Siirry suoraan sisältöön

OpinnäytetyöLaajuus (15 op)

Tunnus: TT00CS51

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää ja osoittaa valmiuksiaan soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvissä käytännön asiantuntijatehtävässä. Hän syventää ammatillista osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoiminnasta yhteistyössä prosessiin osallistuvien kanssa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kriittisen, tutkimuksellisen, kehittävän ja eettisen ajattelun asiantuntijuutensa kehittymisen perustana.

Sisältö

Opinnäytetyön aiheanalyysi
Opinnäytetyösuunnitelma
Opinnäytetyön toteutus, esitys ja raportointi
Kypsyysnäyte

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Edeltävien opintojen suorittaminen (~120 op)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Kiitettävä syventävä / kehittävä

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on laaja, yhtenäinen ja kriittisesti koostettu
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja kriittisesti perustellen ja/tai aihe on haastava
- käsitteiden välisistä yhteyksistä on koostettu synteesi
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen syvällistä
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa, jossa on huomioitu laajasti tarvittava lähdeaineisto, myös vieraskielinen
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on innovatiivista ja itsenäistä
-työssä näkyy innovatiivisuus, analyyttisyys ja vahva työelämää kehittävä ote -työn tavoitteet on saavutettu luotettavasti
-työ ja sen tulokset ovat merkittävät työelämälle /toimeksiantajalle, työn avulla voi olla mahdollista saavuttaa prosessien tehostamista ja / tai taloudellista hyötyä
-luotettavuutta ja työn tuloksia on arvioitu kriittisesti ja vastuullisesti

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti, vastuullisesti ja tuloksellisesti
-opiskelija arvioi työskentelyprosessiaan analyyttisesti ja osoittaa kykyä kehittää sitä
-opiskelija on tarkastellut kriittisesti omaa opinnäytetyöprosessiaan, etsinyt vaihtoehtoja ja esittänyt kehittämisehdotuksia
-opiskelija arvioi osaamisensa kehittymistä monipuolisesti ja kriittisesti
-opiskelija on saavuttanut aiheensa substanssialueen asiantuntijuuden

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportointi osoittaa erinomaista kielen hallintaa ja se välittää opiskelijan ajattelun jäsentyneesti, kirkkaasti ja havainnollisesti
- opiskelija kirjoittaa argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä.
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista kriittistä ajattelua ja kykyä liittää oma työnsä alan kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

4 Hyvä soveltava /syventävä

TIETOPERUSTA
-tietoperusta on tarkoituksenmukainen ja tutkimustietoon perustuva
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja perusteltu loogisesti
- keskeiset käsitteet on rajattu johdonmukaisesti ja aikaisempia tutkimuksia hyödyntäen
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen selkeää ja se näkyy työn punaisena lankana
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja perusteltua lähdeaineistoa ja hyödyntänyt sitä tarkoituksenmukaisesti
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on perusteltua ja ne on kuvattu selkeästi
-työn toteutuksessa näkyy innovatiivisuus ja systemaattisuus
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävän laajaa, sen avulla voidaan saavuttaa asetetut tavoitteet ja tehdä oikeita johtopäätöksiä
-tulokset on esitetty selkeästi ja havainnollisesti
-työ hyödyttää työelämää /toimeksiantajaa ja sen tulokset ovat laajasti sovellettavissa käytäntöön
-toteutuksen ja tulosten luotettavuutta on arvioitu oikein ja perustellusti

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itseohjautuvasti ja vastuullisesti osaten hyödyntää sovittua ohjausprosessia
-opiskelija on osoittanut aloitteellisuutta ja kehittämiskykyä
-opiskelija osaaminen on syventynyt prosessin aikana ja hän kykenee arvioimaan osaamistaan

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
-raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- teksti on sujuvaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä
- työn nimi, tiivistelmä, abstrakti ja posteri kuvaavat erittäin hyvin sisältöä
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- suullinen raportointi on vakuuttavaa ja tuo opiskelijan asiantuntijuuden hyvin esiin

3 Hyvä osaava / soveltava

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on tarkoituksenmukainen
- aihetta on rajattu tarkoituksenmukaisesti, aihe on tavanomainen
- keskeiset käsitteet on määritelty ja rajattu aiheen ja käsiteltävän ilmiön kannalta
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on pääosin selkeää
- lähdeaineiston käyttö on tarkoituksenmukaista, vieraskielistä lähdeaineistoa on hyödynnetty perustellusti
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-käytettyjen menetelmien ja työtapojen käyttö ja kuvaus on tarkoituksenmukaista
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävää tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta
-tulokset vastaavat luotettavasti kehittämis- tai tutkimuskysymyksiin
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa
-toteutuksen ja tuloksen arvioinnissa näkyy perustellusti ainakin jonkin verran työn vahvuuksien ja mahdollisten puutteiden tunnistaminen

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on huolehtinut itsenäisesti ja yhteistyökykyisesti prosessin aikataulussa pysymisestä työn eri vaiheissa
-opiskelija on toiminut yhteistyössä vastuullisesti ja edistänyt työtä tavoitteellisesti
- opiskelijan osaaminen on lisääntynyt prosessin aikana ja hän kykenee osoittamaan sen

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu korjausehdotukset
- teksti on kieli-ja ulkoasultaan huoliteltua, täsmällistä ja selkeää asiatekstiä
- raportin rakenne on selkeä
- työn nimi, tiivistelmä, abstrakti japosteri kuvaavat työn sisältöä
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- suullinen raportointi on havainnollista, vuorovaikutteista ja kohderyhmälle suunnattua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

2 Tyydyttävä perehtyvä

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on koostettu referoiden
- aihetta rajattu eri näkökulmista, mutta asiat jäävät erillisiksi
- käsitteiden määrittely toteutuu referoimalla.
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen ja määrittely on pintapuolista
- lähdeaineistoa on hyödynnetty aiheeseen soveltuvasti, mutta osin ilman lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on puutteellista ja epäjohdonmukaista
-Käytetyn aineiston soveltuvuus ja/tai luotettavuus on kyseenalaista tavoitteiden kannalta
-tutkimus- tai kehittämistehtävässä on hyödynnetty tietoperustaa jonkin verran
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa jossain määrin
-tulokset ja toteutus on esitetty, niiden arviointi on toteavaa

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
- opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti ja on hyödyntänyt ohjausta
- opiskelija on tarvinnut tukea prosessin aikataulussa pysymisessä työn eri vaiheissa
- ammatillisuutta ja substanssin hallintaa on nähtävissä

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti sisältää jossain määrin epäjohdonmukaisuuksia
- raportti noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu vaaditut korjausehdotukset
- teksti on tyylillisesti epätasaista, mutta ymmärrettävää
- raportin rakenne on selkeä
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuudessa on jossain määrin puutteita
- lähdeviitteiden merkintä on osin puutteellista
- opiskelija pitää informatiivisen suullisen esityksen

1.Tyydyttävä toimintaa kuvaava

TIETOPERUSTA
-tietoperusta on hajanainen
- aiheen rajaus on yksipuolista tai rajaus jää lukijalle epäselväksi.
- käsitteet liittyvät työn tavoitteeseen tai rajaukseen puutteellisesti.
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on hajanaista
- lähdeaineistoa on hyödynnetty yksipuolisesti ja lähteiden valinta on satunnaista ja osin epäolennaista

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen käyttö on suppeaa ja puutteellista, osin virheellistäkin
-menetelmien ja työtapojen valintaa ei ole perusteltu asianmukaisesti
-hankittu empiirinen aineisto on riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi
-tutkimus- tai kehittämistyön tulosten hyödynnettävyys ja tavoitteen saavuttaminen jää heikoksi
-tulosten esittäminen ja tulkinta on luettelomaista ja voi sisältää virheitäkin
-toteutuksen kuvaaminen on puutteellista
-saadut tulokset on esitetty, niitä ei ole liitetty tietoperustaan

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelijan toiminta on ollut epäitsenäistä ja hän on tarvinnut runsaasti tukea työn eri vaiheissa
-opiskelija ei ole hyödyntänyt ohjausta, mutta on osoittanut jonkin verran tavoitteellisuutta
-työ ei ole valmistunut aikataulun mukaisesti
-substanssin hallinta on sirpaleista ja jäsentymätöntä

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti sisältää epäjohdonmukaisuuksia, mutta noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu kriittiset korjausehdotukset
- teksti on jäsentymätöntä ja siinä on toistuvia kieli- ja tyylivirheitä, mutta on ymmärrettävää -raportin rakenne on epäjohdonmukainen
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuus on puutteellista - - lähdeviitteiden merkintä on puutteellista
- opiskelija pitää suullisen esityksen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0 Ei hyväksyttävissä, Keskeneräinen

TIETOPERUSTA
- tietoperusta käsitteineen on riittämätön
- lähdekriittisyys ei toteudu
- opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on toimeksiannon / toiminnan kehittämisen kannalta epäselvä –
- lähdeaineisto on riittämätön

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
- valittua menetelmää ei ole kuvattu
- empiriassa tarvittavaa aineistoa ei ole hankittu
- tuloksia ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset
- tulosten tarkastelu tai tulkinta puuttuu
- luotettavuuden arviointi puuttuu tai se on virheellinen
- tutkimuseettisiä ohjeistuksia ei ole noudatettu
- johtopäätöksiä ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
- opiskelija ei ole kyennyt suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen etenemiseen
- opiskelija ei ole kyennyt suunnittelemaan ja toteuttamaan työtään itsenäisesti
- opiskelijan ammatillisuus ja asiantuntijuus ei ole kehittynyt prosessin aikana

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti ei ole johdonmukainen ja havainnollinen
-teksti ei ole ymmärrettävää ja asiatyylistä
- KAMK:n raportointiohjeistusta ei ole noudatettu
-raporttiin vaadittuja korjausehdotuksia ei ole huomioitu