät työkalut
Asiakasvalmennusprosessi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot

Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:

käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla sovelletaan aikaisemmin opinnoissa hankittua tietoa mm. seuraavilta opintojaksoilta: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Valmennus, Kuntosaliharjoittelu sekä Ravitsemus.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille, joten opetusta voi olla myös viikonloppuisin.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
  • Kaisa Loikkanen
Ryhmät
  • ALM22K
    ALM22K
  • ALK22S
    ALK22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyyntää liikuntaneuvonnan suosituksia hyvinvointivalmennuksen prosessissa. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisesti tärkeät hyvinvointiin liittyvät sidosryhmät (esim. hyvinvointialueet) ja asiakaspolut. Opiskelija osaa arvioida, analysoida ja tulkita hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

Sisältö

Liikuntaneuvonnan suositukset
Hyvinvointivalmennukseen liittyvät työkalut
Asiakasvalmennusprosessi

Aika ja paikka

Tammikuu-huhtikuu 2024

Oppimateriaalit

Materiaali Repussa.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, itsenäinen opiskelu, valmennusprosessin toteuttaminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan valitsema asiakas valmennusprosessissa.
Opiskelijan valitsema kunta tms. haastattelutehtävässä.
Vuokatti Sport

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tettiä. Opintojaksoon liittyvät tehtävät ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on jaettu osasuorituksiin ja niiden laajuudet ovat nähtävillä toteutussuunnitelmassa (katso kohta Sisällön jaksotus) sekä Repussa.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä (0,5 op)
Arviointi/vaikuttavuus (1 op)
Palveluketjut (0,5 op)
Valmennusprosessi (2 op): osa 1: verkko-osio, osa 2: yksilö-/pienryhmävalmennus.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot

Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:

käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja

Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla sovelletaan aikaisemmin opinnoissa hankittua tietoa mm. seuraavilta opintojaksoilta: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, Valmennus, Kuntosaliharjoittelu sekä Ravitsemus.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille, joten opetusta voi olla myös viikonloppuisin.